Pagina 1 van 1

Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 19:14
door FransRudie
Beste leden,
Heb een vraag over een keerkoppeling Rijsdijk type OK 1. nr 102
Weet iemand hoeveel olie dat hier in gaat.
kan namelijk niets vinden over Rijsdijk keerkoppelingen.
zijn er nog onderdelen of is er een manual van dit type
in afwachting van een antwoord

Gr Frans

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 20:56
door broekerhaven
Zit hier geen peilstok in dan?

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 21:04
door varg
Van Koorevaar in Hardinxveld geleerd dat je onder het rechthoekige deksel (4 boutjes) moet kijken naar de rubber pakkingring die om de uitgaande as zit. In het kk-gedeelte dus, niet in de reductiebak die daar achter zit. De olie moet tot aan de onderkant van de rubberring komen, dat is ongeveer een luciferdoosje (1,5 cm?) onder de as. Doe je er meer in dan verdwijnt alles met spoed richting reductie die het dan weer in je bilge dumpt. Dikte 90 moest er in, net stroop. Rotella van Shell gebruikten wij dacht ik en later Kendall. Koppeling is redelijk onverslijtbaar als je hem niet (continu) laat slippen. De koppeling wordt flink warm, maar daar kan die tegen. groet Arnold

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 21:17
door FransRudie
varg schreef:Van Koorevaar in Hardinxveld geleerd dat je onder het rechthoekige deksel (4 boutjes) moet kijken naar de rubber pakkingring die om de uitgaande as zit. In het kk-gedeelte dus, niet in de reductiebak die daar achter zit. De olie moet tot aan de onderkant van de rubberring komen, dat is ongeveer een luciferdoosje (1,5 cm?) onder de as. Doe je er meer in dan verdwijnt alles met spoed richting reductie die het dan weer in je bilge dumpt. Dikte 90 moest er in, net stroop. Rotella van Shell gebruikten wij dacht ik en later Kendall. Koppeling is redelijk onverslijtbaar als je hem niet (continu) laat slippen. De koppeling wordt flink warm, maar daar kan die tegen. groet Arnold


Hallo Arnold, heel erg bedankt voor deze info,
maaaaaar misschien wel een domme vraag, welke rubberring ?
Heb deze vraag over olie ook gesteld aan de dieseldokter, en die kwam met een antwoord over olie van, Er gaat SAE50 in de koppeling en zn 5 liter,
dit gaat er toch nooit in 5 liter.

Gr Frans en in afwachting van,

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 21:18
door FransRudie
broekerhaven schreef:Zit hier geen peilstok in dan?


Nee, was dat maar zo.
was een stuk makkelijker geweest.

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 21:34
door FransRudie
Hier even een paar foto's ter verduidelijking van de keerkoppeling Rijsdijk OK 1
p.s waarvoor dient de onderste bout?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2018, 22:58
door varg
de vier boutjes van het deksel zijn zo los, we hadden het ringsleuteltje er naast hangen. Bij jou zie ik 2 boutjes midden in het deksel die ik niet herken. Zit daar misschien een peilstokje aan? Alhoewel ik me herinner dat je op die plek niet kunt peilen omdat je dan tegen de remband aankijkt. Binnen zie je rond de uitgaande as een pakkingring. Meestal wordt die wat hard en onstaat er enige ruimte. De koppeling verliest vooral olie tijdens het draaien, als hij niet draait staat de olie niet beneden de pakkingring en kan nergens heen. De koppeling heeft geen koeling en daarom gaat er dikke olie in en als de koppeling een kwartiertje gebruikt is is ie ong. 50 graden en is de olie lekker vloeibaar.Je hebt trouwens geen reductie zie ik, het is alleen maar vooruit/neutraal/achteruit. Kijk ook eens hier: http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=5&t=2877. groet Arnold

Re: Keerkoppeling Rijsdijk OK 1

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2018, 00:22
door FransRudie
varg schreef:de vier boutjes van het deksel zijn zo los, we hadden het ringsleuteltje er naast hangen. Bij jou zie ik 2 boutjes midden in het deksel die ik niet herken. Zit daar misschien een peilstokje aan? Alhoewel ik me herinner dat je op die plek niet kunt peilen omdat je dan tegen de remband aankijkt. Binnen zie je rond de uitgaande as een pakkingring. Meestal wordt die wat hard en onstaat er enige ruimte. De koppeling verliest vooral olie tijdens het draaien, als hij niet draait staat de olie niet beneden de pakkingring en kan nergens heen. De koppeling heeft geen koeling en daarom gaat er dikke olie in en als de koppeling een kwartiertje gebruikt is is ie ong. 50 graden en is de olie lekker vloeibaar.Je hebt trouwens geen reductie zie ik, het is alleen maar vooruit/neutraal/achteruit. Kijk ook eens hier: http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=5&t=2877. groet Arnold


Hoi Arnold,

Top, bedankt,
zag dat de ring beschadigd was, dus haal morgen meteen een nieuwe.
Tijdens het varen zag ik dat er olie uit de keerkoppeling lekte, maar ja na 7 jaar niet te hebben gedraaid was alles natuurlijk uitgedroogd.
had het motortje wel nagekeken maar de koppeling niet.
in iedergeval bedankt, het word weer genieten.
Gr Frans