In de basis is -Bovensmering- (zoals dat heet) niet nodig; de buurman met zijn dieselauto doet het immers ook niet.
Toch vindt ik het geen slecht idee om het in de context van de dieselbrandstoffen met biocomponenten in een oudere motor (de 636 stamt uit ca. 1954) toe te passen.
Ik heb nog nooit kunnen lezen of ontdekken dat bromfietsen met een 1:100 mengverhouding en (Action) olie in elkaar zijn gedraaid.
En die motortjes moeten het helemaal doen met die 1:100 verhouding in de brandstof terwijl de Mercedes Diesel het eventueel als extra gebruikt..
Ontmengen doet het niet.
2-Tact olie is juist van hoge kwaliteit, mengt extra goed op en verbrandt goed mee om asresten (koolvorming) te voorkomen.
Er zijn speciale additieven te koop, maar dat zijn vaak vage producten met mooie verhalen en een hoge prijs.
Een additief zoals van Bardahl is geen middel die je doelstelling invult: -wat extra smering-.
Dergelijke middelen reinigen (hopelijk) een stukje van moderne en ingewikkelde brandstofsystemen, voor een OM636 zie ik weinig tot geen meerwaarde (behalve voor de leverancier).