diesel additieven

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: diesel additieven

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2012, 22:15

In de basis is -Bovensmering- (zoals dat heet) niet nodig; de buurman met zijn dieselauto doet het immers ook niet.
Toch vindt ik het geen slecht idee om het in de context van de dieselbrandstoffen met biocomponenten in een oudere motor (de 636 stamt uit ca. 1954) toe te passen.

Ik heb nog nooit kunnen lezen of ontdekken dat bromfietsen met een 1:100 mengverhouding en (Action) olie in elkaar zijn gedraaid.
En die motortjes moeten het helemaal doen met die 1:100 verhouding in de brandstof terwijl de Mercedes Diesel het eventueel als extra gebruikt..
Ontmengen doet het niet.
2-Tact olie is juist van hoge kwaliteit, mengt extra goed op en verbrandt goed mee om asresten (koolvorming) te voorkomen.


Er zijn speciale additieven te koop, maar dat zijn vaak vage producten met mooie verhalen en een hoge prijs.
Een additief zoals van Bardahl is geen middel die je doelstelling invult: -wat extra smering-.
Dergelijke middelen reinigen (hopelijk) een stukje van moderne en ingewikkelde brandstofsystemen, voor een OM636 zie ik weinig tot geen meerwaarde (behalve voor de leverancier).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor stentor950 » 10 Apr 2012, 21:54

@rebel

Jammer dat je zo reageerde. Als je mijn reactie tot je door had laten dringen, ging daar een boodschap vanuit.

Mijn verhaal:

Vorigeweek zaterdagochend had ik bardienst bij mijn watersportvereniging. Het was er tamelijk druk omdat er toch een aantal leden dit Paasweekeinde nog het water op wilden. Eén daarvan had blijkbaar zijn torretje flink in de olie gezet en startte de motor. Het resultaat deed zich raden. Er was nagenoeg geen wind en het ding rookte als een gek. Gedurende een minuut of 10 stond de zaak flink in de blauwe walm.
Vandaar mijn waarschuwing :wink:
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2012, 22:40

Bejakruiser schreef:Maar dan blijft toch de vraag: wat is het nut? Als het is om het inspuit systeem een keer extra te smeren dan zou je er eerder voor kunnen kiezen om de motor tijdelijk op ATF te laten lopen. Bijvoorbeeld door het filter hiermee te vullen. Voordeel hiervan is dat het systeem ook meteen gereinigd word.


Wat heb je daar aan?
Eén keer extra smeren heeft geen enkel nut en ATF doet op die manier niks (het is er even en het is zo weer weg).
Een liter ATF in de tank bijmengen werkt soms om een oude dieselauto door de roetmeting te helpen.

Extra smeren doe je of niet of permanent ander heeft het echt geen nut.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor Bejakruiser » 10 Apr 2012, 22:50

Daarom schreef ik ook dat het geen nut heeft... Maar blijkbaar heb jij een andere ervaring.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2012, 23:45

Bejakruiser schreef:Daarom schreef ik ook dat het geen nut heeft... Maar blijkbaar heb jij een andere ervaring.


Bovensmering kan nuttig zijn, ATF in het filter doen niet.
Jij vroeg je af of bovensmering nut zou hebben, de vraag gaat over extra smering en niet over reiniging.

Ik denk dat de vraagsteller de vraag ook niet helemaal goed heeft neergezet omdat hij Bardahl als toevoeging noemde.
Bardahl heeft niks wat voldoet aan de vraag naar -extra smering-.

Mijn vader deed in het grijze verleden bij zijn BMC diesel altijd 1:100 (motor)olie in de brandstof.
Het kunstje had hij van verhuurders van dieselcompressoren die daar baat bij hadden (bij motoren van rond 1970).
Zijn BMC draaide ruim 30 jaar met dezelfde verstuivers en zonder rook.
Nadelen hebben we niet meegemaakt, ondanks dat het geen 2-tact olie was maar gewone motorolie.
(hij is nu 86 en doet hetzelfde overigens nu nog bij zijn nieuwe boot met een 42 pk Vetus Mitsubishi)

Dieselpompen worden gesmeerd door de dieselolie.
Sinds de bio-rommel is de smerende werking afgenomen, vandaar ik met een nieuwe Mercedes diesel werd teruggeroepen om de commonrail pomp te laten vervangen.
Ik had geen enkel probleem met die auto, ook hier had ik in de kofferbak ik een flesje 2-tact olie liggen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor sogna mi » 11 Apr 2012, 07:55

Hans, hoe kom of kwam je uit op die 1:100 ? Ik voel er veel voor om het voorbeeld te volgen.
Ik heb zoals bekend een 5 cil voorkamerdiesel (met oplading en intercooler) redelijk conventioneel met een lijnpomp.

1:100 is nog best veel denk ik maar dat is persoonlijk gevoel... toch denk ik dat ik met ingang van dit jaar het voorbeeld ga volgen.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor reijmerink » 11 Apr 2012, 11:13

als je op google intikt..adding 2 stroke..krijg je een macht aan verhalen over dit onderwerp..Ik doe het ook, mede omdat ik dat van hvv 2 jaar terug ook had opgepikt . ik houd mij aan de volgende opgepikte regels
1 niet voor motoren jongen dan 2007
2 geen synthetische 2 stroke, maar mineraal
3 1 op 200
grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor Bejakruiser » 11 Apr 2012, 14:16

Maar wat verwacht je er nu werkelijk mee te bereiken bij een motor van zeg 1960 tot 1970 die al die tijd op gewone diesel heeft gelopen en waar je nu 50-60 jaar later 1:100 olie aan gaat toevoegen? Dat je dan over 2 jaar kunt zeggen, kijk hij loopt nog DUS maar goed dat ik olie aan de diesel heb toegevoegd. ;)
Maar ieder zijn hobby dus ga je gang.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor buldog » 11 Apr 2012, 14:29

Vuuren schreef,
Dieselpompen worden gesmeerd door de dieselolie.
Sinds de bio-rommel is de smerende werking afgenomen,

Beja,
Daarom!!
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: diesel additieven

Berichtdoor reijmerink » 11 Apr 2012, 18:57

waarom zou je het doen? oliemijen gaan mee met de cultuur..low sulphur, no lead, en bio erbij.ze houden geen rekening met het vertroetelen van een classic diesel..moet je zelf doen !! net zo goed als je geen high performance racing oil in je carter gooit,(tenzij je er geen donder van snapt onder het adagium..moderner en duurder is beter..) verdient het aanbeveling na te denken over de huidige diesel....Heb ooit eens een amerikaanse website getroffen met vergelijkingen van 17 additieves, 2 stoke was nr 5, de overigen hadden ook nog ethanol content,vanwege de performance. U weet.... amerikanen, zeker diesel fanaten op forums aldaar, zijn gek op mileage/gallon verhoudingen..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten