Pagina 1 van 2

Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 13:56
door Swalker
Hallo,

Ik heb een vraagje over "Blauwe diesel"
Is deze geschikt voor oude motoren zoals die in een heleboel boten liggen? De mijne is een Peugeot Indenor uit de zeventiger jaren.
Het spul is duurder dan de normale diesel, maar als je duurzaam bezig wilt zijn moet je niet op ± 20€ per tankvol kijken is mijn mening.
Voor de voordelen bekijk onderstaande website
https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/blauwe-diesel-particulieren
Groeten, Johan

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 14:22
door Blacktoppie
Als ik het zo lees is het een flinke voedings bodem voor diesel bacterien.

Ik zou zelf eerder voor GTL kiezen..

M.v.g.

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 14:27
door Klaver vier
Blacktoppie waar lees je dat?
Gr René ( klaver vier)

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 14:44
door marcelNL
Geen antwoord, maar wel nuttig om te weten:
Is Blauwe Diesel geschikt voor schepen of generatoren?
Blauwe Diesel is technisch geschikt voor alle dieselmotoren, dus ook dieselmotoren in schepen en generatoren. Het voordeel van Blauwe Diesel is dat je geen last meer hebt van rook en reuk van uitlaatgassen (als je voor de wind uit vaart). In de salon van het schip ruik je niet meer de dieselgeur vanuit het motorcompartiment. Als je morst met tanken heb je geen milieuschade veroorzaakt. De motor loopt stiller, waardoor er minder trillingen en geluidsoverlast ontstaat. En bij elke verbruikte liter Blauwe Diesel reduceert je maar liefst 89% CO2 ten opzichte van fossiele diesel.


En op https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... mitstart=0 nog wel wat kritische kanttekeningen bij de echte milieuwinst...

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 14:54
door Marie Christina
Blauwe diesel?
Nou dát weer.

Ben ik eindelijk van de rode via de witte overgestapt op GTL, krijgen we wéér wat anders. :)

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 15:32
door Noordvaarder
Blacktoppie schreef:Als ik het zo lees is het een flinke voedings bodem voor diesel bacterien.

Ik zou zelf eerder voor GTL kiezen..

M.v.g.

Wat de bacteriën betreft, Neste schermd er juist mee,dat daar geen voedingsbodem voor is.
Maar wat de praktijk is,weet ik niet.
Daar komt ook nog bij,dat als het al gebruikt wordt,veelal het in bestaande tanks komt,die niet gereinigd zijn,en waar dus nog dieselbacteriën in kunnen zitten.
HVO=Hydrotreated Vegetable Oil
Dat betekend dat het puur van biomassa wordt gemaakt,en geen fossiele bron heeft,zoals GTL , dat van aardgas wordt gemaakt,en dus een fossiele brandstof is.Daar schermd men dus mee,en de kleurstof die erin zit (blauw dus),daarmee onderscheid men het produkt van anderen.
Maar HVO heeft een ontbrandingstemperatuur van 99 graden.
Dat betekend dus dat er een ontbrander in moet zitten.
Ik vemoed dan ook,dat ze daar Bio Methanol voor gebruiken,want als het gewone Methanol zou zijn,kun je namlijk niet spreken van HVO,want methanol wordt ook gemaakt van aardgas,dus ook fossiel.Waar de milieu freaken het dus nu op gooien,is dat het GEEN fossiele grondstoffen bevat,maar puur bio is. Bio is in,dat bekt goed.Of het ook zo goed is als men beweerd,moet nog blijken.
En of het ook een rage wordt,weet ik niet.
Jaren terug zou er een motoren fabriek gebouwd worden bij Wildervank,waar ze Elsbeth motoren zouden maken,die op patat olie(PPO) zouden gaan lopen.Fabriek is er nooit gekomen.Of dit produkt , HVO een blijvertje is?De tijd zal het leren.
Ik wil het best tanken,maar dan moet het overal verkrijgbaar zijn,en niet zoals nu,dat je moet "zeulen" met jerrycans om GTL te kunnen gebruiken,want dan gaat deze jongen gewoon die brandstof tanken,dat aan hetw ater verkrijgbaar is.
Zo zal mijn tank wel en mengsel gaan bevatten van diverse brandstoffen die voldoen aan de EN590 norm.

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 16:24
door Blacktoppie
Klaver vier schreef:Blacktoppie waar lees je dat?
Gr René ( klaver vier)



Het was eigenlijk meer een conclusie nergens op gebaseerd.
Behalve dan dat het hele internet vol staat met verhalen over diesel beestjes, en dat veel erger is geworden sinds de diesel een groter bio gehalte heeft(ik weet dat water ook een rol speelt) Bij de blauwe diesel schermen ze met heel veel bio.. dus reken maar uit.

Maar een brandstof beter voor het milieu is nooit verkeerd, dus ben ook best benieuwd naar ervaringen.

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2018, 16:37
door Noordvaarder
Blacktoppie schreef:Maar een brandstof beter voor het milieu is nooit verkeerd, dus ben ook best benieuwd naar ervaringen.

Maar ik denk dat er teveel van die dingen op de markt komen.
Het zou m.i. beter zijn,als al die "uitvinders" de koppen eens bij elkaar gingen steken, i.p.v ieders hun eigen goedje op de markt brengen.
Het gaat nu een versnipperde boel worden,en grosso modo gaat het er toch om, wat je moet betalen aan de pomp.
Voor een paar mensen maakt dat niet uit,maar het is maar een druppel op de gloeiende plaat.
Zolang er genoeg fossiele brandstof is ,en dat wordt aangeboden op de markt,zullen al deze 'uitvindingen' het niet wezenlijk gaan veranderen.

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2018, 08:09
door bas
In tegenstelling tot GTL valt er over blauwe diesel nog weinig te vinden behalve reclamepraat.

Voor zover ik het begrijp is het een door min of meer hetzelfde proces verkregen synthetische diesel. Het verschil is enkel de grondstof die daarvoor gebruikt wordt, aardgas voor GTL, en biomassa voor Blauwe diesel.

Behalve dan dat het hele internet vol staat met verhalen over diesel beestjes, en dat veel erger is geworden sinds de diesel een groter bio gehalte heeft(ik weet dat water ook een rol speelt) Bij de blauwe diesel schermen ze met heel veel bio.. dus reken maar uit.


Bio diesel en synthetische diesel zijn in deze een heel ander product, en dat zou in het geval van bacterieen juist niet voor synthetische diesel moeten gelden

Re: Blauwe diesel

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2018, 20:28
door Swalker
Hallo,

Ik heb bij de leverancier een vraag gesteld met betrekking tot oude motoren en blauwe diesel, vandaag kreeg ik het volgende antwoord terug:

************
Goedemiddag Johan,

De Blauwe Diesel is geschikt voor iedere dieselmotor, dus ook voor uw Peugeot Indenor

Aangezien u aankaart dat het om een oude motor gaat zou u alleen maar meer voordelen gaan merken van de Blauwe Diesel. Aangezien het om een boot gaat is het ook fijn om te weten dat de Blauwe Diesel het gehele jaar winterkwaliteit heeft en bacterie werend is.

U kunt de Blauwe Diesel indien noodzakelijk ook mengen met fossiele diesel.
Dus moet u tanken maar bent u niet in de buurt van een Blauwe Diesel tankstation, dan zou u dus ook weer fossiele diesel kunnen tanken.

Groeten,

M. Z.
Future Fuels
Sales

**********
Het zal natuurlijk een verkooppraatje zijn maar ik neem aan dat men ook geen slechte reklame wil hebben in de vorm van weigerende motoren.

Groeten,
Johan