Nieuwe motor gestart

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor freekw » 09 Apr 2012, 23:16

Hans, de walstroom was niet aangesloten .De accu's waren niet gescheiden van elkaar, beiden waren + 12.5V (dus het relais valt niet af)

De startaccu is 120Ah leeftijd onbekend.Boegschroef is van Allpa X- force 40R 2kw
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor henkvd » 09 Apr 2012, 23:36

Met een uitgeschakelde lader is het dan vreemd te noemen hoe de zekeringen uit de lader defect zijn, even voor de beeld vorming boegschroef is een 12 Volt type ?

Lader 1 uitgang naar de start accu , 1 uitgang naar de service accu en de lichtste aansluiting is niet gebuikt.

Cyrix koppel relais tussen de beide accu's om met de alternator beide accu's te kunnen laden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2012, 00:11

freekw schreef:Hans, de walstroom was niet aangesloten .De accu's waren niet gescheiden van elkaar, beiden waren + 12.5V (dus het relais valt niet af)

De startaccu is 120Ah leeftijd onbekend.Boegschroef is van Allpa X- force 40R 2kw


Ik had, gezien je uitleg, de stellige indruk dat je de belasting uitvoerde met een walstroomkoppeling..
(volgende keer dan maar beter uitleggen..)

Nu wordt het heel apart en mogelijk moeilijk:
Als de lader zonder walvoeding niks doet en er bij belasting van een boegschroef zekeringen van de lader trippen is er iets echt niet in orde.
Ofwel ik snap het (net zoals Henk) ook niet meer.

Een voorwaarde bij een automatische koppelrelais is wel dat je alle hoofdschakelaars aan hebt staan als je gebruik maakt van gebruikers die meer dan de laagste gezekerde waarde opnemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor freekw » 10 Apr 2012, 06:07

Ik denk dat het zit in het feit dat de acculader de 2 accu's blijft koppelen zolang het voltage boven de 12.5v is.
Bij de bediening van bijv. de boegschroef,trekt die zoveel dat er iets mis gaat.
Ik ga vandaag eens naar Proosten, kijken wat die er van zeggen.

Als het idd zo zou zijn,heb ik een probleem,en dus de verkeerde lader.
Word vervolgd.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor freekw » 10 Apr 2012, 21:33

Naar Proosten geweest en het was idd wat ik in de vorige post geschreven heb.
De lader kon deze stroom niet aan, te licht,gelijk maar een zwaarder/moderner type aangeschaft.

Net terug van de boot om het eea weer aan te sluiten,morgen testen.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor henkvd » 10 Apr 2012, 21:43

Ik probeer het te begrijpen alleen kan ik het nog niet begrijpen.

Het relais was dat een los relais of zat die in de lader ?

Even een stukje laadtechniek om het duidelijk te maken, een eigenschap van een acculader is dat deze stroom levert maar niets terug wil omdat dit altijd wordt voorkomen door een diode ( of gelijkwaardig component ) die er voor zorgt dat de stroom maar 1 kant op kan.
Met een uitgeschakelde lader kan er dus geen stroom lopen en zit elektrisch gezien de lader niet in het circuit, de zekeringen zouden dan ook niet defect kunnen raken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor freekw » 10 Apr 2012, 22:04

henkvd schreef:Ik probeer het te begrijpen alleen kan ik het nog niet begrijpen.

Het relais was dat een los relais of zat die in de lader ?

Even een stukje laadtechniek om het duidelijk te maken, een eigenschap van een acculader is dat deze stroom levert maar niets terug wil omdat dit altijd wordt voorkomen door een diode ( of gelijkwaardig component ) die er voor zorgt dat de stroom maar 1 kant op kan.
Met een uitgeschakelde lader kan er dus geen stroom lopen en zit elektrisch gezien de lader niet in het circuit, de zekeringen zouden dan ook niet defect kunnen raken.


Fout Henk,bij dit type laders licht het wat anders.
en met name het oudere type TBC 300-2-25
Als de lader niet laad (geen 230V) en het voltage van de accu's boven de 12.5v zijn staan ze verbonden met elkaar.
Bedien ik nu de boegschroef dan zal heel even de huishoudaccu meehelpen,en dat meehelpen is met het oude type net teveel.
Resultaat de zekering klapt er uit.
Het nieuwe type TBC 600-2-25 kent dat probleem niet.Als de lader uit staat zijn de 2 accu's gescheiden.
Staat de lader aan en is het voltage hoger als 13V staan ze weer in verbinding met elkaar,zou je nu de boegschroef bedienen (startaccu in mijn geval)
zal de dynamo en de startaccu de stroom leveren,mocht dat te weinig zijn,dan kan er max 150A uit de verzorgings accu getrokken worden.(daarboven gaat de ext. zekering er alsnog uit.)
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor gestart

Berichtdoor vuuren1 » 10 Apr 2012, 22:58

De oude modellen van Proosten werkten met een relais wat werd aangestuurd als er walstroom aanwezig was.
Blijkbaar is dat daarna veranderd en spanningsgevoelig geworden (en los van de walstroom).
En nu hebben ze het weer afhankelijk gemaakt van de walstroom..

Een spanningsgevoelig koppelrelais heeft het voordeel dat het verliesvrij is.
In dit geval zit het blijkbaar in de acculader, maar ook bij een dergelijk -los- relais achter de dynamo moet je oppassen hoe je het geheel aansluit.
Die dingen koppelen inderdaad doorlopend als de spanning (aan welke kant van het relais dan ook) 12,5 volt of meer is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten