Rammelend geluid door morse kabels

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Rammelend geluid door morse kabels

Berichtdoor Beemer » 16 Jul 2018, 17:16

In topic viewtopic.php?f=4&t=3883 werd er al over gesproken. Maar voor betere zoek-mogelijkheden even een nieuw topic met meer passende titel aangemaakt.

Met name de oude (rode) morsekabels rammelen enorm in de buitenmantel. Maar ook de nieuwe low-friction kabels zijn niet vrij van bijgeluiden.
Reeds genoemde suggesties om het geluid te dempen zijn: - omwikkelen van buitenkabel met lood, - montage van de speciale maar dure morse geluidsdempers ( https://www.rs-jachttechniek.nl/aanslui ... 14718.html). Een en ander met wisselend succes.

Beter is om de trilling van deze morsekabels zo veel mogelijk voor te zijn.
Oplossing: Veelal zitten de morsekabels aan motorzijde gemonteerd op een of andere steun die weer direct aan de de motor is vastgeschroefd. Schroef deze steun los en plaats tussen deze steun en de motor twee kleine silentblocs. Bij mij is het geluid met 95% afgenomen. :D :D

Deze silentblocks zijn voor 1 a 2 euro op veel plaatsen te koop https://www.google.nl/search?biw=1594&b ... 01-Rdi_1PA

ps
Zelf bestel ik dit soort artikelen altijd per 10 stuks. Ze komen vaak van pas.
"Beter mee verlegen dan om verlegen", zoals mijn zoon altijd zegt :lol: :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Rammelend geluid door morse kabels

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Jul 2018, 17:46

Ik ben nog niet zo lang motorbootvaarder, sinds mei pas, maar wat zijn morsekabels? Iets van de navigatie?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Rammelend geluid door morse kabels

Berichtdoor Vento vivere » 16 Jul 2018, 17:58

Morse kabels zijn de bedienkabels voor je gas en keerkoppeling te bedienen vanuit je stuurplaats.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Rammelend geluid door morse kabels

Berichtdoor Dearis » 20 Aug 2018, 06:28

Dearis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Aug 2018, 06:19
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten