Pagina 2 van 5

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2018, 12:04
door bas
Dat zit er dik in ja, daar kan ik je zo ook niet aan helpen vanaf het bankstel hier :mrgreen:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2018, 16:58
door Marie Christina
elrenegado schreef:De bedrading sluit ik eigenlijk uit (kan het natuurlijk alsnog even checken)
reden is dat die pas 2 jaar oud is (van de temp sensor, meter, en alarmgever)

Nee, dan kan het dat eigenlijk niet zijn.

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2018, 21:32
door Sambeek
Kan het wezen dat je gesloten koelsysteem inwendig vervuilt raakt?
Heb ik nl. gehad met mijn vorige boot.
Stond een peugeot 45 pk in met gesloten koelsysteem. Koelwater temp 95-100gr.C na half jaar.
Na eerst alle andere zaken te hebben gecontroleerd om uit te sluiten.
O ja, overbuurman wilde gelijk de motor uit elkaar sleutelen gezien een peugeot last kan hebben van cilinderwanden die verzakken
en daar zou het door komen.(volgens hem) Dat heb ik als eerst maar afgewezen.
Eerst nog eens nader onderzoek in koelbuizen
Koelbuizen waren inwendig aardig vervuilt.
Doorgespoeld met chemicaliën goedje en was van het probleem af.
( er kwam een aardige troep uit.)

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2018, 23:21
door bas
Kan het wezen dat je gesloten koelsysteem inwendig vervuilt raakt?


Dit is inderdaad ook nog wel een optie idd.
Andere optie zou nog een luchtbel in je koelbuizen kunnen zijn.

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 00:31
door henkvd
Hogere buitenwater temperatuur !

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 09:19
door elrenegado
Henk, die hogere buitentemperatuur en het water is logische verklaring.
Echter, motorruimte temperatuur is niet gek veel hoger dan normaal geweest, 2 graden (ja ik heb er een temp sensor in hangen)
Daarnaast werd de motor ook al warmer dan voorheen bij 20 graden buiten temperatuur.
En vorig jaar, bij ook hoge temperaturen geen last gehad....

Ik heb geen koelbuizen onder de boot, maar een kiel die gevuld is met KVS.
Nu kan ik daar natuurlijk niet inkijken, maar ik vind geen vuil in het tankje op de uitlaat e.d.

Kan het zijn dat de koelende werking van KVS minder word ?

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 11:01
door bas
Kan het zijn dat de koelende werking van KVS minder word ?


Nee, de werking wordt minder na verloop van tijd maar het koelend vermogen is weinig verschillend van dat van gewoon water.

Temperatuur buitenboord water lijkt me ook stug eigenlijk....dan zou je koelcapaciteit wel heel minimaal zijn als dat nu al een rol gaat spelen al zal het niet helpen.

Wat je ook nog vrij makkelijk na kunt kijken: ( zo zat het op onze OM615 tenminste, ik ga er ff vanuit dat het nu hetzelfde is)

Bovenop de waterpomp ( die met de vaste waaier van je KVS) zit wss een klein leidinkje ( bij ons met een banjobout). Dat is een ontluchtingsleiding en die heeft bij ons een keer verstopt gezeten. Dan verzameld zich na verloop van tijd toch wat lucht in de KWpomp en neemt de capaciteit van je pomp af met dus een warmere motor tot gevolg.

Ander dingetje is misschien de thermostaat eens een keertje testen in een pannetje water.

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 11:17
door elrenegado
Thermostaat heb ik op gelet,
Althans, na het starten warm laten draaien en ik zag hem bij de 88 graden een stukje terugvallen in temperatuur, wat inhoud dat de thermostaat open ging.

Dat leidinkje ga ik controleren !!

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 11:37
door Davidos
Ik vermoed ook een luchtbel.

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2018, 14:15
door Klaver vier
Ik heb bij één van onze vorige boten nog wel eens lucht in het systeem gehad dan kookt de motor in een tijd van een mum je hebt immers geen circulatie en dan gaat dat erg snel,ik geloof dus niet in lucht,eerder vervuiling.
Gr René ( klaver vier)