Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2018, 13:09

Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat de sensor fout is zo,n ir meter is normaal gesproken minder naukeurig als die sensor.
Zo,n ir meter komt ook heel nou hoe je hem richt.
Grote verschillen zou je er goed mee zien,maar kleine temperatuur verschillen is moeilijk meten
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 14 Aug 2018, 10:14

bas schreef:Kijk....nu weet je wat.

Paar graden verschil is normaal, hangt veel af van waar je precies meet.

Ik denk alleen om het goed te meten dat je even langer moet blijven draaien/ motor belasten, 40 graden voor smeerolietemperatuur is eigenlijk nog gewoon steenkoud.


Klopt,
Maar had geen tijd om een stuk te varen oid,
de komende weken ook niet, en MOEST gewoon weten of die oliekoeler nog iets deed.

Verder heb ik thuis diverse testen gedaan met de IR termometer om te zien hoe nauwkeurig hij is.
bv bad thermometer van de kleine in warm water, en vervolgens gemeten met thermometer, koelkast temp, temp van vlees etc etc.
Zat hooguit een paar graden verschil in, maar niet meer als 5.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor aquanaut » 14 Aug 2018, 11:34

Steve,
Volgens mij zie je (jullie) wat over het hoofd...
Er wordt continue geschermd met het relatief koude koelwater wat de uitlaat uitkomt....
Echter heeft dit water bijna niets te koelen anders als een oliekoelertje en wat koeling van de uitlaat.
De motorwarmte is immers door je koelvlak afgegeven aan het buitenwater.
Er is daarom geen verband tussen de temperturen die je meet in het BW circuit en de motortemperatuur anders dan de (hele kleine) invloed van de oliekoeler.
Eén en ander is dus ook niet te vergelijken met de Iveco bij René die waarschijnlijk een interkoeler heeft waar ook de motorwarmte afgevoerd wordt met het BW.
Sowieso kun je nooit dit soort temperaturen bij verschillende installaties vergelijken omdat er veel meer factoren meespelen die bepalen wat de delta T van het BW systeem is.

Ik denk dat je jouw bevindingen meer moet zoeken in de buitenwatertemperatuur, wellicht in combinatie met een koelend oppervlakte wat op de grens zit van wat je installatie nodig heeft.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten