Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 09:20

Ik heb iets vreemds, en ik kan niet echt bedenken waardoor het nou zou komen.
Vorig jaar werd mijn motor bij normaal varen niet warmer dan 85 graden, enkel als je langere tijd flink in de toeren zat liep dat op naar 90 graden, en kwam er soms wat koelvloeistof uit het overloopje.

Echter dit jaar is dat anders, en het lijkt langzaam iets erger te worden.
Ik heb tot nu toe 3x een tripje gemaakt dit seizoen.
1ste tripje niets opgemerkt, zelfs na een stuk 2800 toeren niet.
2de trip viel mij op dat de temp bij 2000 a 2200 toeren op 90 graden stond, maar liep niet verder op, verder ook niets vreemd.
3de trip idem, temperatuur op 90 graden bij 2000 toeren (stroom mee, dus langzamer toerental)
De terugweg gisteren rond de 2400 toeren, temperatuur ietsje voorbij de 90 graden.
En toen ik in de haven het luik open trok zag ik dat er zeker een liter of 4 koelvloeistof uitgegooid was via het overloopje in de dop van het expansievat (totale inhoud ruim 75 liter)
Het lijkt er dus op dat hij steeds iets minder goed koelt.
Maar waardoor snap ik niet goed.

Het betreft een OM615 met kielkoeling, en een natte uitlaat.
Ik heb nauwelijks aangroei aan de boot, waterlijn is vrij schoon (dus onderop ook neem ik aan)
Waterpomp is er 1 met metalen schoepen als ik het goed heb, dus die zou je ook niet verdenken.
Ik heb wel een impellerpomp maar die is voor me buitenwater wat door de oliekoeler en uitlaat gaat.

Enige wat er veranderd is, is dat ik nieuwe vetkoorden geplaatst heb.
Maar schroefas kan je met de hand nog draaien, en glant word warm, niet heet.
Eigenlijk zoals het voorheen ook was.

Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken ?
Laatst gewijzigd door elrenegado op 16 Jul 2018, 10:44, in totaal 2 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2018, 09:36

Oei, dat zijn van die probleempjes waar je je blind bij zoekt.
Ik heb hetzelfde gehad tot het op een gegeven moment boven de 100 graden kwam, maar er geen stoom uit het expansietankje kwam.
Heu? :?
Dat kan niet.

Zo nog een seizoen doorgemodderd tot ik een smeulbrandje kreeg ergens in de bedrading van het 12 V systeem.
De elektricien die de boel ging vervangen verving ook gelijk de bedrading van de motor.
Resultaat: metertje wees weer keurig 78 - 79 graden aan, wat het vanaf dat moment ook is blijven doen.
Oorzaak: oude bedrading, corrosie en daardoor toename weerstand.
En toename weerstand schijnt nou net het principe van de temperatuurmeter te zijn.
De mijne dan toch, volgens die monteur.

Zou het lukken de bedrading van de sensor te by-passen met een nieuw stukje snoer en kijken of het dan beter is?
Kan je toch weer iets uitsluiten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor quichot » 16 Jul 2018, 09:38

4 liter koelvloeistof 'eruit gegooid'. Hoe dan? Waarlangs? Koppakking stuk? Olie schuimig?
En verder: mogelijk de ongebruikelijk hoge temperatuur van het buitenwater?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 09:42

De bedrading sluit ik eigenlijk uit (kan het natuurlijk alsnog even checken)
reden is dat die pas 2 jaar oud is (van de temp sensor, meter, en alarmgever)
Mede ook door het eruit gooien van KVS via het overloopje geloof ik die motortemperatuur wel.

Vorig jaar met dezelfde temperaturen ook gevaren met 2400 a 2800 toeren, temp was dan tussen 85 en 90 graden, en overloop KVS gaf dan hooguit 1 liter.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 10:04

Paar dingen die nu zo 1,2,3 in me opkomen:

Toch de impellor. Is 2 jaar oud als ik het zo begrijp? Als die het niet (goed) meer doet wordt je olie heter en daarmee de rest toch ook wel. Is er een manier om apart je olietemperatuur te meten? IR therometer bijvoorbeeld.

Er zit iets om je schroef of je schroef heeft misschien een "tikkie" gehad

Wat ook nog zou kunnen is dat de impellor wel goed en is de olie toch te warm wordt, dan zou misschien je koeler vervuild kunnen zijn door kalkafzetting of wellicht een mosseltje die zich in de lekkere warme omgeving heeft gevestigd
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 10:30

Die link had ik nog niet gelegd eigenlijk, maar is zeker het controleren waard.
Hoewel de hoeveelheid koelwater uit de uitlaat onveranderd lijkt, en deze ook niet veel warmer is dan voorheen (daar had ik wel aan gevoeld gister)

Nu heb ik wel zo'n multimeter met een aparte temp sensor, maar die moet je ergens tegenaan houden,
als ik hem tegen het blok houd weet ik natuurlijk nog steeds de olie temperatuur niet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 10:54

als ik hem tegen het blok houd weet ik natuurlijk nog steeds de olie temperatuur niet.


Nee, dat niet. Dan zou je hem helemaal onder tegen het carter moeten houden maar het is even de vraag of dat lukt zonder je jatten te branden of met je mouw in een draaiend ding te blijven hangen. Enige voorzichtigheid is wel geboden iig anders is je dag wel verziekt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 11:35

het is wel mogelijk....
maar dan vervang ik liever gewoon de impellor, dat zijn de kosten niet, en kijk of er dan verandering is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 11:54

Ja dat kan ook. Dan is het wel een gok dat dat ook werkelijk de oorzaak is.

Anderzijds, het zijn de kosten idd niet en op zich ook wel een standaard dingetje om met een beurtje mee te pakken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 12:02

Hmm... ik dacht ik kijk even op de factuur welk type ik moet bestellen.
guess what.... hij staat niet op de factuur...... die is dus niet vervangen (of niet gefactureerd)

Moet dus eerst op de boot kijken welke pomp ik heb.
het is een aanbouw pomp, volgens mij van jabsco, maar daar zijn natuurlijk verschillende versie van voor een OM615
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast