Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 10:16

Als je motor 90 graden is en je uitlaat temperatuur is lauw ( 30 graden ) dan heb je duidelijk geen warmte afgifte,want dan zou de uitlaat temperatuur behoorlijk warmer moeten zijn,lijkt mij.
Als bij mij de motor 85 graden is is de uitlaat 40 graden
Als bij mij de motor 90 graden is is de uitlaat 45 graden,wat zelden gebeurd,alleen als ik de motor wat harder laat
werken.
Dit zijn geen geschatte temperaturen maar gemeten temperaturen.
Als je met de hand voelt aan de temperatuur is dit heel onnaukeurig,alles boven de 50 graden voelt namelijk aan als heet.
Je voelt bijv niet of water 55 of 85 graden is je brand gewoon je fikken
En vergeet niet dat het buitenwater veel minder koelt als anders,het is immers veel warmer als normaal.
Een oplossing zou misschien zijn een thermostaat die eerder opent.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 22 Jul 2018, 12:14

en uitlaat water was lauw.


Dat water gaat er met deze temperaturen al bijna lauw in dus je hebt idd ergens geen warmteafgifte. ( of een hele grote koeler en pomp, maar dat denk ik niet).

Toevallig ook nog naar de oliekoeler gekeken van het weekend?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jul 2018, 08:02

toen ik aan het uitlaatwater voelde was na het stukje varen, nadat ik hem weer in de box had gelegd.
Eigenlijk nooit eerder aan gevoeld dus ik weet eigenlijk niet of het eerder wel warmer was.
Het zou dus kunnen dat de oliekoeler zijn werk niet meer doet.
maar hoe check je dat ?

er stroomt in ieder geval voldoende water door.
dat zou dan betekenen dat er geen of onvoldoende olie door stroomt ?
oliedruk is stabiel en net als altijd rond 4 a 4.5
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 08:43

Zoals eerder gesteld meten is weten,nu blijf je maar gokken en schatten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 09:40

toen ik aan het uitlaatwater voelde was na het stukje varen, nadat ik hem weer in de box had gelegd.


Dit heb je wss voor niks gedaan, dan heb je alweer een paar minuten stationair gedraaid en is temperatuur alweer gezakt.

Het zou dus kunnen dat de oliekoeler zijn werk niet meer doet. maar hoe check je dat ?


Temperatuur meten voor en na de koeler. Nogmaals, een IR thermometer is een mooie aanvulling van de gereedschapskist. Het probleem met een standaard motormeter is dat hij maar op 1 punt meet en je verder niet veel meer kunt dan constateren of het goed of fout is......en dat heb je al gedaan.

er stroomt in ieder geval voldoende water door.

Heb je dat gemeten? Dat is op het blote oog heel slecht te beoordelen. Maar aangezien je de impellor al vervangen hebt denk ik ook dat dit het euvel niet is.

dat zou dan betekenen dat er geen of onvoldoende olie door stroomt ?

Nee, gelukkig niet. Je hebt wel oliestroom, niet of onvoldoende zou betekenen dat je nu wss op het internet aan het zoeken naar een vervangende motor ;)

Wat heb je voor een soort koeler? Ik ga uit van een pijpenkoeler als deze extern is bijgebouwd. Een foto zou uitkomst bieden.
Maar wat er zou kunnen zijn:
Er stroomt buitenwater doorheen, door de jaren heen zou hier vervuiling door op kunnen treden wat zich afgezet heeft (kalkafzetting/modder/alg)aan de pijpjes en deze zorgen voor een soort isolerende laag waardoor er minder warmteoverdracht zou kunnen zijn.
Hetzelfde zou kunnen gelden voor de oliezijde van je koeler. Dat je door de jaren heen afzetting van vuil hebt aan de buitenzijde van de pijpjes met hetzelfde euvel als gevolg.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit het is maar dit is zo waar mijn eerste gedachte naar uit gaat. Bovendien is dit iets wat je relatief eenvoudig zelf kunt controleren en eventueel zelf thuis naast de airco schoon kunt maken zonder gelijk kosten te hoeven maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 25 Jul 2018, 10:55

De oliekoeler is idd zo'n buis.
wel met dubbele aansluiting voor olie en KK

ik heb zojuist een IR thermometer besteld.
daarmee kan ik tijdens een testvaartje alleen nog e.e.a meten.
de andere die ik heb is met een voelertje, en dat is niet handig.

ik zou na de oliekoeler dus een hogere temperatuur moeten meten van de slang,?

en de temperatuur van de olieleiding ingaande op de koeler, die zou dan 90 moeten zijn en uitgaand lager neem ik aan?
Laatst gewijzigd door elrenegado op 25 Jul 2018, 11:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 11:28

Ah kijk....dan kunnen we verder!
Zijn ook leuke dingen om hond of kat gek mee te krijgen trouwens :mrgreen:

ik zou na de oliekoeler dus een hogere temperatuur moeten meten van de slang,?

Ja klopt. Hoeveel verschil precies is lastig te zeggen want dat hangt van een hoop factoren af.

en de temperatuur van de olieleiding ingaande op de koeler, die zou dan 90 moeten zijn ?

Ook dit is lastig te zeggen, e.e.a. hangt ook af van de belasting van de motor maar in principe mag je smeerolietemperatuur gerust een stuk hoger zijn dan je KW temperatuur.
Ook hier gaat het er in eerste instantie om dat je een substantieel verschil meet in de ingaande en uitgaande olietemperatuur.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 30 Jul 2018, 10:36

Zodra ik weer tijd heb ga ik e.e.a testen en meten.

Maar dat kan nog wel eens even gaan duren..
over 14 dagen sleutel nieuwe woning,
aankomende 2 weekenden voorbereidingen...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2018, 12:47

Gister moest ik even naar de boot om spullen te halen die ik nodig heb tijdens de verbouwing van me huis.
Maar kon het niet laten om hem te starten en met de IR temp meter te spelen.

Het duurde even voordat ik een verschil meete,
maar op een moment (toen de temp meter 80 graden aan gaf) meete ik ongeveer 40 graden op de inkomende lijn van de olie, en ruim 12 a 13 graden minder op de uitgaande.

Toen ook bij de temp sensor gemeten,
metertje in dashboard gaf ruim 80 aan, maar ik meet bij de sensor een krappe 70.

Nu zal er ongetwijfeld een paar graden verschil zitten tussen buitenkant blok en binnen,
maar het lijkt erop dat me meter en/of sensor niet meer goed is.

Dus die gaan op de lijst te vervanging.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 13 Aug 2018, 12:54

Kijk....nu weet je wat.

Paar graden verschil is normaal, hangt veel af van waar je precies meet.

Ik denk alleen om het goed te meten dat je even langer moet blijven draaien/ motor belasten, 40 graden voor smeerolietemperatuur is eigenlijk nog gewoon steenkoud.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten