Pagina 2 van 5

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 09:28
door Vento vivere
Ik weet niet hoe een hekdrive dient te klinken maar dit maakt wel heel veel lawaai als je het mij vraagt.
Even ter verduidelijking hoor je nu meer de dieselmotor of de hekdrive?

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 12:24
door Klaver vier
Als ik het zo lees is het misschien een optie om Eagle er is naar te laten kijken,die weet waar hij over praat en in her andere bedrijf heb je toch geen vertrouwen meer lijkt mij.
Laat het je misschien eens € 1000 kosten ben je van al het gezeik af.
Als ik zo behandelt was wilde ik er niet eens meer heen.
Gr Klaver vier

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 13:31
door Superfries
Inderdaad, het vertrouwen in het bedrijf dat de installatie gedaan heeft, is niet bijzonder groot.
Maar ik moet hen natuurlijk wel de kans geven dit te herstellen.
Het idee dat dit mij waarschijnlijk geld gaat kosten, begint er langzaam in te slijten.

Daarnaast werd ik onlangs gewezen op de volgende zinsneden op internet:

"Het ratelen van een keerkoppeling wordt veroorzaakt door de motor, die bij lage toerentallen onregelmatiger loopt dan bij hogere toerentallen.
Waarbij versnellingen en vertragingen ontstaan, die er vervolgens voor zorgen dat de tandwielen in de keerkoppeling tegen elkaar beginnen te slaan.
De tandflanken drukken dus niet constant tegen elkaar aan, maar slaan heen en weer.
Op de ingaande as van de keerkoppeling dient een torsieelastisch element (demperplaat) aangebracht".

"Het samenspel van de arbeidsslagen en compressieslagen in een motor voor dit soort trillingen kan zorgen.
Oneenparigheid is hier een milde vorm van, omdat men meestal iets waarneemt (geratel van de keerkoppeling bijvoorbeeld) en actie kan ondernemen,
zoals het vergroten van de vliegwielverzwaring of verhogen stationair toerental".


Ik heb natuurlijk direct het toerental gecheckt. Dit biedt echter geen soelaas...
Ook de olie in de keerkoppeling lijkt in orde.

Het is momenteel wachten op een wederwoord van dit Jacht Service bedrijf.

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 15:25
door broekerhaven
En de demperplaat?

Is deze nog goed, of zit deze niet op een hekdrive?

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 16:06
door Superfries
Update:

Ik heb nogmaals met het jachtservice bedrijf contact gehad.
Ze willen me nog steeds met een hamerende keerkoppeling de toekomst in sturen.
Zie hieronder letterlijk de reactie:

"Zoals ik al zei, de tandhamer, zal altijd blijven, ik stuur je nog even een whatsapp van een splinternieuw geleverd Mercruiser set, welke dit ook heeft."

https://youtu.be/-fef4zZ1dZs

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 16:09
door Superfries
Ik zou toch denken dat op élke scheepsdiesel wel een demperplaat gemonteerd zit.
Of is dat heckdrives anders? Het is toch een beetje een aanfluiting om zo de haven binnen te varen...

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2018, 17:37
door Klaver vier
Ik heb er nog nooit eén zo horen ratelen,maar nogmaals neem eens kontakt op met Eagle die weet wat het euvel is
Ik heb er geen belang bij maar zo blijven kl.is ook niks.
Gr René ( klaver vier)

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2018, 15:33
door Noordvaarder
Ligt het hoorbare geratel ook niet een beetje aan hetgeen,waar e.e.a. is aan gemonteerd?
Het YouTube filmpje dat ze je hebben toegestuurd,vind ik wel extreem,en duid erop,dat er een losse plaat bovenop ligt te trillen.
Isolatie zal er achter aan de binnenkant ook wel niet zitten.
Aan je eigen gemaakt gemaakte YouTube filmpje,kan ik nou niet zeggen "goh wat heeft dat een kabaal".
Het heeft voor mij iets van een buitenboord motor.
Ik hoor ze ook wel eens bij ons in de jachthaven,en heb er ook wel eens over nagedacht om een heckdriver te kopen,maar het geratel ervan,heeft me er steeds van weerhouden.Ik zou eerst gaan kijken naar een ontdreuningsplaat,en die aan de binnenkant bevestigen.Het kan i.i.g. een hoop geluid wegnemen.

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2018, 16:27
door bas
Even voor mijn beeldvorming:

Ik heb geen verstand van sterndrives maar wat zit er aan een keerkoppeling in een sterndrive anders dan in een reguliere meganische koppeling?
M.a.w.: Waarom zou dit geluid/verschijnsel in een sterndrive normaal zijn en in een reguliere keerkoppeling niet?

Nu kan het filmpje een beetje vertekenen maar dat laatste filmpje is toch niet normaal? Dat is toch een aanslag op de tandwielen

Re: Ratelende Keerkoppeling

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2018, 23:08
door henkvd
Schakelmechanisme want een koppeling durf ik het niet te noemen is vergelijkbaar aan die van een buitenboordmotor.
Wat je volgens mij hoort is het tanden klapperen van een niet goed afgestelde shift kabel, waarbij de clutch ( gezien je schakel klacht) tegen het het voorruit tandwiel staat te klapperen, clutch klauwen zijn in middels rond en vast houden in vooruit wordt een probleem.

Volgens de indruk van het filmpje zou je zeggen, een staartstuk revisie is aanstaande, maar het zou ook zomaar de kruiskoppeling kunnen zijn die je hoort en verrot is.

Om te beginnen als je de mogelijkheid hebt , tap de olie af en kijk naar vijlsel.