Ratelende Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jul 2018, 09:02

Bas dat geluid is beslist niet normaal hoor,mijn zoon vaart met onze oude speedboot met een volvo penta,daar hoor je absoluut de heckdrive niet.
Henk als het de kruiskoppelinge zijn schakelt hij toch nog wel.
Ik denk dat Eagle precies weet wat er aan de hand is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 11 Jul 2018, 09:17

Ja okee duidelijk. heb YouTube er ook nog even bijgepakt maar het is dus eigenlijk gewoon een dogclutch ( weet het nederlandse woord even niet) zoals in een ankerlier.

Hiermee heb je dan toch 2 opties: Of ingeschakeld voor-/achteruit, of uit ge-clutched. Slippend is niet mogelijk.
En natuurlijk kan dit dit gaan klapperen of ratelen om een variatie van redenen.

Ik probeer alleen de link te leggen tussen deze klacht en het geratel waarmee het spulletje ooit verkocht is en schijnbaar als normaal verkocht wordt.
Als dit verkocht en geinstalleerd wordt mag ik aannemen dat e.e.a. goed is afgesteld. In zijn vrij staat de koppeling dan uit ge-clutched en zou dan volgens mij geen geratel kunnen veroorzaken.
Komt hier wel geratel uit dan raken de randjes van de klauwen (klauwkoppeling....dat was het :lol: ) elkaar en slijten ze idd rond af.
Maar dit kan toch nooit als "normaal geratel" verkocht worden? Dan zou volgens mij iedereen terug moeten komen met deze klachten.

M.a.w.: Ik vraag me dus af of de schakelproblemen en het eerdere geratel verband hebben met elkaar.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 11 Jul 2018, 11:39

Beste Bas,

Het lijkt erop dat jij verstand van zaken hebt. Wat bedoel je met het volgende?

"En natuurlijk kan dit dit gaan klapperen of ratelen om een variatie van redenen."

Ik heb het bedrijf opnieuw aangesproken en de volgende 2 opties geboden:

1. Ik betaal de kosten voor kranen en transport naar het Jachtservice bedrijf. Waarna zij de keerkoppeling kunnen repareren + het tandhameren kunnen oplossen.
2. Het Jachtservice bedrijf koopt de zaak af door de reparatiefactuur (van een erkend Volvo Penta reparateur) te voldoen.

Daarop ontving ik de volgende reactie:

“Wat betreft de tandhamer, ik ga het niet mooier maken dan het is; een 4 cilinder motor op een aluminium boot (kortom een grote klankkast) zul je altijd blijven horen.
Ik zie dit regelmatig voorbij komen, niet alleen bij oudere motoren, maar ook bij splinternieuwe (zie het filmpje welke ik via whatsapp stuurde). Daarom klinkt dit mij niet vreemd in de oren.
Ik kan je allerlei dingen gaan beloven wat betreft die tandhamer, maar ik zeg eerlijk zoals het is.”


Met andere woorden, dit bedrijf wil mij nog steeds doen geloven dat dit gehamer de gewoonste zaak van de wereld is... Ik kan het bijna niet geloven.

Is dit een kwestie van de juiste demperplaat? Nieuwe kruiskoppelingen, of wellicht iets anders?
Als ik dan toch rond €400,- moet betalen om mijn boot bij dit bedrijf in de hal te krijgen, dan mag ik toch verwachten dat ze ook het geratel verhelpen?
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 11 Jul 2018, 13:10

Nou.....verstand van zaken ....ik vind het een compliment en ik ben niet van gisteren maar een sterndrive heb ik nog nooit uit elkaar gehad ( dat hoefde in mijn geval Niet, toen wist ik al hoe laat het was toen het bovenste deksel eraf ging :shock: )

En natuurlijk kan dit dit gaan klapperen of ratelen om een variatie van redenen."

Hier bedoel ik mee: het zou best kunnen zijn dat dit ding ratelt, het is tenslotte techniek en vroeg of laat gaat het allemaal stuk. Verkeerde afstelling/ouderdom/slijtage/domme pech/chinees/gemaakt op maandagochtend noem maar op, kan altijd gebeuren.

Alleen, als het daadwerkelijk zit zoals ik nu denk dat het zit dan wil het er bij mij niet in dat dit de ratel is die door de leverancier genoemd word. Dit zijn 2 metalen delen die elkaar in zijn vrij(neutraal) niet zouden moeten raken en Dus geen geratel op kunnen leveren.
Doen ze dat wel dan is het vrij snel bekeken met de pret en dan vind ik die 6 maanden garantie nog lang, dat houd geen onderdeel vol.

Ik vermoed dus dat de beruchte tandhamer uit een ander onderdeel komt en geen verband heeft met het feit dat je nu problemen hebt met schakelen.
Heeft de leverancier nog een suggestie gegeven over welk onderdeel het veroorzaakt?

Maar mocht de clutch nu echt versleten/kapot zijn dan zou ik idd even een oliemonster trekken en controleren op ijzerdeeltjes om verdere schade te voorkomen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor elrenegado » 12 Jul 2018, 08:57

nou heb ik niet direct veel verstand van het draaiende gedeelte van een heckdrive.
Maar wel ervaring ermee,
heb gevaren met :
mercruiser 3.0 met alpha one gen1
Mercruiser 4.3 met gen2
Mercruiser 5.7 met gen 2
Volvo penta 4.3 met duoprop
Volvo penta 3.0 met 270 staart,
en ook een paar keer met verschillende diesels meegeweest..
En GEEN van allen maakte dat geluid...

Als ik jou was zou ik er eens iemand naar laten kijken die er echt verstand van heeft.
Of stuur de filmpjes eens naar een officiele dealer/service punt en vraag naar hun mening.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 12 Jul 2018, 10:19

Als ik jou was zou ik er eens iemand naar laten kijken die er echt verstand van heeft.
Of stuur de filmpjes eens naar een officiele dealer/service punt en vraag naar hun mening.


Dat laatste zou je natuurlijk kunnen doen, zou ik het persoonlijk wel begeleiden met tekst waarin je e.e.a. uitlegt met de verklaring van de oorzaak van de leverancier e.d.
Dan kun je in ieder geval proberen uit te vinden of de "tandhamer" verklaring plausibel is of slap gelul.

Er een ander naar laten kijken/repareren kan maar dan moet je denk ik eerst een afweging voor jezelf maken wat je precies wilt:

1- Wil je bij de huidige leverancier toch nog iets van de financiele schade proberen terug te halen? Kost je wss een hoop tijd en irritatie en of je daadwerkelijk je recht
haalt/krijgt is onzeker. Bewandel je dit pad dan moet je erg voorzichtig zijn met het uitbesteden aan 3e partijen om je eigen glazen niet in te gooien. Dan zul je toch
in de beginnen weer met betreffend bedrijf om de tafel moeten gaan zitten.
Het Jachtservice bedrijf koopt de zaak af door de reparatiefactuur (van een erkend Volvo Penta reparateur) te voldoen.

Heb je hier een reactie op gehad?

2- Je zet een streep onder het hele verhaal, pakt je verlies en sluit het hoofdstuk af. Maar dat gaat je wel geld kosten.

Voor wat betreft een erkend VP dealer: Dan zou ik van VP zwart op wit willen hebben dat zij een staartstuk zonder ratel leveren achter een Mitsu motor. Ik vraag me af of ze dat doen eerlijk gezegd.
Zou deze casus ook zeker voorleggen bij wat universele jachtwerven.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 16 Jul 2018, 09:18

Heb inmiddels weer kontakt met het jachtservice bedrijf.
Het plan is om de keerkoppeling te vervangen. We verwachten echter beiden dat het geratel daarmee niet verholpen is.
Ik heb ook contact gezocht met de firma Dintra. Zij zijn kundig op het gebied van demperplaten.
Ze adviseren een R&D demperplaat met kunstof demper. Hiermee naar zeggen 90% kans dat het tandhameren wordt opgelost.
In hoeverre deze demperplaat past in mijn configuratie, dat is nu even de vraag...
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 16 Jul 2018, 11:21

Mooi dat er in ieder geval een oplossing lijkt te komen.

Ben ik wel benieuwd of die demperplaat echt de oplossing is en wat het bedrijf hier van gaat zeggen. Het kan dan dus immers wel verholpen worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2018, 22:03

Tandhameren gaat weg onder belasting.

Vraag:

Wordt het minder of erger na inschakelen en daarna toerenverhoging?

Of juist alleen bij ingeschakelde koppeling en niet in neutraal?

Als het wel in neutraal is, wordt het dan minder bij toerenverhoging?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 19 Jul 2018, 13:35

Update:

Resumé:
Op dit moment heb ik 2 issues:
1. De keerkoppeling schakelt niet meer in de vooruit.
2. De keerkoppeling ratelt in z'n 'vrij'.

Ik heb onderhand meerdere telefoongesprekken gevoerd met Barry Drinkwaard van Drinkwaard Jachtservice.
Hij is degene die de hermotorisering uitgevoerd heeft.
Daarnaast heb ik meerdere telefoongesprekken gehad met Dintra (demperplaten). Zij zijn zeer behulpzaam.

Drinkwaard wil de clutch vervangen om het schakelprobleem te verhelpen.
Kranen en transportkosten (over land) zijn voor mijn rekening.

Het ratelen zou eventueel opgelost kunnen worden met een R&D 33° demperplaat.
Installatie van een nieuwe demperplaat blijkt na veelvuldig overleg niet mogelijk.

Ik heb zelfs voorgesteld om dan maar een andere motor te plaatsen.
Hier wil Barry niet aan. (grappig te vermelden dat ik voor de Mitsubishi + Staartstuk + inbouw ongeveer €9.500,- betaald heb).
Achteraf veel te veel natuurlijk. Barry geeft me na 40 bedrijfsuren nog €1.250,- voor de motor.

Mijn eindoordeel:
Ik voel me een poot uitgetrokken door Drinkwaar Jachtservice.
De ratelende keerkoppeling zal helaas altijd blijven...
Mijn vertrouwen is op de proef gesteld en beschadigd.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten