Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jul 2018, 19:37

Als er straks voor waar de as het galant in gaat een beetje vet met misschien een druppeltje water komt weet je dat er gesmeerd wordt,dan hoor je ook geen bijgeluid meer te horen
Als je niet te lang zonder vet hebt gedraait zal het wel meevallen.
Ik verwacht wel dat de koker vol water staat ipv vet,dit omdat het water er bij het vetpotje uitkomt,dat kan namelijk niet als de koker vol vet zit.
Zeker niet kinderachtig zijn met vet er in pompen,beter te veel als te weinig,het komt er vanzelf wel ergens uit.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 08 Jul 2018, 20:04

Zou kunnen ja. Wat voor systeem heb je precies? ik ga uit van een schroefaskoker met bronzen bussen, lijkt mij het meest gangbaar. Behoorlijk hufterproof mits goed gebruikt maar brons zonder/onvoldoende vet is kwetsbaar. Mocht je eerder gepiep daadwerkelijk uit je bronzen schroefaslager komen dan kun je er wel vanuit gaan dat die wel klaar is.

Zet eerst de lagers idd goed vol vet totdat je goed weerstand voelt.
Ga dan een uurtje varen, moet geen straf zijn met dit weer ;)
Voel of meet dan of je schroefas heet/warm is.
Zet gelijk weer je as vol vet, je zou als het goed is betrekkelijk snel weer weerstand moeten voelen, het heeft niet veel nodig.
Is dit niet het geval en je as is warm/heet dan heb je een kapot lager en smelt je vet weg door wrijvingswarmte.
Is je as niet warm maar er kan wel weer een hoop vet bij dan is je lager wss versleten en wordt je vet door de speling tussen lager en as weg gevoerd

in het eerste geval kun je gelijk droog, in het 2e geval zing je het seizoen wel uit met een hoop smeren.

heb je na een uurtje varen vrij snel weer weerstand op je vetpotje dan is er vrij weinig aan de hand.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 08 Jul 2018, 20:51

Bedankt.

Qua weerstand voelen. Bedoelen jullie dan bij het aandraaien van het vetpotje? Of op een andere manier?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jul 2018, 21:40

Wij bedoelen weerstand op het potje,als je namelijk weerstand voelt is je galant vol
Voel je geen weerstand dan is hij of niet vol of hij lekt het vet weg.
Ddarom zegt Bas ook stukje varen en dan weer aandraaien dan moet hij dus gauw zwaar gaan als alles goed is
Gr René
Klaver vier
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 09 Jul 2018, 10:13

Juist dat ja, het aandraaien van het dekseltje gaat zwaarder op een gegeven moment.

Ik kan het niet heel goed zien op de foto maar het potje zit ergens boven het voorlager ( of in de buurt). Nu kan het dus zijn dat je weerstand op het dekseltje gaat voelen maar dan zou het rustig kunnen dat enkel je voorlager nog maar vol zit. Daarna moet dus heel je askoker nog vol en daarna je achterlager nog.
En nu heeft een goed systeem weinig vet nodig maar dit vetpotje is vrij miniscuul voor zo'n klusje, bovendien vraag ik me af of je tegen de tijd dat je daar bent nog veel verschil in weerstand gaat ondervinden.
Wat je eventueel kan doen om het proces te versnellen is het dekseltje eraf draaien, gaatje boren, draad tappen en er een smeernippel opzetten, dan kun je deze klus met een normale vetspuit doen. ( en dan zou ik zelf "op zeker" gaan en er een heel patroon vet in pompen). Hierna zit de gehele koker vol en als alles goed blijkt te werken kun weer via de normale weg met het potje smeren, want er zit een terslagklepje in zo'n nippel.

Nog 2 vragen die me zo te binnen schieten:
1- Weet je heel heel zeker dat er verderop op de askoker ( richting achterschip) niet nog ergens een smeernippel verborgen zit die al een poosje over het hoofd is gezien?
2- Op de foto naast de as staat die wierpot. Waar gaat de uitgaande slang van die wierpot heen? Is dat gewoon de wierpot voor het koelwater van de motor die misschien
wat ver naar achteren staat of gaat de uitgaande slang toevallig richting schroefaskoker? In dat laatste geval zou je wel eens een watergesmeerd achterlager kunnen
hebben, en dan kun je de lappen tekst hierboven weer vergeten. :mrgreen:

Succes!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jul 2018, 00:28

marcelNL schreef:Bedankt.

Qua weerstand voelen. Bedoelen jullie dan bij het aandraaien van het vetpotje? Of op een andere manier?


Dat "vetpotje" heet een Stauffer potje.
Je draaid de dop eraf,doet vet in de dop,en draaid de dop weer terug.
Door het aandraaien van de dop,gaat het vet in het systeem.
Je kunt ook overwegen om de complete "stauffer" eraf te halen,en in het gat en vetnippel te draaien.
Dan moet je met vetspuit regelmatig vet bij persen,maar dan het geen geklieder met los vet.
Je kunt ook nog een "lube systeem" toepassen,die al het werk van je overneemt.
Dat zijn bussen met vet,waarin een patroon zit,dat langzaam(tijdklok of anders) het vet in je schroefas perst.
Soortgelijke als deze: https://www.youtube.com/watch?v=kDPBffdP960

Ik heb even je foto bekeken,maar wat ik me het volgende af vraag.
Is hetgeen dat tegen het staande multiplex schot gemonteerd zit,een oud gedeelte van een gland?
Het lijkt mij,dat ze aan een oud systeem een Flex-Seal schroefasafdichting gemaakt hebben.
http://www.combinoord.nl/Catalogus/Rond ... oduct.aspx
en
http://beeldbank.prepublisher.com/pictu ... NC2005.JPG
Waar de vetnippel zit,zit bij jouw het Staufferpotje.

bas schreef:1- Weet je heel heel zeker dat er verderop op de askoker ( richting achterschip) niet nog ergens een smeernippel verborgen zit die al een poosje over het hoofd is gezien?
Succes!

Dat is ook mijn twijfel.
Want bij een oud systeem met een gland,zit er eerst een vetnippel voor het vetkoord en verderop eentje voor de schroefaskoker zelf.
Als het goed is,pers je daar het vet in,en dat komt er dan achteraan,bij de schroef weer beetje bij beetje uit.
Of het een water gesmeerd systeem is,betwijfel ik ook,want waarom zit er dan zo'n Staufferpotje op?
Noordvaarder
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 12 Jul 2018, 08:28

Of het een water gesmeerd systeem is,betwijfel ik ook,want waarom zit er dan zo'n Staufferpotje op?


Geen idee en ik betwijfel het ook. Ik had die oude stopbusflens ook zien zitten op de foto en door de jaren heen kunnen er rare constructies ontstaan. Dit is ieder geval niet zoals het ooit gebouwd is en de rest is gissen. Dus meer een vraag voor de zekerheid om e.e.a. in ieder geval uit te sluiten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 12 Jul 2018, 16:23

Allereerst bedankt voor de hulp. Fijn om wat meer over de werking van mijn boot te leren.

Ik ben een beginner, maar het lijkt erop dat het toch het minst gunstige scenario is.

Wat ik heb gedaan.
Allereerst heb ik het vetpotje opnieuw gevuld met Schroefasvet ( https://www.kokwatersport.nl/eurol-schr ... ase/p39701 ) . Die heb ik toen weer erop gezet, en met de hand goed vast aangedraaid tot hij niet verder kon. Vervolgens heb ik met een waterpomptang meer druk gezet tot ik daar ook redelijk wat weerstand kreeg.

Vervolgens heb ik de motor stationair in zijn achteruit gezet waarna ik weer wat verder kon draaien. Dit heb ik zo een paar keer gedaan tot het vetpotje redelijk leeg was. Heb dit ongeveer 3 keer gedaan. Is dat voldoende? Uiteindelijk was er zoveel uit mijn 600 gram pot: https://www.dropbox.com/s/xb9dxjxc330xs ... 7.jpg?dl=0 . Gok dat ik dus niet meer dan 100 gram heb gesmeerd, is dat voldoende?

Hierna ben ik een klein stukje gaan varen. Circa 10 minuten was al voldoende om te merken dat het gedeelte onder de vetpot redelijk warm werd. Warmer dan je met de hand lange tijd kan aanraken. Om geen termen door elkaar te halen heb ik op een foto aangegeven welk deel warm werd (1) en welk deel koel bleef (2):
https://www.dropbox.com/s/ye0e75khnh5pz ... 8.jpg?dl=0

Eventueel wat aanvullende foto's:
https://www.dropbox.com/s/kuqhc3kdrrcp8 ... 3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/o5ezu1hy72a9n ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5cdephv8n6hmc ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ye0e75khnh5pz ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/rah7w5x4g2dg9 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nt9nouc0n4wft ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/u851moxu6sgr6 ... 2.jpg?dl=0

Vragen
Is hetgeen dat tegen het staande multiplex schot gemonteerd zit,een oud gedeelte van een gland?
Ik heb helaas geen idee, maar wat je laat zien lijkt inderdaad erg op hoe het eruit ziet.

Weet je heel heel zeker dat er verderop op de askoker niet nog ergens een smeernippel verborgen zit?
Ik heb nergens een smeernippel kunnen vinden. Het achter gedeelte blijft ook heel koel, beetje de temperatuur van het water.

Is dat gewoon de wierpot voor het koelwater van de motor?
Ja, als het goed is wel. Er gaan 1 slang van de buitenzijde naar de wierpot en vervolgens een slang van de wierpot naar de motor.

Mocht ik nog vragen/informatie vergeten zijn, dan hoor ik het graag. Alvast weer bedankt voor jullie hulp en suggesties.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 12 Jul 2018, 22:21

Hierna ben ik een klein stukje gaan varen. Circa 10 minuten was al voldoende om te merken dat het gedeelte onder de vetpot redelijk warm werd. Warmer dan je met de hand lange tijd kan aanraken. Om geen termen door elkaar te halen heb ik op een foto aangegeven welk deel warm werd (1) en welk deel koel bleef (2):


Kijk, misschien niet mooi maar nu weten we wat! Ik weet je pijngrens niet maar ik gok een graad of 50-60 en dat is warm, zeker na maar 10 minuten.
Heb je toevallig ook de temperatuur gemeten van je stuwdruklager? Dat blauwe ding net voor je smeerpotje. Deze zit er vrij dicht bij en zou ook nog wat warmte door kunnen stralen richting het vetpotje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2018, 02:04

marcelNL schreef:Allereerst heb ik het vetpotje opnieuw gevuld met Schroefasvet .Die heb ik toen weer erop gezet, en met de hand goed vast aangedraaid tot hij niet verder kon. Vervolgens heb ik met een waterpomptang meer druk gezet tot ik daar ook redelijk wat weerstand kreeg.
Dat is niet de methode zoals het hoort.
Potje vullen,en NIET direct helemaal aandraaien,maar elke dag een slag,todat hij aan zit.
Wat bedoel je met "waterpomp meer druk"?
De waterpomp op het vetpotje gezet,en dan maar draaien en nog eens draaien,totdat ie muurvast zit?
En dan weer los,omdat er weer vet in moet?
Niet bar handig om het op deze manier te doen.
Vervolgens heb ik de motor stationair in zijn achteruit gezet waarna ik weer wat verder kon draaien. Dit heb ik zo een paar keer gedaan tot het vetpotje redelijk leeg was. Heb dit ongeveer 3 keer gedaan. Is dat voldoende?. Gok dat ik dus niet meer dan 100 gram heb gesmeerd, is dat voldoende?

Het was m.i. beter geweest,dat je eerst hier om raad had gevraagd hoeveel er in had gemoeten,want nu heb je dat ding stijfvol gedrukt,en dat moet niet.Logisch dat die heet wordt.Het geeft namelijk niet,alsd er een beetje water uit drupt.
Dat is een teken dat het koel blijft.Zolang het er niet uitgutst ,is er niets aan de hand.
Circa 10 minuten was al voldoende om te merken dat het gedeelte onder de vetpot redelijk warm werd. Warmer dan je met de hand lange tijd kan aanraken.
Ik heb nergens een smeernippel kunnen vinden. Het achter gedeelte blijft ook heel koel, beetje de temperatuur van het water.

Te warm,zeg maar heet,is het gevolg van veel teveel vet.
En het feit dat er verderop geen vetnippel zit, wijst er op,dat je waarschijnlijk een watergekoelde schroefas hebt.
Zeker ben ik daar niet van,omdat er een Staufferpotje op zit.Juist dan potje is er weer voor bedoeld,om er vet in te doen.
Voorlopig maar geen vet erbij,want wie weet pakt dat verkeerd uit.

Het "blauwe ding",waar @bas het over heeft,is een homokineet koppeling oftewel een "Python drive".
Deze wordt erin gemaakt,vaak bij hermotorisatie,want dan hoef je de motor niet zo scherp uit te lijnen t.o.v. de schroefas.
Je kunt zo'n ding een beetje vergelijken met een kruiskoppeling,als zijn ze totaal verschillend qua werking.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 25 gasten