Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Arthur » 13 Jul 2018, 10:54

Bij mij is dat gewoon open en kan ik de moertjes van de gland als het moet een slagje los of vast draaien, ik kan er makkelijk bij onder het varen en voel dan tevens hoe warm het is en of er een drupje water uit komt voor de koeling, het water drupt dan in een boterdoosje met een sponsje erin, kom ik thuis sponsje uitwringen dopje van het vetpotje slagje aandraaien en klaar.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 13 Jul 2018, 11:27

Ha Marcel,

Nog even wat op het grote net aan het speuren geweest en naast jouw foto's gehouden. Paar dingen:
Is hetgeen dat tegen het staande multiplex schot gemonteerd zit,een oud gedeelte van een gland?
Ik heb helaas geen idee, maar wat je laat zien lijkt inderdaad erg op hoe het eruit ziet.

Dit is bij nader inzien een montageflens voor je schroefaskoker. Lijkt verdomd veel op een halve stopbuspakking maar is het dus niet. Word/werd gewoon als dusdanig verkocht.
Is dat gewoon de wierpot voor het koelwater van de motor?
Ja, als het goed is wel. Er gaan 1 slang van de buitenzijde naar de wierpot en vervolgens een slang van de wierpot naar de motor.

Dan gaan we er voor nu maar vanuit dat het gewoon een vetgesmeerde as is. Mochten we een oorzaak gevonden hebben kunnen we de conclusie altijd nog veranderen dat het een watergemeerde is en dat het niet zit zoals het zou moeten.
Weet je heel heel zeker dat er verderop op de askoker niet nog ergens een smeernippel verborgen zit?
Ik heb nergens een smeernippel kunnen vinden. Het achter gedeelte blijft ook heel koel, beetje de temperatuur van het water.

Okee kan, ook dit soort systemen met slechts een smeerpunt aan de voorzijde werden/worden zo verkocht. Niet heel handig als je het mij vraagt maar het zij zo. Nu moet je dus met je vetpotje heel je as vol zien te krijgen om bij je achter te kunnen komen met een je vet.
Vervolgens heb ik met een waterpomptang meer druk gezet tot ik daar ook redelijk wat weerstand kreeg.

Kan maar zou ik wel mee oppassen, die dingen slopen meer dan dat ze goed doen na verloop van tijd, zeker op een bronzen/messing dekseltje.
ok dat ik dus niet meer dan 100 gram heb gesmeerd, is dat voldoende?

Hier moet je even een beetje boerenwiskunde toepassen :mrgreen: Hoe lang is je koker? Inhoud berekeken en daar het volume van de as afhalen. Dan heb je grofweg de inhoud van de koker. Hoeft niet heel precies maar een grove indicatie is wel handig en dan liever iets meer vet verpompen dan iets minder.

Dat is niet de methode zoals het hoort.

Nee dat klopt, maar het zit nu even niet zoals het hoort dus je zult toch iets dergelijks moeten doen om vet bij je achterlager te krijgen.

Het geeft namelijk niet,alsd er een beetje water uit drupt.
Dat is een teken dat het koel blijft.Zolang het er niet uitgutst ,is er niets aan de hand.

Bij stopbuspakkingen wel ja, die soort seal horen gewoon droog te blijven. Aangezien er water in het vetpotje kwam en niet uit de seal zal deze nog wel goed zijn.

Voorlopig maar geen vet erbij,want wie weet pakt dat verkeerd uit.

Gevaarlijke aanname zolang je niet zeker weet dat je koker vol zit en je vet op je achterlager hebt, zonder vet pakt het nog veel verkeerder uit. Zolang je niet na een stukje varen (as draaien) het systeem niet binnen een paar slagen met het vetpotje onder een beetje druk hebt kun je rustig doorgaan met smeren.

Het "blauwe ding",waar @bas het over heeft,is een homokineet koppeling oftewel een "Python drive".

Nee, niet helemaal. Het blauwe ding wat ik bedoel is het gedeelte met de 2 "oortjes" welke aan je boot zit vastgebout. Dit is je stuwdruklager. Wordt ,in jouw geval door Phyton Drive, vaak als setje verkocht samen met de homokineet maar is wel een ander ding met een andere functie. Deze zorgt ervoor dat de voortstuwende kracht die je schroef opwekt overgebracht wordt naar de romp van je boot. Zonder dit ding zou het lager achter in je koppeling deze krachten op moeten vangen.
Hiervoor zit idd meestal direct de homikineet gekoppeld, deze is idd voor de uitlijning.

Heb je enig idee hoe warm dit lager wordt?

En heb je enig idee of de temperatuur blijft stijgen als je langer draait of blijft dat constant?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 25 Jul 2018, 13:38

Ik ben weer terug dus kan eindelijk antwoorden ;) . Bedankt weer voor de input.

In heb weliswaar met een waterpomptang de boel aangedraaid (zal ik niet meer doen). Maar na een klein stukje varen kan ik ook met de hand eenvoudig het vetpotje een slag draaien.

Ik heb nog geen uur gevaren, maar merk toch dat hij redelijk warm word. Voor mijn gevoel is het aantal toeren ook circa 100 toeren lager wanneer de motor een poosje gelopen heeft.

Zo heb ik een klein stukje op maximaal toerental gedraaid, dat was op de teller circa 3.800 toeren. Op de terugweg nog even getest en toen bleef de wijzer iets verder dan 3.700 toeren staan. Is met het blote oog bijna niet te zien op zon tellertje. Maar gezien ik de laatste keer dat ik wel 2 uur heb gevaren erachter kwam dat het maximaal toerental wel echt significant lager lag (rond de 3.500 toeren uit mijn hoofd) heb ik toch het gevoel dat dit te maken heeft met het warm worden van het gedeelte onder de vetpot. Die laatste keer was er nog geen vet bijgevuld en kwam er dus water uit het vetpotje. Heb toen niet gevoeld of het deel onder het vetpotje ook warm werd.

Ik heb dus toch een vermoeden dat of het vet weg loopt door het warm worden of dat er gewoon nog steeds niet genoeg vet in zit.

Verder nog een detail. In zijn vrij komt de motor wel richting de 4.000 toeren. Kan me alleen voorstellen dat dat ook normaal is als er geen weerstand is?

Wat zou nu vervolgstap zijn?

PS: (ben nog steeds op zoek naar een monteur die me wat zekerheid kan geven ;) )
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2018, 18:01

marcelNL schreef:Ik heb dus toch een vermoeden dat of het vet weg loopt door het warm worden of dat er gewoon nog steeds niet genoeg vet in zit.

Wat ik mij een beetje ga afvragen is , wat is je snelheid bij een toertal van 3800 toeren?
En wat is je reductie van de keerkoppeling?


Even een vergelijk:
Mijn motor in de boot maakt 1200 toeren bij een snelheid van 6,4 km/u.
Mijn kk heeft een verhoudinmg van 2 op 1.
Dat betekend dat mijn schroefas bij 1200 toeren , 600 omwentelingen heeft.
De mijne wordt normaal handwarm .
Ik kan me best voorstellen,dat het bij jou goed warm tot heet wordt met die toeren.
Yanmar kennende, heb je waarschijlijk een KM2A keerkoppeling.
4000 toeren varen heeft geen zin,en is zelfs nadelig,want de motor heeft 13 pk bij 3400 toeren,( en 15 pk bij 3600,max een uur.)
Als je een kk hebt van 3.22 op 1 , zou je schroefas er van uitgaande dat je motor 3400 toeren draaid , 1056 omwentelingen maken.
Ik kan me best voorstellen,dat zijn ding goed warm tot heet wordt,en dat je vet door die hogere temperatuur ,eerder richting dikke olie gaat,dan dat het vet blijft.
Specificaties Yanmar 2GM20: http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/yanm ... al_1GM(10L)%202GM(F)(L)%203GM(D)(F)(L).pdf
Noordvaarder
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 18:11

Zoek maar eens op Htank vetus dan kunnen de eigenwijzen zien dat de tank boven de stuurpomp moet,en niet er naast of er onder
Voor de eigenwijze set hem er maar lekker naast of onder,kan je zien hoe een vette kliek het wordt.
Gr René
Sorry ik zit bij het verkeerde onderwerp ha ha
Klaver vier
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 25 Jul 2018, 20:46

Wat ik mij een beetje ga afvragen is , wat is je snelheid bij een toertal van 3800 toeren?
En wat is je reductie van de keerkoppeling?


Qua snelheid maakt het inderdaad weinig uit. Ik zit op volle snelheid zo tegen de 12 km/u aan. Bij 3.000 is dat ook al snel 11 km/u. Wat voor mij snel zat is.

Het punt is alleen meer dat de laatste keer dat ik 2 uur vaarde met slechts zon 6 km per uur (2.000 tot 2.500 toeren, 1 uur heen, terrasje, 1 uur terug), ik op de terugweg echt significant minder toeren kon maken. Dit is dus wel een probleem wat ik eerder niet had en wat ik graag wil oplossen om meer schade te voorkomen.

Of dat ligt aan het warm worden van dit onderdeel is even de vraag. Het warm worden zelf vind ik ook niet zon probleem, maar wel de schade die ik ermee kan veroorzaken als ik door blijf varen op deze manier.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 23:55

Je had eerder in een topic een zingend/jankend geluid, is dat nog?

Hoe warm word je stuwdruklager?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jul 2018, 23:12

marcelNL schreef:Of dat ligt aan het warm worden van dit onderdeel is even de vraag. Het warm worden zelf vind ik ook niet zon probleem, maar wel de schade die ik ermee kan veroorzaken als ik door blijf varen op deze manier.

Ik denk dat het wel een combinatie van factoren is.
En je stuwdruklager wordt te warm,wat @bas ook al vermoed,en het hoge toerental is er m.i. debet aan.
Door wrijving ontstaat warmte,en hoe sneller die wrijving is,des te warmer het wordt .
Persoonlijk zou ik een mogelijkheid gaan scheppen,om de toeren naar beneden bij te gaan stellen.
Dus andere schroef met meer spoed.
Andere mogelijkheid is een lapmiddel,en dat is "dikker vet".
Je hebt nu een NLGI vet van 2-3 ,en dan proberen met en NLGI 4 vet.
Maar of dat verstandig is? Het heeft i.i.g. niet mijn voorkeur,en je houd je hoge toeren.
Plus het feit dat het vet nog "stroperiger" is.

Mar nogmaals de vraag, wat is de reductie van de keerkoppeling?
Staat op een plaatje dat achter tegen de kk is gemaakt,als het tenminste een Kanzaki is.
Noordvaarder
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 27 Jul 2018, 13:52

Je had eerder in een topic een zingend/jankend geluid, is dat nog?

Hoe warm word je stuwdruklager?


Dat geluid is er nog, alleen is het geluid er wel minder vaak voor mijn gevoel en bij een ander toerental.

Ik heb helaas geen IR meter, dus ik moet het met de hand doen.

Een kapotte lager zoals je eerder aangaf, is dat nog waarschijnlijk?

Maar nogmaals de vraag, wat is de reductie van de keerkoppeling?


Ik ga hier naar kijken als ik weer bij de boot ben, ik vermoed dit weekend met het mooie weer ;) .
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 27 Jul 2018, 19:32

Een kapotte lager zoals je eerder aangaf, is dat nog waarschijnlijk?


Of ik moet ergens in de brij een berichtje gemist hebben maar aangezien je dat geluid nog steeds hebt heb ik het nog niet uitgesloten.
Stuwlager is gewoon een soort van kogellager, dat iets dergelijks eens een keer de geest geeft na ongeveer 20 jaar zou ik zelf niet raar van op kijken. Volgens mij zit er ook geen smeernippel op dus dan moet het gesmeerd blijven met het vet wat er af fabriek in gezeten heeft.
Zou jammer zijn en gaat weer geld kosten maar in principe liggen die dingen zo op de plank en ben je morgen geholpen.

Wat je nog zou kunnen doen als je het ziet zitten is de homokineet er tussenuit halen en de schroefas even goed heen &weer /op & neer proberen te bewegen om te kijken of hier speling op zit. Tevens met de hand de schroefas draaien en voelen & horen of het draaien overal even gelijkmatig gaat.
Hierna eventueel het druklager ook verwijderen en de handelingen herhalen.

Andere mogelijkheid is is dat je bronzen schroefaslagers beschadigd zijn. Het is even de vraag of en hoelang ze zonder vet gedraaid hebben maar door de bank genomen is het zonder vet snel bekeken en is het loopvlak beschadigd.
Is dat het geval dan wordt het even lastig. Slimste is om dan droog te gaan, voor en achterlager te inspecteren/vervangen en je schroefas te laten klokken of deze nog wel recht is. Zit je waarschijnlijk niet op te wachten midden in het seizoen.
Andere optie is met gekruiste vingers door te varen en een beetje hopen dat je het seizoen uitzingt met een hoop smeren.
Derde optie is om te gokken dat het enkel het voorlager betreft en deze te vervangen. Pakt dat goed uit dan heb je geluk, pakt dat niet goed uit dan kun je alsnog voor optie 1 en heb je een extra voorlager moeten kopen wat je snel weer in de prullenbak kunt gooien.

Maar goed, niet te ver op de zaken vooruit lopen, eerst maar eens uitvinden of we in de goede richting zitten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten