Hallo allemaal !
Ik heb woensdagavond mijn bootje gehaald in Weesp en ben tot vandaag door gevaren naar Venlo (WSV de Maas).
De eerste dag (donderdag) ging alles prima. Tweede dag wat ruiger vaar gebieden (Amsterdam Rijnkanaal, Lek, enz) Natuurlijk net als het niet moet ALARM, was net aan het klaarleggen voor een sluis. Olie lampje brandde dus wat nu, na de sluis was nog een stuk varen maar nadat de motor uit was geweest geen alarm meer.
Totdat ik wou gaan tanken en weer in toeren omlaag ging, dezelfde alarm.
Dus motor olie gecontroleerd, motor is wel 30 graden gekanteld met de peilstok op het hogere punt maar peil zat iets over de helft. Ook keerkoppeling olie gecontroleerd maar deze zit over de max peil maar ook waarschijnlijk daar de keerkoppeling ook gekanteld staat (zal ook wel moeten daar de schroefas ook niet horizontaal in een boot ligt) maar toch vraag ik me af hoe ik nu zeker ben van de juiste oliepeil.
Maar goed, daar alles in orde leek, (temp, toerental, voldoende olie) ben ik maar gaan slapen in een haven en dag erna met volle moed weer eraan begonnen. 9 uur gevaren en geen enkel probleem. Vandaag na een 3 tal uur varen, net bij het aanleggen in een sluis, alarm, ik bewust eens flink gas gegeven maar alarm bleef piepen. Ik had geen andere keus dus boot geschut en doorgevaren naar de eerste haven (Leukermeer) daar met een monteur gepraat en deze meende ook al wat ik verwachte olie druk sensor vervuild of defect. Maar probleem is, volgende week gaan we 2 weken op vakantie met de boot. Hoop dat ik nog iemand vind die hem kan maken (is nog garantie op, motor heeft nu 160 uur) en wil ook nog de schroef aanpassen pfff
Maar wat me opviel, als ik de sleutel na het starten in stand off zet, blijft die lopen, geen alarm, mag je zo varen of waarom moet je eigenlijk de sleutel doordraaien en vasthouden om hem te stoppen?