Olie druk alarm Sole mini 29

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jun 2018, 12:24

Ja maar om dan maar te stellen dat het normaal is terwijl er verschillende systemen zijn
Bij ons is de toerenteller meganisch ,wordt door een kabel aangedreven,en staat dus echt op nul bij stilstaande motor.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2018, 14:30

Klaver vier schreef:Bij ons is de toerenteller meganisch ,wordt door een kabel aangedreven,en staat dus echt op nul bij stilstaande motor.
Gr René ( klaver vier)


Dat begint tamelijk zeldzaam te worden.. De laatste keer dat we het zo zagen was bij een Perkins anno 1968.

De meeste zijn elektrisch; middels een inductieve opnemer die de tanden van een motortandwiel (nokken as) telt, of middels een wisselstroomsignaal uit de dynamo (zg W aansluiting).
Bij motoren met een motormanagement (common-rail) komt daar het toerenteller-signaal uit, op basis van opnemers bij draaiende delen in de motor.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jun 2018, 15:25

Fiat aifo 806 am bouwjaar 1982 ( voorloper iveco)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 24 Jun 2018, 17:35

Sorry voor late reactie,

Ja de toerenteller gaat terug naar nul op moment dat je hem op contact zet, had dit vorig jaar idd ook bij mijn huurboot. Desondanks vond ik het nogal raar. Maar na dit allemaal te lezen, verklaart het wel e.e.a.

Eenmaal gestart is alles zoals het moet. Maar stel me nog steeds de vraag waarom ze de off stand en stop stand niet gewoon in 1 draai gemaakt hebben. En indien alarm en je weet dat alarm een foute sensor melding is of het kwaad kan door te varen in de off stand want behoudens dat de toerenteller niet de correcte toeren aangeeft bleef de rest alles normaal functioneren. En geloof me dat gepiep ben je snel moe.


Uiteraard, morgen ga ik bellen met Sole om een oplossing te zoeken en te laten controleren. Volgende week zaterdag gaan we op vakantie en wil het dan zeker in orde hebben. Ook moet ik nog de spoed aanpassen van de schroef misschien alles in 1 keer door dezelfde. Daarbij wil ik navragen hoe ik weet dat de olie op juiste level is als de motor gekanteld ligt richting schroefas. Want motorolie staat op de helft en keerkoppeling over de max wat ook logisch kan zijn ivm 30 graden gekanteld.

Eerste boot, zoveel vragen, sorry en bedankt voor jullie hulp !
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2018, 19:23

Klaver vier schreef:Fiat aifo 806 am bouwjaar 1982 ( voorloper iveco)
Gr René ( klaver vier)


OK; We hebben geen ervaring met Fiat/Iveco. Kennelijk een van de weinigen met mechanische toerenteller..

Dank voor info.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor benE » 25 Jun 2018, 07:31

Klaver vier schreef:Ja maar om dan maar te stellen dat het normaal is terwijl er verschillende systemen zijn
Bij ons is de toerenteller meganisch ,wordt door een kabel aangedreven,en staat dus echt op nul bij stilstaande motor.
Gr René ( klaver vier)


Ik bedoelde natuurlijk normaal bij deze Solé,en ook bij een aantal andere merken.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 25 Jun 2018, 14:25

Heren (en eventueel dames)

Ik heb met diverse sole dealers gebeld en allemaal geen tijd. Toen Allpa Nijmegen gebeld, deze vertelde me doodleuk dat het wel vaker voorkomt dat deze sensors kapot gaan en wat hij kon doen was een nieuwe opsturen. Toen ik hem mijn adres wou geven werd me verteld dat hij me niet persoonlijk kent en derhalve dit niet gedaan wordt en de sensor enkel naar een bedrijf gestuurd kan worden. De vraag van mij of het op zijn minst wel onder garantie is werd me gezegd dat dit niet het geval is. Motor is van 17 juni 2016, er is 5 jaar garantie op draaiende delen, elektrisch 2 jaar dus geen garantie en hij herhaalde nog eens erbij dat hij me niet kon (laten we dat zou houden).

Sensor moet ik dus bestellen via een jachtwerf, die geven dat dan door aan Allpa, dan sturen hun het misschien deze week nog op en kost dit een 35 euro. Service noemen ze dat ! Ik vertrek zaterdag op vakantie met de boot maar daar konden hun niks aan doen, tja dat klopt maar ik ook niet. Dus houdt in bestellen, niet weten of het er deze week is en er extra voor rijden.... Fuck it dat ga ik dus echt niet doen, te groot risico dat ik 2 weken met een pieptoon vaar.

Even rond gesnuffeld op het www en een mooie CN oliedruk sensor besteld met bijhorende meter, samen iets van 42 euro en meteen een metertje op het dashboard. Tevens nog een watermeter sensor en weer wat werk :)

Gaat goedkomen hoop ik ;)
Laatst gewijzigd door Dave1975 op 25 Jun 2018, 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 25 Jun 2018, 15:16

Oh kan me iemand misschien vertellen waar die sensor zit. Ben nl niet in de buurt van de boot en probeerde even op internet en handleiding te zoeken maar vind het niet. Alvast bedankt :)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 26 Jun 2018, 00:51

Dave1975 schreef:Oh kan me iemand misschien vertellen waar die sensor zit. Ben nl niet in de buurt van de boot en probeerde even op internet en handleiding te zoeken maar vind het niet. Alvast bedankt


Voorzijde motor, onderaan, naast kruk-as poelie, stuurboord zijde.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 26 Jun 2018, 10:11

Dankjewel Eagle, dat zal ik hem wel vinden !
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten