Pagina 1 van 1

Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018, 13:53
door Belanda
Mijn Volvo Penta 2003 staat afgesteld op 750 toeren stationair. Tijdens het varen blijft het toerental soms (vaak) hangen op 1200 tot 1500 toeren in de neutrale stand. Het gashendeltje op de regulator komt netjes terug tegen het afstelschroefje voor stationair toerental en de kabels zijn in orde. IK heb de explosie tekening van de regulator bekeken en daar zitten nogal wat bewegende delen in die mogelijk kunnen blijven hangen. Heeft iemand dit probleem al eens gehad en waar zou de mogelijke oorzaak kunnen zitten.

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018, 19:13
door broekerhaven
Hallo.
heeft de motor dit probleem direct of na een tijdje draaien (warm worden)

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018, 20:27
door Belanda
Niet direct maar na een minuut of tien draaien wel. Het is ook niet altijd, soms zakt het toerental heel langzaam terug naar 750 maar ook vaak blijft het hangen op 1200 of meer.

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018, 20:35
door Amersfow
Zit er verse olie in? Als de olie oud en pikzwart is kunnen er stangetjes in de brandstofpomp die alleen spatgesmeerd zijn blijven hangen. Als het pikzwart is paar keer spoelen met dat spul dat je aan de olie toevoegt (en daarna olie wisselen).

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2018, 21:42
door Belanda
Olie is vers en wordt ieder jaar verwisseld daar ligt het niet aan. We hebben de brandstof regulator open gemaakt en alle stangen en veertjes gecontroleerd. Is allemaal ok, maar ergens in dit systeem zit speling waardoor het blijft hangen en een toerental stationair van 1200 of meer ontstaat. We kunnen alleen niet zeggen waar het zit of wat er niet meer goed is.

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2018, 01:03
door eagle
De 2003 heeft 3 afzonderlijke inspuitpompen; Een voor elke cilinder.

Die worden alle drie bediend door de Regelaar via de Regelstang; die loopt door de hele motor, langs elke pomp, en zorgt daar voor het verdraaien van de plunjers in de pompen om het opvoer-volume te wijzigen naar gelang de situatie.

Elke obstructie (zwaar lopen) in deze delen levert regelfouten op zoals Hunten (pendelen van toeren) of onbestemd stationair toerental.

Deksel van de regelaar afnemen en de regelveer voorzichtig afhaken. Met twee vingers de regelstang bewegen: Dit moet uiterst licht gaan!
Indien niet; Oorzaak opsporen..

Gr, Eagle

Re: Toerental Volvo Penta 2003

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2018, 21:21
door Belanda
Na enig onderzoek bleken de pompen niet goed meer te werken. Toen ze gedemonteerd waren kon je duidelijk voelen dat de plunjers zwaar en schokkerig verdraaid konden worden. De pompen zijn door een gespecialiseerd bedrijf gereviseerd en daarna weer gemonteerd. Motor loopt weer perfect en toerental blijft niet meer hangen.
Einde discussie voor wat mij betreft. Allen bedankt voor het meedenken.