Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 07 Jun 2018, 16:59

jaaphaas schreef:nee, alle diesel loopt via de filters, volle tank of half vol.

Is dit met ingeschakelde keerkoppeling of in vrij stand, probeer een keer in vooruit, achteruit en in vrij, zo sluit je schroef en gedeeltelijk keerkoppeling uit.
komt t geluid uit motor, dynamo, pomp of andere zaken, tja dat zul je proef ondervindelijk moeten uitsluiten. oliepeil in motor en keerkoppeling is ok?

gr/ jaap


Ik ga eens goed testen de komende keer dat ik bij de boot ben. Ik heb wel het idee dat hij inderdaad in zijn vrij geen geluid maakt. Dus de kans is inderdaad aanwezig dat het in de keerkoppeling of schroef zit...
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor jaaphaas » 07 Jun 2018, 19:12

https://www.youtube.com/watch?v=hg89YVSfg4o Het kan een zingende schroef zijn, alleen heb je dit bij een vast toerental.
Vergeet niet dat in de keerkoppelingen in vrijstand ook draaiende delen zijn dus vandaar m'n opmerking: "gedeeltelijk keerkoppeling uitsluiten" maar ga maar lekker testen en je leert zo alle geluidjes die bij je boot horen, goede en foute ;)


gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor Rene » 07 Jun 2018, 20:16

Is de schroefas water of vet gesmeerd ?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 07 Jun 2018, 21:51

Rene schreef:Is de schroefas water of vet gesmeerd ?

René


Ik weet niet of dit de schroefas is, maar er zit wel een soort vetpotje die ik aan kan draaien. Als ik hem aandraai komt er volgens mij extra vet bij de as.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 07 Jun 2018, 21:55

jaaphaas schreef:https://www.youtube.com/watch?v=hg89YVSfg4o Het kan een zingende schroef zijn, alleen heb je dit bij een vast toerental.
Vergeet niet dat in de keerkoppelingen in vrijstand ook draaiende delen zijn dus vandaar m'n opmerking: "gedeeltelijk keerkoppeling uitsluiten" maar ga maar lekker testen en je leert zo alle geluidjes die bij je boot horen, goede en foute ;)


gr. jaap


Het geluid komt wel erg overeen. Ik ga de komende week eens beter testen...
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 15 Jun 2018, 20:35

Ik heb inmiddels kunnen testen en ook een filmpje kunnen maken. Het is volgens mij niet de motor, gezien stationair er geen problemen zijn.

Het lijkt dus iets verder te zitten in de koppeling of de as? Ik heb een filmpje gemaakt waarop je het geluid op het eind kunt horen. Wellicht kunnen je me op basis daarvan advies geven? Vind het vooral belangrijk of het iets onschuldigs is of dat ik toch beter een monteur kan bellen...

Youtube video waarbij het geluid na circa 11 seconden te horen is:
https://www.youtube.com/watch?v=9ZFvRl2 ... e=youtu.be

En mocht het nog nuttig zijn, foto's van de motor en as:
https://www.dropbox.com/s/5cdephv8n6hmc ... 4.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5ll083wjmv2y5 ... 1.jpg?dl=0

En voor de liefhebbers motor in zijn vrij op verschillende toerentallen (volgens mij geen problemen):
https://youtu.be/Pam311a5vC4

Alvast bedankt voor jullie advies :) .
Laatst gewijzigd door marcelNL op 16 Jun 2018, 09:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor bas » 15 Jun 2018, 21:10

Toevallig ook een filmpje gemaakt van hetzelfde maar dan zonder dat de schroefas draait?
Dan kun je uitsluiten of het uit de motor/kk komt of dat het je homokineet/stuwlager/schroefas is wat het geluid geeft.
Kan er niet heel veel zinnigs over zeggen zo maar het klinkt als dat laatste zou ik bijna zeggen.
Staat je Homokineten (phyton drive) helemaal in lijn met je schroefas en keerkoppeling?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 16 Jun 2018, 09:20

bas schreef:Toevallig ook een filmpje gemaakt van hetzelfde maar dan zonder dat de schroefas draait?
Dan kun je uitsluiten of het uit de motor/kk komt of dat het je homokineet/stuwlager/schroefas is wat het geluid geeft.
Kan er niet heel veel zinnigs over zeggen zo maar het klinkt als dat laatste zou ik bijna zeggen.
Staat je Homokineten (phyton drive) helemaal in lijn met je schroefas en keerkoppeling?


Ik denk dat je dat op het laatste filmpje kunt zien? Daar draait de motor in zijn vrij op verschillende toerentallen. Ik had het filmpje stationair draaien genoemd, maar eigenlijk is dat dus niet de juiste titel :P .

Je laatste vraag kan ik helaas niet 100% beantwoorden. Ik ben helaas echt een beginner, ik ben vooral benieuwd of dit iets is wat kwaad kan en waarvoor ik dus beter een monteur kan bellen. Of dat het alleen een onschuldig geluid is...
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor bas » 16 Jun 2018, 09:41

Ja sorry, ik zit op mijn telefoon en had het laatste filmpje even gemist.
Maar als het in zijn vrij niet voorkomt kun je je motor en kk al nagenoeg uitsluiten en zal het geluid door het resterende deel van de aandrijving veroorzaakt worden.

Wat betreft dat laatste: deze MOET uit lijn staan anders worden de lagers niet gesmeerd. Ik dacht uit mijn hoofd iets van minimaal 2 graden maar kijk dat voor de zekerheid ff na via Google.
Als deze nagenoeg in lijn staat met de rest zou hier mijn eerste verdachtmaking heen gaan.
En als je de phyton drive in er tussenuit haalt kun je daarna met de hand de schroefas draaien om wellicht een zwaar punt te voelen of te horen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor bas » 16 Jun 2018, 10:02

Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten