Pagina 1 van 2

slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 09:54
door bas
Goede morgen allen,

Zojuist in een ander topic geintroduceerd in een voor mij nieuw fenomeen wat wellicht uitkomst kan bieden voor een lopend project van ons.

De slenterklep!
In het Engels ook wel "trolling valve" genoemd. (hier gingen bij mij wat meer lampjes branden :lol: )

Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met een dergelijk systeem op de koppeling?
Ik ben nog druk met info vergaren maar een paar vragen die gelijk bij me boven komen en waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden:
- Vergt dit extra capaciteit van je koelsysteem? ( gesloten systeem)
- Kan dit ongelimiteerd heel de dag gebruikt worden?
- Valt het enigszins makkelijk te beveiligen dat er niet boven een x-aantal toeren in "slentermodus" gevaren kan worden?

Groeten,

Bas

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 11:41
door jkos
Bas,

Ik heb inmiddels bijn 20 jaar ervaring met het “trolling” systeem.
In principe is het niets anders dan het gecontroleerd laten slippen van de koppelingsplaten.
Boven een bepaald toerental schakelt het systeem zichzelf uit, dit om overbodige slijtage van de platen te voorkomen.
In de visserij hadden wij een koppeling met een reductie van 1:15 hierachter zat een schroef met een diameter van 2,5 meter.
Het was gebruikelijk om bij het aan of afmeren gebruik te maken van een “steekeindje” (spring)
Zonder gebruik van de “trolling” braken deze bijna altijd af, dit omdat het vermogen er te bruusk inkwam.
Verder weet ik dat de nieuwste generatie patrouille vaartuigen van RWS deze gebruiken in combinatie met het DP systeem aan boord.
Ze zijn eigenlijk niet geschikt voor continue gebruik, maar in sommige gevallen is het een welkome aanvulling.
Zelf heb ik nooit overbodige slijtage of reparatie aan het systeem meegemaakt.

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 13:33
door bas
Bedankt voor je antwoord,

In de visserij hadden wij een koppeling met een reductie van 1:15 hierachter zat een schroef met een diameter van 2,5 meter.
Het was gebruikelijk om bij het aan of afmeren gebruik te maken van een “steekeindje” (spring)
Zonder gebruik van de “trolling” braken deze bijna altijd af, dit omdat het vermogen er te bruusk inkwam.


Ik zit zelf al een jaar of 17 op sleep-/werkboten, in principe een vergelijkbare situatie in deze, al zijn ze wel een stuk makkelijker te manoeuvreren. En hoe meer ik er over lees des te minder snap ik waarom ik er nog nooit van heb gehoord :lol:
Door de jaren heen toch best wat werkjes misgelopen omdat we vrijvarend te hard voeren.... :?

ik begrijp na wat leeswerk dat het ook goed en relatief makkelijk te beveiligen is. Enige waar ik (nog) niks over terug kan vinden is hoe het zit met koeling. Met slippende koppeling genereer je meer warmte dus zal je koelcapaciteit (behoorlijk) groter moeten zijn in mijn beleving. Dat zou nog wel eens een bottleneck kunnen zijn om het in een bestaand iets in te bouwen.
Ik kan hier echter niks over vinden tot nu toe dus klopt mijn stelling wel dan?

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 13:48
door jkos
Bas,

In de kotter ging het om een “Reintjes” koppeling, deze was zoals gebruikelijk in het professionele circuit al voorzien van een oliekoeler.
Of deze groter was of is dan een systeem zonder “trolling” weet ik niet.
Bij de patrouille vaartuigen van RWS gaat het om “Masson” koppelingen, tegenwoordig onderdeel van ZF, dacht ik.
Ook deze zijn voorzien van aparte oliekoelers voor de koppeling.
Dat het systeem zichzelf uitschakelde heeft te maken met de slijtage.
Tot een bepaald toerental zit er een olie film tussen de platen en hebben deze geen fysiek contact. Boven een bepaald toerental wordt de olie er vantussen geslingerd en zou er slijtage optreden, vandaar deze beveiliging.

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 14:16
door bas
Tot een bepaald toerental zit er een olie film tussen de platen en hebben deze geen fysiek contact. Boven een bepaald toerental wordt de olie er vantussen geslingerd en zou er slijtage optreden, vandaar deze beveiliging.


Dit was me duidelijk ja, en ik had ook al begrepen dat als de beveiliging het niet doet of er niet op zit je dan een keer of 3 gas kan geven met het systeem aan en dat dan je koppelingsplaten wel de geest hebben gegeven.
Het hele verhaal hangt nogal aan elkaar van de mitsen en maren maar mocht het van toepassing komen dan zou het gaan om een bootje voor de scouting. M.a.w. iedereen zit er met zijn tengels aan of er vaart iemand mee die nergens naar kijkt :mrgreen: :lol: :roll:
Dus het hele gebeuren moet goed te beveiligen zijn maar dan niet dusdanig dat er hele regelkasten bij komen waar je voor gestudeerd moet hebben. Voor wat ik nu gezien heb is dat wel te realiseren. Blijf alleen met dat koeling verhaal zitten nog....

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 15:23
door jkos
De systemen die ik ken zijn dusdanig beveiligd dat je nergens iets kunt aan of uitzetten, het is gewoon hufterproof.
Ik denk dat het intern in de koppeling is geregeld met een sensor of ventiel.
Je kunt enkel het systeem aan of uitzetten via een knop op het dashboard of de regulateur.

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 19:26
door henkvd
Hoeveel vermogen komt er in te staan, dat is de grootste vraag, kleine vermogens ( < 200 pk) hebben die optie niet.

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 21:50
door bas
kleine vermogens ( < 200 pk) hebben die optie niet.


Welke optie niet? De gehele trolling valve optie niet of de optie om het fatsoenlijk te beveiligen?

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 22:29
door smeukel
henkvd schreef:Hoeveel vermogen komt er in te staan, dat is de grootste vraag, kleine vermogens ( < 200 pk) hebben die optie niet.

PRM heeft dit ook voor kleinere vermogens :http://www.dintra.com/download/dintra%20catalogus%202/files/assets/basic-html/page18.html
De PRM 260 is tot ongeveer 80pk

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2018, 22:50
door bas
PRM heeft dit ook voor kleinere vermogens :http://www.dintra.com/download/dintra%20catalogus%202/files/assets/basic-html/page18.html


Deze link was ik idd ook tegengekomen, welliswaar gedateerd maar volgens mij zijn er (inmiddels?) ook wel systemen voor kleinere vermogens, vandaar mijn vraag aan henkvd wat hij precies bedoelde.

Hoeveel vermogen komt er in te staan, dat is de grootste vraag

Dat is onze vraag ook een beetje vandaar dat ik deze optie aan het bekijken ben. Het aanvankelijke plan was 2 x +/- 60 pk. Het hele project hangt aan elkaar aan de sponsoring en er bestaat misschien, met de nadruk op misschien, dat we 2 motoren kunnen krijgen tegen gereduceerd tarief.......echter wel 160 pk stuk :o
Das iets teveel van het goede maar dat valt terug te schroeven, enkel blijf je met het punt zitten dat je niet gelijk op rompsnelheid wilt zitten als je stationair inclutched, dus ben me aan het orienteren hoe dit te ondervangen is.