Pagina 2 van 2

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 17:39
door henkvd
Het injectiepunt zit op een dubbelwandig stukje pijp met opening naar waterlock, als het hele stuk afloopt naar het waterlock ( en de aangelaste stukken er tussen uit zijn) zou het goed moeten zijn en loopt het water bij uitzetten naar het waterlock, alleen de vraag is waarom heeft men hier gekozen voor heel wat huisvlijt, om het toch anders te doen, de makkelijkste oplossing was het in ieder geval niet.

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 17:48
door Klaver vier
Dank je wel Henk,ik dacht dat het altijd op het afhangende stuk zat omdat ik het nooit anders heb gezien
Gr René

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 17:54
door stefan
Ja precies dat vraag ik me ook af.
Motor staat onder de waterlijn, uitlaat slang loopt af naar zwarte demper/waterlock, dan een eind omhoog tot meer dan 50 cm boven de waterlijn, maakt dan een bocht en komt 10 cm boven de waterlijn aan midden bakboord zijde van de boot naar buiten. Dat RVS ding lijkt wel een extra terugloop veiligheid oid?

Als ik erin slaag om de beide pijpen zoveel mogelijk los van elkaar te houden is het goed denk ik. Nu 2 kleine boutjes er als afstand houders in geklemd, maar die zullen er wel weer een keer uit trillen.

Ander genoemd alternatief is verloop stukje met RVS flexibele slang voordat de rubber slang begint. Dat is minder warmte kritisch, heb ik alleen nog niet gevonden in diameter 51 mm....

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 18:48
door Noordvaarder
Hans van Zijl schreef: Jammer genoeg kan ik uit de foto niet opmaken waar het water de uitlaat word ingespoten.

henkvd schreef:.......... al kan ik niet zien waar het injectiepunt zit.

Op d eerste foto zie je nog net voor de aansluitflens een aangelaste verdikking zitten op de buis.Ik neem aan,dat dat het injectie punt is.
stefan schreef:Verder onderzocht: het is een dubbele pijp! Gas binnen pijp water buiten pijp. Water en uitlaat gas komen pas op het einde bij de aansluiting van de zwarte slang bij elkaar.
Op dat punt raken de binnen en buiten pijp elkaar. Vandaar dus het te warme punt in de slang.

Het is dus een pijp in een pijp.
Kan het ook dan zijn,dat de hete uitlaatgassen door een te kleine binnenpijp moeten?
Vraag.
Hoe klein is die binnenpijp? Is dat de helft van de buitenpijp,of is de ruimte voor het water niet zo heel erg groot.
Waarom schrijf ik dat?
Als namelijk de gemodificeerde uitlaat te klein is t.o.v. van wat het officieel zou moeten zijn,dan worden de uitlaatgassen er door geperst met als gevolg,hetere uitlaatgassen.En een RVS pijp wordt sneller heet,dan een gietijzeren stukje van pakweg 10 cm,waar direct het injectiepunt bovenin zit.Ook in het originele stuk,zit een binnenpijpje,maar dat is meer bedoeld dat het water de pijp ingaat,en niet terug de motor in.
Ik vraag me ook af,waarom, zoals jij het beschrijft over de verdere loop van de uitlaat naar de uitgang,waarom er dan nog gekozen is voor een 2de optie.

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018, 07:18
door Wolf1
Zo werkt het wel !
Afbeelding
Gr. Wolf1

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018, 09:05
door stefan
Ja Wolf, dat is de befaamde brommobiel motor toch?
Heb je op deze morgen ook nog een heldere gedachte hoe mijn warmte probleempje op te lossen? :-)

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018, 10:23
door Wolf1
Is hiermee opgelost kan zo met een stukje uitlaatslang naar het waterlock !
De grap zit in de water aansluiting, zit helemaal aan de zijkant, hierdoor wordt door in tapse gedeelte in combinatie met de van binnen doorlopende uitlaatpijp de water snelheid verhoogd en door de geringe doorlaatspleet fijn verdeeld met het uitlaatgas.
Het met hoge snelheid, draaiende water koelt door centrifugaal kracht, de uitlaatpijp rondom en het gas op een zeer korte afstand.
We hebben er over nagedacht !
Gr. Wolf1