Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor stefan » 02 Mei 2018, 18:49

In mijn motorsailer staat een Yanmar 3GM30 met watergekoelde uitlaat.
De opbrengst van de koelwaterpomp is voldoende, temperatuur van het koelwater is goed, niet warmer dan 45-50 graden gemeten in de slang (NASA temp meter)

Probleem is dat op 1 punt, op de overgang van uitlaatbocht naar koelwater slang de slang te heet wordt.
Op de foto: hoogste punt van de slang, bij de koppen van de slang klemmen zeg maar.
Gevolg is dat na ongeveer 40-50 motor uren, wanneer er flink belast gevaren is, de slang in eerste instantie uitlaatgas gaat lekken en daarna ook koelwater.

Tot nog toe kort ik de slang dan 10 cm in en gaan maar weer, maar die oplossing is niet blijvend, en de slang wordt te kort zo....

Iemand ervaring met dit fenomeen? Wat is er aan te doen? :unsure:

Groet, Stefan

Afbeelding

Afbeelding
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor broekerhaven » 02 Mei 2018, 19:25

De rvs bocht verlengen zodat de slang altijd koelwater krijgt ipv droge gassen.
nu word de slang te heet door de uitlaatgassen die bovenlangs de bocht gaan, en het water onderlangs.

Dat moet je zien te voorkomen.

of een flexibele rvs slang gebruiken ipv de kunststof versie die je nu heb.

is eigenlijk wel voor een droge uitlaat maar kan evengoed.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor stefan » 02 Mei 2018, 22:29

Of die rare extra bocht er tussenuit halen?
Zal er gemaakt zijn met een reden? Kan me niet bedenken waarom. Ziet eruit of gewoon het originele uitlaat ding is verlengd.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2018, 22:45

stefan schreef:Probleem is dat op 1 punt, op de overgang van uitlaatbocht naar koelwater slang de slang te heet wordt.
Op de foto: hoogste punt van de slang, bij de koppen van de slang klemmen zeg maar.
Gevolg is dat na ongeveer 40-50 motor uren, wanneer er flink belast gevaren is, de slang in eerste instantie uitlaatgas gaat lekken en daarna ook koelwater.

Een beetje vreemde constructie zo.
Waarom loopt de RVS pijp eerst omhoog?
Dat is origineel namelijk niet zo.
En waar zit de koelwateraansluiting in de uitlaat?
Maak er maar een originele "Mixing Elbow",en je probleem is weg.
Nu wordt de RVS pijp veel te heet door de uitlaatgassen,en dat gaat zich wreken bij de uitlaatslangaansluiting.
stefan schreef:Ziet eruit of gewoon het originele uitlaat ding is verlengd.

Volgens mij niet,want als je naar links ziet op de foto,zie je de eindflens waar je i.i.g. 1 bout ziet.
Een klein stukje voor die flens, dus tussen de eerste bocht en de flens, moet er bovenop een koelwateraansluiting zitten.
En die mis ik hier helemaal.
Hier een Workshop manual,waar wel tekeningetjes in staan hoe e.e.a. eruit ziet.
Chapter 8, pagina 168.
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/yanm ... Manual.pdf
(groot bestand , circa 60Mb)
Noordvaarder
 

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor henkvd » 03 Mei 2018, 10:14

Verbaas me eigenlijk dat dit goed gaat, met het omhoog lopen krijg je een waterslot op een ongewenste plek al kan ik niet zien waar het injectiepunt zit.
Het omhooglopen is in ieder geval absoluut niet de bedoeling.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor Hans van Zijl » 03 Mei 2018, 11:28

Hallo,

Het lijkt mij dat ze de uitlaat boven de waterlijn hebben willen maken om hevelen tegen te gaan. Jammer genoeg kan ik uit de foto niet opmaken waar het water de uitlaat word ingespoten.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor stefan » 03 Mei 2018, 12:56

Verder onderzocht: het is een dubbele pijp! Gas binnen pijp water buiten pijp. Water en uitlaat gas komen pas op het einde bij de aansluiting van de zwarte slang bij elkaar.
Op dat punt raken de binnen en buiten pijp elkaar. Vandaar dus het te warme punt in de slang. Eerste zeg maar 5 cm aan bovenzijde slang wordt niet genoeg gekoeld.
Heb geprobeerd binnen pijp wat naar het midden te verbuigen. Lukt niet echt.

Denk dat optie wordt om het geheel na de eerste las vanaf de motor doormidden te slijpen en daarop de uitlaat slang te zetten. Is dat een logische gedachte?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2018, 16:53

Ik denk dat het inkorten helemaal fout gaat dan komt hel koelwater via de uitlaat in de motor
Dat de uitlaat niet in het midden uitkomt veroorzaakt uiteindelijk het probleem.
Volgens mij is de oplossing de hele uitlaat demonteren en dan de binnenpijp met een lasbrander verhitten en dan van de buitenwand afbuigen zodat er goed koelwater tussen kan.
Volgens mij als het koelwater goed tussen de wanden kan is het probleem opgelost
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor henkvd » 03 Mei 2018, 17:14

In korten is het probleem niet, origineel zit het ook zo en eindigt het bij de eerste lasnaad vanaf de motor, de vraag is alleen waarom of wat is het idee van de huidige uitvoering.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yanmar aansluiting koelwaterslang te warm

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2018, 17:29

Begrijp ik het dan verkeerd Henk het is toch een open verbinding waar het water bij de uitlaatgassen komen,dan loopt het water toch terug als je de motor afzet,daarom mengt hij toch op het afhangende stuk.
GrRené ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten