VP MD2b

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 05 Jun 2018, 22:08

@eagle, nogmaals dank voor je geduld en uitleg.

Inmiddels hebben we een heerlijk lopende motor waarmee we vanavond al 4 uur hebben gevaren.

Wat was nu de oplossing, een gebruikte goede brandstof pomp en een stangenstelsel. Daarmee heb ik onze mb2d kunnen redden.
Loopt echt zalig nu, morgen nog wel even kijken of ik hem uit kan zetten middels de morse.

Heeft allemaal wat lang geduurd maar dit had er wel mee te maken dat ik niet wist waar er allemaal al aan de motor was gesleuteld door de vorige eigenaar.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 10 Jun 2018, 09:36

En de motor loopt nog steeds heerlijk. Inmiddels hebben we er al drie langere dag ritten op zitten en beginnen we vandaag aan de vierde.

Snel is het schip niet maar reageert heel allert op koerswijziging en bedieningshendels. Vaart zalig rechtuit zonder continu bij te hoeven sturen. Keerkoppeling doet exact wat die moet doen, heel zacht aangrijpen zonder dat je het eigenlijk voelt. Man wat een genot.

Motor uit zetten is nog steeds een punt van aandacht omdat dit nog steeds niet kan via de morse. Zit er zelf over te denken om daar een andere oplossing voor te maken. Iets in de trend van een stopselenoide in de brandstof leiding.

Maar voor de tussentijd stop ik hem wel handmatig, even het luik open en de handen op de luchtfilters. En eigenlijk wil ik hem helemaal niet uit zetten want die plokke, plokke, plokke, plokke geluiden uit de machinekamer en de natte uitlaat klinken zo mooi daar ben ik echt verliefd op. En blijkbaar ik niet alleen want iedereen die ik spreek roept hetzelfde oh meneer wat klinkt die motor mooi wat een mooi geluid. Tja dat brengt wel constant een glimlach op mijn gezicht.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 28 Jun 2018, 20:56

Inmiddels zijn we weer een hele poos verder en hebben we al meerdere tochten gemaakt hier in Brabant.

Vanuit Etten leur naar Breda al een keer of vier en al twee keer vanuit Etten leur naar stampersgat en ook weer allemaal terug.
En wat is die oude vp sterk zeg, op een rit hingen we er een stalen schippersvlet achter en je merkte nog niet dat het ding er achter hing.
hard varen doet het niet, ja het maakt wat meer herrie als de modernere motoren maar tokkelt lekker de hele dag door.

Temperatuur blijft ook binnen de perken bij beide cilinders.

En het brandstof verbruik is echt een lachertje, zo zuinig!
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten