door eagle » 11 Mei 2018, 20:02
Over Inspuitpomp MD2B (MD 1,2,3B,11c, 17C,D)
Deze motor heeft een zg Insteekpomp (Bosch); Die bevat alleen de draaibare persplunjers met Helix-groef.
Door die verdraaiing wordt het Werkzame deel van de slag gewijzigd, en daarmee de hoeveelheid ingespoten diesel. De plunjerslag blijft altijd gelijk. Verdraaien gaat dmv een tandwiel/heugel stel; De heugel heet Regelstang. De pomp heeft geen aandrijf-as, en geen regelaar.
De plunjers worden bediend door de Nokken-as; Daarop zitten hiertoe extra nokken; Een nok per plunjer.
Timing gebeurt, door de hele pomp dieper- of minder diep in het blok te steken. Die diepte wordt afgesteld door meer- of minder vulplaten onder de pompflens te leggen. Aldus komen de plunjerrollen dichterbij, danwel verder af van de nokken: Dichterbij (dieper, minder vulplaten) = Vroeger, Verder af (Minder diep, meer vulplaten)= Later.
Uiteraard is er wel een Regelaar, maar die zit niet in de pomp zelf, maar in het motorblok-deel dat regelhuis heet. Dus niet Bosch, maar Volvo Penta realiseert de regelaar; Dat is dat hefboomstelsel achter het deksel, samen met de centrifugaalgewichten.
De hoofd-regelhefboom bedient op zijn beurt de Regelstang van de pomp, en daarmee de inspuithoeveelheid. Het werkpunt van het regelstelsel wordt ingesteld door verlegging van het draaipunt van de regelhefboom.
Dat draaipunt is een exenter, dat verdaaid wordt als de toeren-hefboom wordt verdraaid via de Morse control. Aldus kiest men het Toerental.
De Regelaar zal de pomp precies die dieselhoeveelheid laten inspuiten, om het verlangde toerental te bereiken, ongeacht de belasting van de motor op dat moment.
Waarschuwing!!
Elke ingreep. bewust of onbewust, in het regelsysteem vormt een risico voor Ophol-slaan, dwz oncontroleerbaar hoge toeren, ver boven het maximale toerental, met onmogelijkheid om de motor op de normale manier te stoppen!!
Stoppen kan dan alleen nog door losdraaien van de verstuivers, of geheel afsluiten van de luchttoevoer..
Wees hierop voorbereid; Je schrikt je rot! Juist reageren vereist moed!
Gr, Eagle