VP MD2b

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 07 Mei 2018, 16:22

eagle schreef:Twee vliegen in Een klap..

-Inspuiting test
-Timing controle

Demonteer de verstuivers. Verbuig de stalen leidingen een weinig. Sluit de gedemonteerde verstuivers buiten de motor aan op de leidingen. De lek-olieleidingen hoeven niet.
Geef vol gas, en druk de koud-start knop in. Laat de wartels Een slag los, en ontlucht door de motor te tornen tot er pulserend een weinig diesel bij de wartels verschijnt. Draai de wartels vast en torn weer; De verstuivers moeten nu zichtbaar hun werk doen..Kom niet met de vingers in de buurt van de straal!


Verwijder een kleppendeksel. Neem een pen die door het verstuivergat past, en voel voorzichtig de zuiger ermee. Draai het vliegwiel voorzichtig met de hand met de klok mee, en volg de zuiger met de pen.
Kijk hierbij naar de tuimelaars; Die moeten om de andere slag in het BDP een zg Rock-beweging maken; Op het moment waarop de uitlaatklep net sluit, begint de inlaatklep te openen. Op dat moment dient de zuiger in BDP te staan..

Gr, Eagle


Vandaag de test bdp uitgevoerd en de kleppen opnieuw gesteld. Tijdens het tornen met de hand merkte ik wel op dat toen de kleppendeksels eraf waren dat ik elke slag een gesis hoor.zoals ik het kon voelen verloor hij dan ook compressie. Koppen beide los genomen en de zuigerwanden eens aan een visuele inspectie hierbij was niets vreemds waarneembaar. Geen grote diepe krassen in de cilinderwanden. Ook viel het toen op dat er telkens een zuigend geluidje was als je motor met de hand ronddraait.
Als test heb ik nu wat verse motorolie op de zuigers gezet om te zien of die blijft staan. Blijft deze staan dan ga ik verder zoeken in de kleppen. Moet er nu toch bijna zijn :)

Tevens stond er een mooie hoeveelheid verse diesel op elke cilinder dus brandstof probleem mag het eigenlijk niet meer zijn.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mei 2018, 18:40

Als de brandstof op je zuigers blijft staan dan blijft de olie er zeker op staan,het lijkt er dan ook op dat dit wel goed is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: VP MD2b

Berichtdoor peter jansen » 07 Mei 2018, 20:51

Dat gesis is normaal hoor bij tornen met de hand. Dat hoor je bij elke motor.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 07 Mei 2018, 22:19

Dus sissen is goed, mooi kan ik dat ook weer weg strepen van het lijstje.
Toch ga ik morgen de cilinderkoppen ondersteboven leggen en eens wat diesel er bovenop leggen om zo het lekken dan de kleppen te controleren.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 07 Mei 2018, 22:21

Klaver vier schreef:Als de brandstof op je zuigers blijft staan dan blijft de olie er zeker op staan,het lijkt er dan ook op dat dit wel goed is.
Gr René ( klaver vier)


Brandstof bleef staan in het diepe deel van de cilinders zeg maar, dus niet aan de rand waar de zuigerveren zitten. Vandaar nu de test met olie en dan in een grotere hoeveelheid zodat de gehele cilinder is gevuld en de gehele zuiger blank staat in de cilinder.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor bas » 08 Mei 2018, 11:03

Ook heb ik het uitlaat spruitstuk los gehad en de cilinder afgesloten met een doek, deze doek word niet vochtig van de diesel maar word wel warm dus compressie is er op zeker!


Vandaar nu de test met olie en dan in een grotere hoeveelheid zodat de gehele cilinder is gevuld en de gehele zuiger blank staat in de cilinder.


Vanwaar de test als het eerst goed was/leek?
Vraag me ook af of dit iets nuttigs op gaat leveren bij een koude motor in drukloze toestand. Is een koe in zijn reet kijken nu maar ik denk dat je beter eerst een paar tientjes aan een compressiemeter uit had kunnen geven.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 08 Mei 2018, 17:16

@Bas, omdat de motor wel rond gaat maar niet aan slaat vandaar de meerdere testen. En inderdaad had een compressie tester kunnen kopen maar dat is niet gebeurd.

Zo direct na het eten eens gaan kijken of het olie niveau is blijven staan in de cilinders. Is dit niet zo dan lekken op zeker de zuigerveren en gaan die er nieuwe in. Is dit niet het geval zoek ik het daarna nog in het lekken van de kleppen. Op deze manier sluit ik ook het compressie probleem uit. Wat voor mij op deze manier een bijkomend voordeel is dat ik weet hoe het oude penta blok er van binnen aan toe is. Denk dat dat op den duur een hele geruststelling geeft als je weet wat je hebt.
Tevens kan ik dan ook nog een draadgat in net uitlaatspruitstuk aanpakken omdat 1 van 2 bout gaten een wat dunne draad heeft. Is dat probleem ook direct weg gewerkt.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor eagle » 08 Mei 2018, 19:46

Ik ben de draad kwijt; Dit is een sleutelpartij zonder structuur..Leuk, dat misschien wel, maar waak ervoor dat de problemen niet (nog) groter worden..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Vento vivere » 08 Mei 2018, 20:28

Voor mij blijft het inmiddels best overzichtelijk,

Bij aanschaf liep de motor al niet!
Nieuwe dynastart.
Verstuivers hebben nieuwe nozzels en zijn afgesteld op de juiste openingsdruk.
Schone verse diesel in de tank.
Diesel filter nieuw.
Hand opvoerpomp schoon en dicht.
HD pomp gedicht omdat deze licht diesel verloor aan de bovenzijde dus de kant van de o ringen.
Meerdere malen een startpoging ondernomen zonder aanslaan van de motor. In eerste instantie leek het dat er geen diesel uit de verstuivers kwam.

Vast kunnen stellen dat er wel degelijk diesel in de cilinder op de zuiger komt, in de zuiger zit een diep gedeelte met een punt omhoog in dat kuiltje lag na het lichten van de koppen dus diesel.

Dus brandstof is aanwezig in de verbrandingskamer. Meerdere malen de klepspeling nagezien omdat ik twijfelde. En twijfelen betekend voor mij gewoon opnieuw je werk controleren.

Hierna op de zuiger schone motorolie gelegd om te zien of de zuigerveren afsluiten. Vandaan even aan boord geweest en er lag nog steeds olie op de zuigers. Morgen peil ik even het oliepeil in het Carter zodat ik zeker weet dat die niet is gestegen. Is die niet gestegen dan lekken de zuigerveren niet.

Cilinderkoppen liggen nu ter controle op zijn kop op de werktafel, in de randen van de kleppen heb ik een kleine hoeveelheid diesel gedaan om te zien af dat niet naar beneden zakt. Zodoende kan ik toch zien of de kleppen lekker of niet.

Op deze manier kan ik een hele hoop zaken uitsluiten en visueel zien in welke staat de oude vp is. Ga ik met deze sleutelacties erger maken? Denk het niet.

Heb onlangs nog de krukas vervangen van een klein viertakt benzine motortje dus sleutel ervaring is er wel.

Ik wil gewoon graag zelf die oude vp aan de praat helpen. En zelfs bijslingeren met de hand tijdens de start helpt hem niet om aan te slaan.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: VP MD2b

Berichtdoor Rene » 08 Mei 2018, 20:48

Dat sleutelen je hobby is, is onderhand wel duidelijk, in dit geval mooi tijdverdrijf. Wat ik nog nergens uit opmaak, is of je gecontroleerd hebt of de verstuiverpomp op tijd staat.
Grote kans dat dit het euvel is.
Een motor uit elkaar halen, terwijl er wel compressie is, is in mijn ogen gewoon tijdverdrijf, en geen kennis om deze motor aan de praat te krijgen. Immers: je schrijft in dit topic dat er voldoende compressie is, dus dit betekent ook verhitting in de cilinders door drukverhoging, vervolgens sloop je de motor uit elkaar om testjes met olie te gaan doen?
Ik begrijp de logica totaal niet meer, laat je je leiden door steigerpraat, zonder zelf gedegen kennis van een dieselmotor, en tijdstippen van diverse componenten te hebben?
Een krukasje vervangen van een benzinemotortje is leuk sleutelwerk, maar verreist grote kennis. Kortom, in mijn ogen, een volledig structuurloze sleutelpartij waarbij deze motor niet aan het lopen komt.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten