door lammert » 10 Aug 2018, 08:32
Wat was nu de oorzaak?
,Ik vraag dit omdat mijn alarm gisteren ook plots afging,we voeren op het Tjeukemeer en hadden haast dus vol gas.Je schrikt behoorlijk als het alarm afgaat,dus ondanks het feit dat we naar een bruiloft moesten ,stoppen en
kijken wat er aan de hand is. De wierpot was schoon, , impeller? Of inlaat verstopt, klaar voor onderwater(zwembroek aan),het alarm was gehoord door een jachtje, dat een sleep aanbood. Dit in dank aanvaard hoefde ik niet het water in, al slepend gebeld met degene die voor het seizoen de impeller heeft vernieuwd en alle filters,olie etc.Dit om te kijken hoe het moet als ik in de toekomst dit zelf doe.
Inmiddels waren we 30 min.verder.Hij geloofde niet in een kapotte impeller of verstopte inlaat en zei luister en kijk even of er water uit de uitlaat komt. Gestart geen alarm,en water uit de uitlaat! Sleep bedankt en naar de jachthaven gevaren.
Motor liep als een zonnetje zoals altijd!. De volgende dag controle koelwater,olie etc, alles prima,koelwater in expansievat kan misschien iets hoger, maar stond met koude motor boven het onderste peil.Kortom een vals alarm?
Nu op forum gezocht, en dit topic moet me kunnen helpen ,maar er is een open einde.
Mijn vraag: iets meer koelvloeistof wellicht?, of nogal warm oppervlaktewater,? sensor ?, de motor is een yanmar 4jh dte.
Hoe test je de gevoeligheid van de sensor?
Meedenken/adviezen welkom.
Gr Lammert