Motor alarm gaat af. Temperatuur.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 16:26

Dat ben ik ten dele met je eens, maar een probleem hoeft er niet langzaam in te sluipen natuurlijk.

Als er zoals nu volgas gevaren wordt en er scheurt een slangetje of er knapt een v-snaar dan is het punt tussen alarmering en daadwerkelijk een kokende motor geen lang proces maar van seconden.
Als ik alarm zou hebben dan schiet mijn blik langs de analoge meter en dan weet je eigenlijk aan de stand van je wijzertje in een split second of het serieus hommeles is en je direct actie moet ondernemen of dat het even rustig aan naar het kantje kan. ( of dat het een kromme volt in de alarmering is en je gewoon door kunt gaan)

En ook ik ben een meterkijker maar het is natuurlijk niet iets wat je 24/7 aan het monitoren bent. Ander verkeer vergt ook wel eens wat aandacht en af en toe zie je ook nog wel eens een bikini op het strand wat van de meters afleid :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2018, 16:47

Ik ben een echte meter kijker,vroeger een boot gehad die altijd heet werd en sinsdien heb ik het te pakken.
Ik let altijd op temperatuur en oliedruk en heb er zelf een extra meter opgemaakt voor uitlaat water temperatuur
Die uitlaat temperatuur vindt ik een heel belangrijke,dan kan ik tenminste zien of mijn wierpot niet verstopt zit want dat is een echte motor sloper oplopende motor temperatuur sloopt alles.
Zoemers heb ik niet,als je goed aan een boot gewend bent merk je heel gauw als er iets verandert in geluid of trilling.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor lammert » 10 Aug 2018, 17:16

Oké heren, Dank voor het meedenken, mijn sensor gaf in elk geval op tijd een seintje, vol gas is er ook bij mij vrijwel nooit bij,
maar mijn broer was even enfhousiast, de motor even laten werken kan ook met 3/4 vermogen denk ik,
een temperatuurmeter zal ik tzt laten plaatsen, kan het zonder draad te trekken?

Gr Lammert
lammert
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 Okt 2016, 22:16
Woonplaats: den helder
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900s

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2018, 18:25

Nou, Bas, in 9 van de 10 gevallen is de oorzaak niet een losschietende slang op knappende V-snaar hoor! Meestal wordt de koeling door iets belemmerd. Ik heb wel hartje winter overvaren ijsschotsen voor de beunopening gehad. Vaar je in water van 0 graden, en zie je toch de temperatuur stijgen. Maar goed, het kan natuurlijk wel.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om geregeld even de metertjes te checken. Kwestie van een paar tellen. En we zitten niet met 190 km/h op een snelweg hè?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor broekerhaven » 10 Aug 2018, 19:12

Wat ik niet begrijp en misschien off-topic is , waarom 88pk inbouwen en dan alleen 1/4 tot 1/2 gas varen ..... zie je zo vaak en daarna klagen dat er dingen stuk gaan als er per ongeluk iets meer gas gegeven word.

Ik begrijp dat de boot zo gekocht is , waarschijnlijk 2e hands dus dit slaat nu niet op deze meneer ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2018, 19:37

Broekerhaven dat de motor iets zwaarder is wil zeker niet zeggen dat hij dan maar te warm moet worden of stuk gaan.
Die kans is eerder minder hij hoeft immers amper te werken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 19:41

Die uitlaat temperatuur vindt ik een heel belangrijke,dan kan ik tenminste zien of mijn wierpot niet verstopt zit

Dat zie je toch ook aan je reguliere kw temperatuurmeter?
kan het zonder draad te trekken?

Vrees van niet, wss heeft je meter een andere gever nodig dan je alarm. Met een beetje mazzel zit die er al ergens ongebruikt ingedraaid, anders komt die er ook bij.
Wat ik niet begrijp en misschien off-topic is , waarom 88pk inbouwen en dan alleen 1/4 tot 1/2 gas varen ..... zie je zo vaak en daarna klagen dat er dingen stuk gaan als er per ongeluk iets meer gas gegeven word

Eerst wordt het vermogen voor rompsnelheid berekend, daar ga je 25 a 30% Boven zitten om je motor niet constant 100% te belasten en vervolgens trekt iedereen weer 25% van zijn rompsnelheid af om aan een kruissnelheid te komen en om die te halen hoeft je motor dan niet hard te werken. Maar zolang je braaf je temperatuurtjes draait heeft een motor er niks van te lijden als je maar half gas vaart hoor.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Klaver vier » 10 Aug 2018, 19:51

Bas inderdaad kan je het ook zien aan de koelwater themperatuur meter,voordeel is wel dat ik dan meteen weet waar ik het in moet zoeken
Volgens mij reageert hij ook sneller,ik zie bijv nu dat het buitenwater warmer is als anders,dat zie ik niet op mijn koelwater temperatuur meter niet die blijft veel constanter en is waarschijnlijk trager
Misschien vindt ik het ook wel gewoon leuk om te zien :D
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor lammert » 10 Aug 2018, 19:55

Dag Broekerhaven, uw boot heeft tochook 40 pk bij 5.4mtr, onze skagerrak van 9.20 is gemaakt voor kustwateren, ik woon in Den Helder, veel scandinavische boten hebben vaak nog meer.Volgens mij vaart iedereen met weinig toeren en is af en toe wat meer gas gewenst om de motor schoon te houden.Er is uiteindelijk niets mis maar dat weet je niet als het alarm gaat.
Ik heb bewust gekozen voor een boot met een echte scheepsdiesel, naar aanleiding van vooral de verhalen op dit forum.
Het schip zit goed in elkaar en vaart uitstekend.Om het verbruik te schetsen: Wageningen,Arnhem Zwolle,Giethoorn, Steenwijk,Tjeukemeer, St. Nicolaasga, 30 liter.

Gr. Lammert
lammert
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 Okt 2016, 22:16
Woonplaats: den helder
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900s

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor broekerhaven » 10 Aug 2018, 21:08

Klopt , ik ben zelfs van 25 naar 40 pk gegaan.
Er hangen regelmatig banden en andere fun tubes achter en ik ga wel vol gas.

Ik bedoelde "zonder op teentjes te trappen" dat je heel veel boten ziet met enorme motoren erin die nooit verder komen dan half gas omdat ze dan zo lekker rustig draaien.
Daarna word er na jaren een keer goed gas gegeven en er gaat van alles mis , logisch!!

Immers een auto met 200 pk die nooit harder gaat dan 50 in zn 6 zal na 10 jaar echt niet blij zijn dat iemand opeens probeerd 180 te gaan rijden op de snelweg.... dan gaat er zeker iets stuk.

Heeft er niks mee te maken of deze motor wel of niet heet mag worden , is alleen niet zo vreemd.

maar nu weer on-tpic ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten