Perkins 4.107 Koppakking stuk?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor noordkaper » 26 Mrt 2018, 11:01

Goedemorgen,
In mijn motorkruisertje zit een Perkins 4.107
nu zit er in het interkoelreservoir zwarte motorolie. Ik heb de oliekoeler al gedemonteerd, maar daar kan het niet vandaan komen want de olie wordt gekoeld door buitenwater.
Nu denk ik dat de enige mogelijkheid die nog overblijft een defecte koppakking is? Zit ik in de goede richting, of zou er nog wat anders aan de hand kunnen zijn?
ik heb verder geen verschijnselen die wijzen op een defecte koppakking. motor loopt gewoon netjes als altijd. geen stoom uit de uitlaat oid, alleen maar olie in het koelcircuit.
Iemand tips of ideeen?
noordkaper
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 10:39
ligplaats: vreeswijk
info:

Re: Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor Klaver vier » 26 Mrt 2018, 13:26

Meestal als de koppakking kapot is wordt de motorolie ook grijs, ik weet niet of dat ook het geval is.
Er is vast wel iemand hier op het forum die er meer over kan vertellen,vreemd dat de motor gewoon goed loopt.
Ook zou het vreemd zijn als er wel olie in het koelwater komt maar geen koelwater in de motorolie.
Het is een mooi raadsel
Ik hoop dat iemand je kan helpen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor bas » 26 Mrt 2018, 20:38

Zou idd de koppakking kunnen zijn. Oliedruk is hoger dan de koelwaterdruk dus dat het maar 1 kant op lekt zou kunnen. Ook kan het dat als de lekkage minimaal is koelwater gewoon verdampt in de hete olie, dus dan heb je ook niet gelijk emulsie. Wellicht dat je iets meer carterdamp hebt ( wat dan wellicht deels stoom is) maar ook dat hoeft niet per se.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mrt 2018, 16:40

Dat de oliedruk hoger is klopt, maar zodra je de motor afzet is het andersom,en als het water verdampt geeft het grijze aanslag,en zakt ook het koelwaterpijl.
Vaak maar niet altijd als de koppaking lekt zie je bellen in het koelwater.
Waar ik net aan denk,ik kan de motor niet,maar is het uitlaatspruitstuk tevens de koelwatertank,dan kan het ook nog roet zijn uit de uitlaat,maar dan moet je wel damp uitde uitlaat zien.
Kortom het is nog niet zo makkelijk.
Misschien is compressie meten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor noordkaper » 28 Mrt 2018, 20:49

Heren, dank voor jullie reacties!

Ik denk dat het inderdaad de koppakking moet zijn, of een scheurtje in de kop, dat zou ook nog kunnen, al hoop ik het niet. :?
Ik heb een nieuwe koppakkingset besteld, en ga de kop lichten als ik alles binnen heb. :roll:
Ik hou jullie op de hoogte of het allemaal lukt!

groeten,
Tonie ;)
noordkaper
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Mrt 2018, 10:39
ligplaats: vreeswijk
info:

Re: Perkins 4.107 Koppakking stuk?

Berichtdoor henkvd » 28 Mrt 2018, 21:35

En hoe ziet de motorolie in het carter er uit ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten