Pagina 4 van 4

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 21:10
door bas
Nog even over de Weerstand in het snelheidsgebied tussen Nul en Rompsnelheid:

In de vaart is de rompsnelheid bereikt als de Tweede golftop precies bij de Achtersteven zit: Het schip past dan precies tussen Boeggolf en Hekgolf.

Als nu ineens naar Neutraal wordt geschakeld, zal de snelheid gaan afnemen. Het tijdsverloop van die snelheids-afname is een mooie indicatie voor de weerstand van het schip door het water bij verschillende snelheden; Meteen na Neutraal is de snelheids-afname groter dan wat later, bijvoorbeeld bij halve rompsnelheid. Het laatste stukje, bij bijna stilstand, neemt de snelheid zeer langzaam af.

Tijdens deze test is de stuwkracht niet meer de voortstuwing, maar de in de massa van het schip zelf opgeslagen Arbeid, die er in is gebracht aan het begin van de vaartocht, tijdens het op snelheid komen.

Probeer maar bij uw eigen schip; Het helpt bij het kiezen van van de kruissnelheid, en geeft een goede indruk waar de meest zuinige snelheid ligt bij nog acceptabele snelheid.


Gr, Eagle


Klopt als een bus maar zit dit gegeven niet verwerkt in die 3-5pk/ton waterverplaatsing? Anders zou je namelijk meer nodig hebben om op gang te komen of te stoppen toch?

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 22:02
door eagle
bas schreef:Klopt als een bus maar zit dit gegeven niet verwerkt in die 3-5pk/ton waterverplaatsing? Anders zou je namelijk meer nodig hebben om op gang te komen of te stoppen toch?

Begrijp je overweging.
Maar bij het op gang komen is de weerstand er nog niet (wind wel!!). Dus kan het geinstalleerd vermogen vrijwel geheel worden gebruikt om het schip (massa) te versnellen.
Bij toenemende snelheid neemt de weerstand toe, dus blijft er steeds minder over voor het versnellen. Bij max speed is er evenwicht gevonden tussen Thrust en weerstand, dus komt er een einde aan het versnellen.
Bij Stoppen keert het voorteken van Thrust om, en mag bij Weerstand worden opgeteld. Dei twee samen verstoren het evenwicht totaal, dus wordt er "versneld" in richting Achteruit. Omdat er nog Voorwaardse snelheid is, zal die vertragen (is maar van welke kant je kijkt..). De Massa zal dus negatief worden versneld (in gewone taal "afgeremd"). Dat gaat in het begin harder, omdat de weerstand dan nog flink helpt, maar bij steeds langzamer gaan neemt die af, het remmen wordt dan wat minder. Bij Stilstand gaat het negatief versnellen gewoon door; Nu moet het vermogen worden weggenomen, om te voorkomen dat er achteruit wordt gevaren. Dat geeft op zich weer allerlei andere omstandigheden; De propeller wordt een Trekschroef, de slipstream verstoort de watersnelheid; die is bij "0"speed geen "0"(lijkt op varen op stromend water..)
Maar we dwalen af..

Gr, Eagle

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 22:52
door bas
Ja hmmmm.......logisch verhaal. En toch ben ik nog niet helemaal overtuigd :mrgreen:

Ik zit zelf op sleepboten dus dat is qua geinstalleerd vermogen e.d. een slecht vergelijk (denk ik) maar het is bij ons in principe onmogelijk om 100% motorbelasting te krijgen zodra je vaart loopt ( er wel even vanuitgaande dat er normaal gerekend is aan motoren/schroeven etc, een te kleine motor krijg je altijd over de rooie).
100% motorbelasting haal je alleen als je aan een bolder ligt te trekken of als je aan het duwen bent tegen een kademuur o.i.d. (zolang het maar niet kan bewegen). Dan moeten de schroeven het meeste arbeid leveren om aan het benodigde water te komen en vragen dan dus het meeste vermogen, zodra je vaart gaat lopen zakt de motorbelasting omdat de schroeven dan "hulp" krijgen van de aanstroming door de vaart die je loopt.

Met deze redenatie zal je piek in motorbelasting dus liggen in de ene seconde dat je van stilliggend stationair naar vooruit clutched. Dat moet de as en schroef op gang geholpen worden en moet de massa van je schip in beweging worden gebracht van niets naar iets. Dit staat los van het geinstalleerd totale vermogen. Stel voor het gemak dat je stationair inclutched bij 600 toeren, dan zul je een motor moeten hebben die bij 600 toeren dat benodigde vermogen moet kunnen leveren.
Theoretisch ben je dan toch dus overgeleverd aan de vermogenskromme van een motor en kun je bij een totaal geinstalleerd vermogen op een getal uitkomen wat hoger ligt dan het vermogen nodig voor rompsnelheid?

Wss denk ik weer veel te moeilijk voor een jachtje :?

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen: Die sleeptesten bij MARIN waar die 3 tot 5 pk/ton uitkwamen voor rompsnelheid. Zit daar het traject van nul tot rompsnelheid in verwerkt of is dat puur en alleen de vermogensvraag voor rompsnelheid?

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 23:27
door eagle
bas schreef:Maar wat ik eigenlijk wilde vragen: Die sleeptesten bij MARIN waar die 3 tot 5 pk/ton uitkwamen voor rompsnelheid. Zit daar het traject van nul tot rompsnelheid in verwerkt of is dat puur en alleen de vermogensvraag voor rompsnelheid?


Voor zover mij bekend alleen het vermogen nodig om op Rompsnelheid te varen.

Het verschil tussen Vaart en Paaltrek is gelegen in de Slip.
Bij Paaltrek is de slip 100%. Dat levert maximale Thrust op, maar het draaimoment is dan ook maximaal. Het vermogen hangt dan af van het verlangde toerental

Bij toenemende speed neemt de slip af, maar ook de Thrust. eea is goed bemeten als de grenzen van Vermogen, en max speed ( =Thrust gelijk aan Weerstand) ongeveer gelijktijdig optreden.
Dat is bij een sleepboot lastig omdat de omstandigheden sterk wisselen. Die worden uitgelegd voor maximale sleepkracht bij acceptabele snelheid. Verdere optimalisering, dwz aanpassing aan omstandigheden kan, door variabele reductie. Schroeven met variabele spoed zouden ook kunnen, maar dat is duur en vooral kwetsbaar. Moet er ook optimaal gemanouvreerd kunnen worden (Havenwerk) dan komt Voith-schneider in beeld...

Gr, Eagle

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2018, 09:15
door Wolf1
Het komt me een beetje over jullie hebben de bel wel horen luiden maar waar hangt nu de klepel ?
Het aanwijzen van waar hij hangt heb ik hier afgeleerd jullie hebben allemaal gelijk.
Maar als je tijd hebt moet je eens een tochtje mee varen met de Elbe in Maassluis, mooie sleepboot uit de 60tiger jaren, uitgerust met 2x Smit-Mann direct omkeerbaar van elk 1750pk.
Ook toen al zat men met het zelfde probleem trekken (paalkracht), varen met een losse boot en dan zo goedkoop en snel mogelijk!
De oplossing op dit schip, tandwielkast met 1 schroef aangedreven door beide motoren via een enkel aan/uit koppeling achter de motor.
Manoeuvreren 1motor loopt linksom, andere motor loopt rechtsom.
We schakelen één van de twee koppeling in voor het bepalen van de vaarrichting.
De schroef is berekend voor maximum snelheid losse boot, voor 1 motor 1750 pk
Moeten we hiermee slepen, of nog erger trekken aan de paal dan zou deze motor zwaar in overbelasting komen, maar geen nood we starten motor 2 in zelfde draairichting en hebben 3500pk op deze schroef.
Gr. Wolf1

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2018, 15:56
door Lotte
Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag (Dank Eagle). De meeste overige tekst begrijp ik (gelukkig) helemaal niets van.

Lotte

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2018, 22:15
door eagle
Veel plezier met je JODA!

Gr, Eagle

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2018, 11:09
door bas
Het komt me een beetje over jullie hebben de bel wel horen luiden maar waar hangt nu de klepel ?
Het aanwijzen van waar hij hangt heb ik hier afgeleerd jullie hebben allemaal gelijk.


Dat is jammer dat je aanwezige kennis niet wilt delen......dan gaat de grap van een forum wel verloren.

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2018, 17:26
door Lotte
eagle schreef:Veel plezier met je JODA!

Gr, Eagle


Dank je, zijn apetrots. Zo mooi is ie! Foto’s volgen.

Lotte

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2018, 20:04
door Davidos
Hi Lotte,

Foto's zijn altijd leuk! Ik ga ze bekijken :)

Veel plezier met de JODA!

Groet,
David