door eagle » 20 Mrt 2018, 00:25
De dieselmotoren in jachten, waar wij dagelijks mee te maken hebben zijn qua leeftijd tussen 40 jaar en nieuw. Vermogens tussen 8 en 200 PK.
Na revisie gaan ze op de testbank, een waterrem van fa Schenk. Uit het gemeten Moment en Toerental bepalen we het vermogen: Mw= 955.P/n-1
Er is verrassend weinig verschil! Niet tussen merken, en ook niet tussen grootte. Ook leeftijd maakt weinig uit... Alleen Turbomachines zijn iets zuiniger (ander Sankey-diagram voor uitlaatverlies)
Grof gezegd ligt het verbruik steeds rond de 200 gram per PK/Uur. Dat is in liters 0,25 ltr/PK/Uur. Voor Turbo,s ca 180 gr/PK/Uur of 0,225 ltr/Pk/Uur.
In de vaart levert een Diesel slechts zoveel vermogen, nodig om via de voortstuwing evenwicht te maken met de som der weerstanden bij een bepaalde snelheid. (de schipper kan geen vermogen instellen, alleen een toerental; De Regelaar zorgt er dan voor, dat er daarbij het vermogen wordt aangemaakt, dat nodig is op dat moment)
Uit sleepproeven (Wageningen) is gebleken dat er bij het op Rompsnelheid varen van jachten ca 3 tot 5 PK per Ton waterverplaatsing nodig is. Dat levert dan een verbruik op van 3x 0,25 = 0,75 ltr/ton/uur tot 5x0.25 = 1,25 ltr/ton/uur.
Bij lagere dan de rompsnelheid verloopt de weerstand niet helemaal lineair, maar daar staat tegenover dat het motorrendement bij lagere toeren wat slechter wordt, zodat door de bank genomen toch wel verhoudingsgewijs minder kan worden gerekend.
Gr, Eagle