Pagina 2 van 4

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:13
door Roelof
Heb wel eens gehoord dat je als vuistregel één liter / uur per cilinder bij vol vermogen kunt rekenen.
Dan zou je dus altijd volle kracht varen :o :shock:

Wij vinden het leuk om "prut sloten" op te zoeken dus is vol vermogen uit den boze :oops:
3 weken vakantie met 45 pk Mercedes, gemiddeld 6 uur per dag, kwam uit op ca. 2,3 liter/ uur.
Het hangt van je vaargedrag, vaargebied en intenties af wat het verbruik uiteindelijk gaat worden.

Groet,
Roelof

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:20
door Davidos
4 (oud) of 5 (modern) pk per liter per uur. Da's wat een dieselmotor 'doet'

Als je weet hoeveel pk je gemiddeld gebruikt kun je vrij aardig je verbruik inschatten. Andersom, als je het verbruik per uur weet, kun je terugrekenen hoeveel pk je gemiddeld gebruikt.

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:20
door Klaver vier
1 liter per uur per cylinder gaat echt niet op onze vorige boot had een 8 cylinder van 12,6 liter
Dat was heel mooi geweest als hij 8 liter per uur had gebruikt,maar dat ging eerder naar de 30 liter per uur.
Gr René ( klaver vier)

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:25
door Roelof
Klaver vier schreef:1 liter per uur per cylinder gaat echt niet op onze vorige boot had een 8 cylinder van 12,6 liter
Dat was heel mooi geweest als hij 8 liter per uur had gebruikt,maar dat ging eerder naar de 30 liter per uur.
Gr René ( klaver vier)


Als ik het goed begrepen heb was dat een ex patrouille boot, daarvoor zullen beslist andere "vuist"regels gelden 8-) 8-) 8-)

Groet

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:33
door Roelof
Klaver vier schreef:1 liter per uur per cylinder gaat echt niet op onze vorige boot had een 8 cylinder van 12,6 liter
Dat was heel mooi geweest als hij 8 liter per uur had gebruikt,maar dat ging eerder naar de 30 liter per uur.
Gr René ( klaver vier)



8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
Met die boot :shock: :shock: :shock: zou je dus nooit meer in de binnensteden van Utrecht, Rotterdam enz mogen komen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:36
door Davidos
Oh da's een goeie.... hoe gaan ze dat controleren?

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:39
door Roelof
Davidos schreef:Oh da's een goeie.... hoe gaan ze dat controleren?


We gaan nu wel off-topic............
Zit er al langer over na te denken om hier een topic over te openen....

Groet

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2018, 23:45
door Davidos
Eh ja zie mijn onderschrift :lol:

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 00:08
door varg
peter jansen schreef:Onderhoud zou ik elk jaar doen. Na het seizoen. Is al veel over verteld op het forum. Verbruik is per situatie verschillend. Vaar je lang vol last of altijd stationair? Niet te zeggen dus. Over een vakantie kun je berekenen hoeveel liter je verbruikt hebt en dat kun je dan uitrekenen met het aantal vaaruren. Dan zul je een gemiddeld verbruik zien. Persoonlijk denk ik dat het voor de meeste boten tussen de 2 en 4 liter per uur ligt.



2 liter/uur voor een 9 meter bootje, voor een wat grotere boot (10-12) en vaar je veel boven de 2200 toeren dan zal je tegen de 4 liter uitkomen. Gemiddeld voor hobby-vaarders dus. Peter slaat de spijker op zijn kop.
Arnold

Re: Welke Yanmar is dit?

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 00:25
door eagle
De dieselmotoren in jachten, waar wij dagelijks mee te maken hebben zijn qua leeftijd tussen 40 jaar en nieuw. Vermogens tussen 8 en 200 PK.
Na revisie gaan ze op de testbank, een waterrem van fa Schenk. Uit het gemeten Moment en Toerental bepalen we het vermogen: Mw= 955.P/n-1

Er is verrassend weinig verschil! Niet tussen merken, en ook niet tussen grootte. Ook leeftijd maakt weinig uit... Alleen Turbomachines zijn iets zuiniger (ander Sankey-diagram voor uitlaatverlies)

Grof gezegd ligt het verbruik steeds rond de 200 gram per PK/Uur. Dat is in liters 0,25 ltr/PK/Uur. Voor Turbo,s ca 180 gr/PK/Uur of 0,225 ltr/Pk/Uur.

In de vaart levert een Diesel slechts zoveel vermogen, nodig om via de voortstuwing evenwicht te maken met de som der weerstanden bij een bepaalde snelheid. (de schipper kan geen vermogen instellen, alleen een toerental; De Regelaar zorgt er dan voor, dat er daarbij het vermogen wordt aangemaakt, dat nodig is op dat moment)

Uit sleepproeven (Wageningen) is gebleken dat er bij het op Rompsnelheid varen van jachten ca 3 tot 5 PK per Ton waterverplaatsing nodig is. Dat levert dan een verbruik op van 3x 0,25 = 0,75 ltr/ton/uur tot 5x0.25 = 1,25 ltr/ton/uur.

Bij lagere dan de rompsnelheid verloopt de weerstand niet helemaal lineair, maar daar staat tegenover dat het motorrendement bij lagere toeren wat slechter wordt, zodat door de bank genomen toch wel verhoudingsgewijs minder kan worden gerekend.

Gr, Eagle