Nog even over de Weerstand in het snelheidsgebied tussen Nul en Rompsnelheid:
In de vaart is de rompsnelheid bereikt als de Tweede golftop precies bij de Achtersteven zit: Het schip past dan precies tussen Boeggolf en Hekgolf.
Als nu ineens naar Neutraal wordt geschakeld, zal de snelheid gaan afnemen. Het tijdsverloop van die snelheids-afname is een mooie indicatie voor de weerstand van het schip door het water bij verschillende snelheden; Meteen na Neutraal is de snelheids-afname groter dan wat later, bijvoorbeeld bij halve rompsnelheid. Het laatste stukje, bij bijna stilstand, neemt de snelheid zeer langzaam af.
Tijdens deze test is de stuwkracht niet meer de voortstuwing, maar de in de massa van het schip zelf opgeslagen Arbeid, die er in is gebracht aan het begin van de vaartocht, tijdens het op snelheid komen.
Probeer maar bij uw eigen schip; Het helpt bij het kiezen van van de kruissnelheid, en geeft een goede indruk waar de meest zuinige snelheid ligt bij nog acceptabele snelheid.
Gr, Eagle
Klopt als een bus maar zit dit gegeven niet verwerkt in die 3-5pk/ton waterverplaatsing? Anders zou je namelijk meer nodig hebben om op gang te komen of te stoppen toch?