Welke Yanmar is dit?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor peter jansen » 20 Mrt 2018, 10:59

Mooi uitlegd Eagle. Precies wat ik altijd al dacht. Daarmee is de stellING dat men graag wat pk's over wilt hebben gelijk van tafel. Zonde van de energie, geld en ruimte......
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mrt 2018, 13:12

Roelof het wil volgens mij niet zeggen dat als je veel verbruikt je ook veel vervuild
Die 8 cylinder diesel die in onze vorige boot stond vervuide volgens de voorzitter van de schottelclub minder dan een heleboel latere diesels.
Onze vorige boot was inderdaad een ex patrouile boot ( douane).
Ik durf wel te zeggen,zonder onderbouwing dat de meeste dafs meer vervuilen,dit kan je wel zien als hij start.
Die mercedes liep echt heel mooi en stil zoals je verwacht van een 8 cylinder.
Ik vaarde er nooit hard mee,dan viel het verbruik heel erg mee,en geen rook uit de uitlaat.
Ging ik nou een keertje de randmeren op dan gaf ik veel meer gas en ging hij in het begin behoorlijk roken,dan moest hij letterlijk ff schoonbranden.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Mrt 2018, 13:33

eagle schreef:Uit sleepproeven is gebleken dat er bij het op Rompsnelheid varen van jachten ca 3 tot 5 PK per Ton waterverplaatsing nodig is.

Dat brengt mij dan toch weer bij de vraag,die ik overingens al eerder heb gesteld in een andere draadje,maar waar geen antwoord op komt.
Moet die 3 a 5 pk/ton beschikbaar zijn bij de kruissnelheid,of is dat het opgegeven maximale haalbare vermogen van een motor.
Als dat bij de kruissnelheid is,laten we zeggen bij 1600 toeren,dan moet je over een motor beschikken die op dat toerental over ,ik hou voor het gemak even 5pk/ton aan.
Even uitgaande van mijn situatie.
Boot 5,5 ton.
5,5 x 5 is 27,5pk.
Kruissnelheid is 1600 toeren = dus 27,5 pk.
Dat betekend dat ik een motor moet hebben die op 3200 toeren circa 45 pk kan leveren.
Bijvoorbeeld deze: https://www.abma-sneek.nl/site/download/olg0bc8xME2n
Die motor levert volgens de diagram bij 1600 ongeveer 21kW=28,56pk.

Of is die 5 pk/ton het vermogen wat de motor maximaal kan leveren?
Dan kom ik uit bij een https://www.abma-sneek.nl/site/download/1GRoyClwfgE2 dat ook dezelfde pk's levert,maar dan bij 3200 toeren.
Op een toerental van 1600 echter, mijn kruissnelheid, levert het motorblok dan maar 17 pk.
Dat is dan 3 pk/ton,de ondergrens.

Daar komt ook nog,dan een "glider" een totaal andere rompsnelheid heeft,dan bijvoorbeeld een Doerak.
In mijn geval zal er tussen rompsnelheid en kruissnelhied weinig verschil zitten,denk ik.

Ik vind die pk/ton maar een vreemde beredenering,want als ik uit ga van een schip als de REAN-L,dat tussen de Maasvlakte en Veendam/Delfzijl met containers vaart,dat schip heeft maar 1,88 pk/ton bij max gewicht (3204 ton - 1700pk) .
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/9698/
Ik vraag me dan ook af,of er niet meer bij komt kijken om dat te berekenen,en niet alleen maar te kijken naar de rompsnelheid en het gewicht.
De vorm van de boot zal ook wel van invloed zeker?
Want een zeilboot van 5,5 ton,heeft een totaal andere vorm dan een duwboottje van 5,5 ton.

Ik zou hier wel eens een antwoord op willen hebben,omdat er nu bij ons een oud blok in ligt dat volgens opgave rond de 50 pk levert,en ik over hermotorisering na denk.Een Yanmar heeft mijn voorkeur.
Noordvaarder
 

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor varg » 20 Mrt 2018, 18:12

Beste, rompsnelheid is geen kruissnelheid! De meeste motorbootvaarders varen slechts af en toe op rompsnelheid. Als gemiddelde vaarsnelheid kan je denk ik rekenen op een 70-80% van de rompsnelheid. Het verbruik ligt dan veel lager dan de cijfers die Eagle ons zo deskundig presenteert. Bijv. Jacht, Lw=10,5 meter rompsnelheid is dan 4,5 maal wortel Lw=14,6 km
Als je die eigenaar gaat vragen wat zijn kruissnelheid is kom je ws. op 11 km/u uit (75%). Scheelt veel in verbruik, herrie en golfslag.
Voor mijn eigen scheepje heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk te meten:
rompsnelheid =14 km........11,8 liter/uur
kruissnelheid (75%) = 10,5 km......2,6 liter/uur
Arnold

NB de REAN-L is bij mijn weten 110 meter en heeft dus een rompsnelheid (theoretisch) van 4,5 x 10,4 = 46,8 km/uur! Ze hebben er dus een motor ingezet waarmee ze die rompsnelheid niet kunnen halen...erg verstandig lijkt mij!
Laatst gewijzigd door varg op 20 Mrt 2018, 18:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 18:14

Eagle noemt 3 tot 5 pk per ton voor het halen van de rompsnelheid.

Meer heeft geen zin, en kruissnelheid vraagt minder. Er vanuit gaande dat volgas niet je kruis snelheid is, natuurlijk :)

Met de 4 of 5 pk per liter per uur regel weet je dat als je bij kruis snelheid bijv. 3 liter per uur stookt, je daarbij 3 x 4 = 12pk 'gebruikt'.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Mrt 2018, 19:38

varg schreef:Voor mijn eigen scheepje heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk te meten:
rompsnelheid =14 km........11,8 liter/uur
kruissnelheid (75%) = 10,5 km......2,6 liter/uur
Arnold


Even uitgelegd.
Het gaat mij er niet om,wat deze verbruikt.
De vraag was, moet ik zorgen dat ik een motor koop,die bij bv 1600 toeren,mijn kruissnelheid, die 27,5 pk heeft,of geld norm,wat de motor max kan presteren bij een daarbij behorend toerental.

Verbruik is afhankelijk van je gasstand.
Het zijn altijd dezelfden die snel willen,en die gebruiken ook het meest.
Maar daar gaat het mij hier even niet om.
Het gaat mij om het verhaaltje, pk's per ton versus kruissnelheid.
Noordvaarder
 

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor bas » 20 Mrt 2018, 23:18

Die 5pk/ton is voor rompsnelheid. Dat is een vast gegeven met de lengte waterlijn van je schip. Je kruissnelheid is in principe je eigen keuze, door de bank genomen is dat 75% rompsnelheid. Waar dat precies op is gebaseerd weet ik niet precies, ik denk vanwege het feit dat het motorrendement het ook beste is rond de 75% al gaat dat vergelijk niet helemaal op. Vermoed dat dat voor jachten verwaarloosbaar is. In principe zou je dus bij 5,5 ton * 5 pk/ton aan = 27,5 pk voldoende hebben in dit geval

Het verschil tussen je kruissnelheid en je rompsnelheid is dan samen met de overgebleven 20-25% motorvermogen je "reserve".

Besluit je je kruissnelheid en rompsnelheid hetzelfde te houden ( kruissnelheid is een vrije keuze dus dat zou kunnen) dan is nog steeds 27,5 pk voldoende echter draait je motor dan constant 100% dus dan zou je er 25% bij op moeten tellen om weer op die 75% motorbelasting uit te komen. Echter heb je in dit geval heel weinig aan die 25% resterend motorvermogen aangezien je schip al op zijn maximale snelheid(rompsnelheid) zit.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor eagle » 21 Mrt 2018, 09:14

Nog even over de Weerstand in het snelheidsgebied tussen Nul en Rompsnelheid:

In de vaart is de rompsnelheid bereikt als de Tweede golftop precies bij de Achtersteven zit: Het schip past dan precies tussen Boeggolf en Hekgolf.

Als nu ineens naar Neutraal wordt geschakeld, zal de snelheid gaan afnemen. Het tijdsverloop van die snelheids-afname is een mooie indicatie voor de weerstand van het schip door het water bij verschillende snelheden; Meteen na Neutraal is de snelheids-afname groter dan wat later, bijvoorbeeld bij halve rompsnelheid. Het laatste stukje, bij bijna stilstand, neemt de snelheid zeer langzaam af.

Tijdens deze test is de stuwkracht niet meer de voortstuwing, maar de in de massa van het schip zelf opgeslagen Arbeid, die er in is gebracht aan het begin van de vaartocht, tijdens het op snelheid komen.

Probeer maar bij uw eigen schip; Het helpt bij het kiezen van van de kruissnelheid, en geeft een goede indruk waar de meest zuinige snelheid ligt bij nog acceptabele snelheid.


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor Lotte » 21 Mrt 2018, 14:20

En is er ook iemand die ervaring heeft met deze motor?

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Welke Yanmar is dit?

Berichtdoor eagle » 21 Mrt 2018, 16:36

Komt in nederland niet veel voor..

De Noorse Yanmar importeur "Dieselpower Norway" Heeft er veel aan de noorse werven geleverd, vanwege de compactheid, en de fiscaal gunstige Pk,s. (In Noorwegen wordt belasting geheven over de PK,s in een jacht..). In Noorwegen is het de opvolger van Perkins 4.108.

Wij kennen ze goed; Zitten in diverse noorse 25 voeters. Vaak zit er een Hurth/ZF keerkoppeling achter iplv Kanzaki. Dat doet Dieselpower ook om commerciele redenen.. (Eu verklaring)

Fijne, compacte, zuinige turbomotor.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten