Een mooi vraagstuk (denk ik dan):
In onze boot zit sinds kort een nieuwe motor (Sole 44). De motor heeft een keerkoppeling met een reductie van 2,45 op 1 waar de oude kk een reductie had van 2,91 op 1. Op de schroef staan geen gegevens, helaas.
Zo zag de schroef er uit in 2006, toen we deze hadden laten herstellen (bij aankoop van de boot was de schroef zwaar gehavend).
Met de oude motor schopten we het tot zo'n 3200 toeren, en dan gingen we rond de 12 km/u. Die 12 (soms 12,5)km/h was echt wringen. 11 tot 11,5kmh ging met heel veel minder geweld.
Met de nieuwe motor komt het niet verder dan 2700 toeren, en dan gaat het ook weer rond de 12km/u. Bij 2000 toeren is het nu 11,2km/h en dat is eigenlijk heel prima. Ook de langzaam varen snelheid is met 5,1km/h prima.
De grote vraag is dus; heeft het zin om de spoed van de schroef iets aan te laten passen, zodat we wel naar 3000 toeren kunnen, voor net dat beetje extra 'als het eens moet'. De pk winst van 2700 naar 3000 toeren is niet schokkend, maar wel aanwezig.
Bij 12km/h ging de boot al aardig graven en flinke golven trekken. Ja, ik weet dat 44pk iets overpowered is voor onze boot, 9,2m lang en op de waterlijn maar zo'n 7m, 5900kg, 3,2 meter breed en 80cm diepgang. Maar een 4pitter vind ik prettiger en een motor die niet op de top draait ook.
Graag lees ik jullie advies!
Alvast hartelijk dank.
Groet,
Davidos