Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 21:11

bas schreef:Dit was dus uiteindelijk de vraag van Davidos en daar kun je simpelweg geen antwoord op geven zo lang je de huidige schroefdiameter niet weet.

Goed,als je het exact stelt,niet nee,maar ik was er even vanuit gegaan,dat het hier een hermotorisatie betreft,en bij de vorige motor was het met een beduidend hoger toerental,dan dat het nu is.Ik ga er even vanuit dat de schroef eerste montage was.

Maar nu je het toch over vermorgen hebt,want dat is een ander verhaal dan toeren.
Mijn vraag daar over.

Je leest vaak,dat en jacht 5 pk per ton gewicht moet hebben,althans dat is de richtlijn.
Voor mij zou dat neerkomen op 27,5 pk,want de Doerak weegt 5,5 ton.
Die 27,5 pk,zijn dat de pk's bij de kruissnelheid gerelateerd aan het toerental, bv 1600 toeren , of is dat het maximaal haalbare pk's van de motor bij, zeg maar 3000 toeren.
Waarom vraag ik dat?
Bij die lage toeren zal een motor minder pk's hebben,dan bij pakweg 3000 toeren.
Ik heb 2 motoren op het oog.
Nr 1:
is een Yanmar 4JH45 Commonrail.Deze heeft 45 pk bij 3000 toeren.
Maar zijn hoogste koppel ligt tussen 1600 en 2400 toeren.
Bij 3000 toeren is zijn koppel al aardig gezakt.
Zijn Pk's echter zijn bij 1600 toeren 28,5 pk.
Nr 2:
is ook een Yanmar,maar een 3YM30AE.Deze heeft 29 pk bij 3200 toeren.
Zijn hoogste koppel ligt echter tussen 1600 en 1900 toeren.

Moet ik dus zorgen dat de motor zijn pk's ( op papier) heeft bij zeg maar 1600 a 1800 toeren,of moet je uitgaan van het te leveren vermogen bij max toeren?
Mij is altijd geleerd,dat bij een dieselmotor het koppel belangrijker is dan de pk's.
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 16 Mrt 2018, 21:14

Dank voor jullie meedenken, en adviezen. Perfect. De monteur die mijn motor inbouwde gaf ook al het advies om eerst maar 'lekker te varen' en dan bij een volgende hellingbeurt de schroef iets aan te laten passen. Of dat dan de spoed of diameter is, is mij om het even.

De schroefdiameter is me niet bekend, ik zal die aan de hand van de foto eens benaderen... de schroefas is 35mm. Ja, het is een flinke schroef, meer kan ik er niet over zeggen helaas. Als ik de benadering heb meld ik me wel weer.

Groet,
Davidos

PS dat bij 'volgas' de toerentallen op de schroefas overeen komen had ik ook al gezien, wel grappig eigenlijk.

PS2 alle pk's kunnen benutten vind ik niet belangrijk, mede daarom had ik al een iets te zware motor genomen, en ook mede omdat deze wat rustiger lopen dan 3-pitters. Wat minder toeren en zuinig varen vind ik ook prima.

PS3 5,1km/h is wat aan de hoge kant, ietsje minder mag wel, maar ik vind het niet echt veel te snel.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 16 Mrt 2018, 21:27

Beetje plus of min, maar de diameter is, op basis van de eerdere foto geextrapoleerd, zo'n 62cm.

Als ik me de schroef dan voorstel met een rolmaatje erbij, dan klopt dat nog ook..... maja, ik had 'm gewoon even op moeten meten, niet aan gedacht. Het is niet anders.

Bij 1100 toeren per minuut geeft dat een omtreksnelheid van 36m/s. Oef dat is serieus (te) veel.

Die 30m/sec haal ik dan bij een motor toerental van 2245 toeren, en dat geeft ca. 11,5km/h wat best wel weer mooi is.

Uhm, wat is het nadeel van een te grote schroef?

Ook bij 1100 schroeftoeren hoor ik niets tekeer gaan (cavitatie lijkt er niet te zijn).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 21:46

Davidos schreef:Uhm, wat is het nadeel van een te grote schroef?

Ik vergelijk dat voor mijzelf wel eens met een schep bij een betonmolen.
Des te groter de schep,des te meer zand past erop de schep.
Dus des te groter de schroef,des te meer water je weg zet.
Maar ook de spoed is van belang,want een grote schroef zonder spoed, doet niks.
Heeft dat een nadeel?
Niet echt denk ik,het kan ook een voordeel hebben,als je bv af moet remmen,want dan zet je ook meer water weg naar voren.
Zo kan elk nadeel,als dat al een nadeel heeft, ook een voordeel opleveren.
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 16 Mrt 2018, 21:55

Zoals ik het nu begrijp is de schroef wat te groot en de spoed iets te hoog.

Heeft een kleinere schroef met de juiste spoed een hoger rendement?

Of hangt dat weer helemaal samen met de rompvorm en de (vrij lompe) kielbalk die er voor zit?

Achteruitslaan of noodstop, zijn overigens dramatisch, maar dat wijt ik zelf aan het oplopende vlak. Flink gas achteruit dan wil de kont vooral omhoog maar remmen is er niet echt bij.

Ideaal is het niet maar de boot is wel lekker ruim door z'n lompe vorm :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 22:21

Davidos schreef:Zoals ik het nu begrijp is de schroef wat te groot en de spoed iets te hoog.
Heeft een kleinere schroef met de juiste spoed een hoger rendement?
Of hangt dat weer helemaal samen met de rompvorm en de (vrij lompe) kielbalk die er voor zit?

Dat kun je beter over laten aan iemand die daar meer verstand heeft.
Even voor mij,hoe ik daarover denk,is dat een kleinere schroef met meer spoed,net zoveel rendement kan hebben,dan een grotere met minder spoed.
Maar of die stelling opgaat? Ik weet het niet.Ik heb zoiets nog niet bij de hand gehad.
Achteruitslaan of noodstop, zijn overigens dramatisch, maar dat wijt ik zelf aan het oplopende vlak.
Flink gas achteruit dan wil de kont vooral omhoog maar remmen is er niet echt bij.

Dat probleem heb ik niet.
De mijne ligt wel vlot stil,maar komt niet omhoog.
Zou dat ook niet iets te maken hebben met hoe de stand van de schroef is?
Bij mij zit de uitgang van de keerkoppeling hoger dan de conus van de schroef.
Maar ik ken ook boten,waar de motor a.h.w. in een soort van erondergelaste bak zit(wel een beetje gestroomlijnd),en waar dan de as parallel aan het wateroppervlak ligt.Of dat ermee te maken heeft,weet ik ziet.
Ook lees ik in je eerste posting,dat de boot nogal snel begin te graven.
Bedoel je daarmee,dat hij dan dieper in het water komt te liggen?
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 16 Mrt 2018, 22:29

Uhm, wat is het nadeel van een te grote schroef?

Ook bij 1100 schroeftoeren hoor ik niets tekeer gaan (cavitatie lijkt er niet te zijn).


Dat kan kloppen aangezien daarin niets is veranderd t.o.v. de oude situatie. Het was 1100 rpm en het is nog steeds 1100 rpm. Een te grote schroef hoeft geen nadeel te zijn, een te grote schroefsnelheid wel. Als de tipsnelheid te groot wordt creeer je enkel slip en datgene wat niet voor slip zorgt krijgt een dusdanige snelheid dat er cavitatie optreed. Beide kosten brandstof en leveren niks op.

ben toevallig van de week met een schroevenboer in de clinche gegaan voor ons project. de ideale reductie is niet leverbaar dus even gevraagd wat wijsheid is.

30m/s is de ideale tipsnelheid. Minder kost je snelheid, meer neemt de kans op slip en cavitatie toe maar e.e.a. is nogal afhankelijk van aanstroming, schroefraam, etc, etc, etc,.

Om met je huidige schroef 3000 rpm te maken dan kom je op een tipsnelheid van 39,7.....das wat aan de hoge kant. Denk dat het voor dit toerental dus uit zou komen op een wat kleinere schroef. Spoed weet ik niet, die is nu ook onbekend.
Aan de andere kant geef je zelf ook aan dat er een flinke kielbalk voor zit, dan zou een kleinere schroef weer nadelig kunnen zijn i.v.m. de aanstroom. Lang verhaal kort: het beste advies haal je bij de schroevenboer en hoe je het ook went of keert, het zal altijd bij compromissen blijven. In die zin zou ik het ook lekker bij de huidige situatie laten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 16 Mrt 2018, 22:49

Afbeelding

Plaatje voor het schilderwerk in 2014

Afbeelding

Na het schilderwerk.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Mrt 2018, 21:02

Even terug komend op wat je zegt over je schroef diameter.. 62 cm dat is ruim 24"

Zoals ik op je laatste foto kijk ligt je schroef zeker een schroef diameter onder je waterlijn dus dat is 62cm plus 62cm voor je schroef. Dan nog een stukje eronder. Kom je op een diepgang van 130 cm uit., kan het me niet voorstellen.

Denk dat 18" voor je schroef , dat is zo 45 cm, meer in de buurt uit komt..

M.v.g. Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Klaver vier » 17 Mrt 2018, 21:28

Goed opgemerkt Arco,volgens mij heb je gelijk,ik denk dat de diepgang ophoud bij 85cm,dan kan het dus nooit
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten