Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Davidos » 15 Mrt 2018, 21:48

Een mooi vraagstuk (denk ik dan):

In onze boot zit sinds kort een nieuwe motor (Sole 44). De motor heeft een keerkoppeling met een reductie van 2,45 op 1 waar de oude kk een reductie had van 2,91 op 1. Op de schroef staan geen gegevens, helaas.

Afbeelding
Zo zag de schroef er uit in 2006, toen we deze hadden laten herstellen (bij aankoop van de boot was de schroef zwaar gehavend).

Met de oude motor schopten we het tot zo'n 3200 toeren, en dan gingen we rond de 12 km/u. Die 12 (soms 12,5)km/h was echt wringen. 11 tot 11,5kmh ging met heel veel minder geweld.

Met de nieuwe motor komt het niet verder dan 2700 toeren, en dan gaat het ook weer rond de 12km/u. Bij 2000 toeren is het nu 11,2km/h en dat is eigenlijk heel prima. Ook de langzaam varen snelheid is met 5,1km/h prima.

De grote vraag is dus; heeft het zin om de spoed van de schroef iets aan te laten passen, zodat we wel naar 3000 toeren kunnen, voor net dat beetje extra 'als het eens moet'. De pk winst van 2700 naar 3000 toeren is niet schokkend, maar wel aanwezig.

Bij 12km/h ging de boot al aardig graven en flinke golven trekken. Ja, ik weet dat 44pk iets overpowered is voor onze boot, 9,2m lang en op de waterlijn maar zo'n 7m, 5900kg, 3,2 meter breed en 80cm diepgang. Maar een 4pitter vind ik prettiger en een motor die niet op de top draait ook.

Graag lees ik jullie advies!

Alvast hartelijk dank.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 01:57

Davidos schreef:Ook de langzaam varen snelheid is met 5,1km/h prima.

Als dit je langzaamste vaarsnelheid is,zou ik de schroef bij laten stellen,want iets langzamer kan in veel gevallen wenselijk zijn.
Denk aan wachten voor een brug of bij een sluis.En er zijn genoeg vaarwegen waar je max snelheid niet meer mag bedragen dan 6 km/h
Met 5,1 ,zit je daar dan maar vlak onder.
Stapvoets varen is er met 5,1 km/h niet bij.
Maar goed,dat is mijn mening,en hoe ik het zou willen hebben,en het het plezierigst vind.
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Amersfow » 16 Mrt 2018, 08:20

300 rpm is wel heel weinig. Waarom denk je dat door aanpassing je meer vaart gaat maken? Ze verlagen de spoed toch dienovereenkomstig? Wat alleen het probleem is, is dat de motor steeds iets te hard moet werken. Ik zou het bij gelegenheid dan aan laten passen; als de boot toch een hellingsbeurt heeft.
Bij mij was het probleem veel groter (max 2200 in zijn werk en 3000 in zijn vrij); dat heb ik dus gelijk laten doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 16 Mrt 2018, 13:11

Je schroeftoerental is met de nieuwe motor en reductie niet veranderd, die is beide 1100 bij de opgegeven toerentallen.

Weet je de diameter van je schroef? Omtreksnelheid van je schroef ( bladtip) moet ergens rond de 30m/sec liggen. Als je de spoed aanpast voor die 300 toeren meer bestaat de kans dat je hier (te veel) overeen gaat en dat klapper je uit elkaar van de cavitatie. In dat geval zou je voor een iets kleinere schroef moeten gaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 16:41

Davidos schreef:In onze boot zit sinds kort een nieuwe motor (Sole 44). De motor heeft een keerkoppeling met een reductie van 2,45 op 1 waar de oude kk een reductie had van 2,91 op 1.


bas schreef:Je schroeftoerental is met de nieuwe motor en reductie niet veranderd, die is beide 1100 bij de opgegeven toerentallen.

Waar je deze redenatie vandaan haalt weet ik niet.Of jij kunt niet lezen,of mijn rekenmachine deugt niet. :o

Oude situatie was een reduktie van 2,91 op 1.
Dus als je de 1100 toeren deelt door 2,91 heeft de uitgaande as van de keerkoppeling nog maar 378 toeren.
Nieuwe situatie heeft een reduktie van 2,45 op 1.
Weer 1100 toeren,zoals jij stelt,deel je door 2,45,en dan kom je uit bij 449 toeren op de uitgaande as van de keerkoppeling.
Een verschil van 71 toeren.
De schroef draait dus 18,75% sneller dan bij de vorige configuratie bij dezelfde toerentallen.

Wil hij dus weer op de zelfde schroefastoerental uit komen,dan zal de motor nu niet meer dan 926 toeren moeten draaien.

Als de reductie tussen motor en uitgaande as van de keerkoppeling anders wordt,worden ook het aantal toeren van de schroefas anders.(schroefastoerental is toerental uitgaande as keerkoppeling)
Het zou niet best zijn,zoals jij redeneert,want dan zou een 6-versnellingsbak in een auto totaal geen nut hebben. :o
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 16 Mrt 2018, 16:57

Waar je deze redenatie vandaan haalt weet ik niet.Of jij kunt niet lezen,of mijn rekenmachine deugt niet. :o


Komt ie:

Oude motor had een reductie van 2,91 en haalde 3200 toeren. 3200 delen door 2,91 = 1099 toeren van de schroefas.

Nieuwe motor heeft een reductie van 2,45 en haalt 2700 toeren. 2700 delen door 2,45 = 1102 toeren van de schroefas.

Resume is er aan het schroefastoerental dus niets veranderd, beide 1100 toeren.

Denk dat er niks mis is met je rekenmachine maar met je rekenmethode. Je gaat de schroefastoerentallen nogmaals delen door de reductie om tot motortoerentallen te komen, die moet je juist vermenigvuldigen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 17:17

bas schreef: Je gaat de schroefastoerentallen nogmaals delen door de reductie om tot motortoerentallen te komen, die moet je juist vermenigvuldigen.

Nee juist niet.
Ik neem een bepaald aantal toerentallen,die ik deel de verschillende reducties.
Want een motor heeft een bepaald aantal toeren,elke motor is daarin gelijk,en als daarbij de reductie hoger of meer is,heb ik minder toeren aan de uitgaande kant,want ik wil ook nog fatsoenlijk kunnen manouvreren met een boot,en niet bij stationair toerental al 5 a 6 km snelheid hebben.
Want zoals ik het lees vaart hij 5,1 km/h bij weinig toeren.
Dat zou ik te snel vinden.
De helft is dan ook genoeg,maar dat zal hij waarschijnlijk niet kunnen halen,omdat zijn aanvangssnelheid al hoger ligt,bij een lagere motortoerental dan dat het bij de vorige het geval was.

Jij kijkt naar de motor bij welke toeren zijn vaarsnelheid bereikt volgens opgegeven waarden.
En als dat toeretal beduidend lager ligt dan de vorige,zit je dus ook eerder bij je stationair toerental.
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 16 Mrt 2018, 17:39

Dus als je de 1100 toeren deelt door 2,91 heeft de uitgaande as van de keerkoppeling nog maar 378 toeren.


Nee juist niet.
Ik neem een bepaald aantal toerentallen,die ik deel de verschillende reducties.


Ja wel, hier neem je het schroefastoerental welke je deelt door je reductie. Die 1100 is het huidige maximale toerental van de schroefas, niet van de motor.

Want een motor heeft een bepaald aantal toeren,elke motor is daarin gelijk

Hoe bedoel je dit? Dat elke motor een gelijk maximaal toerental heeft? Dat moet een grapje zijn....

Want zoals ik het lees vaart hij 5,1 km/h bij weinig toeren.
Dat zou ik te snel vinden.

Jij kijkt naar de motor bij welke toeren zijn vaarsnelheid bereikt volgens opgegeven waarden.
En als dat toeretal beduidend lager ligt dan de vorige,zit je dus ook eerder bij je stationair toerental.


Dat klopt als een bus, zou ook mijn keuze niet zijn maar Davidos is hier tevreden mee en dat was de vraag ook verder niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2018, 19:25

bas schreef:Ja wel, hier neem je het schroefastoerental welke je deelt door je reductie. Die 1100 is het huidige maximale toerental van de schroefas, niet van de motor.

Nee jij neemt 1100 schroefastoeren,en ik ga ,nogmaals, vanuit het motortoerental.
Motortoerental gedeeld door reductie is einduitgang.

En jij neemt beide schroefastoerentallen als uitgangspunt van beide configuraties.
Vanuit die context heb jij gelijk.
Maar het motortoerental kan nooit te nimmer gelijk zijn.

En mijn opmerking is niet gebaseerd op wat de schroef aan toeren maakt, maar op de opmerking dat je bij een verschillende reductie gelijke toeren hebt.
In de grond klopt namelijk die stelling niet.

Hoe bedoel je dit? Dat elke motor een gelijk maximaal toerental heeft? Dat moet een grapje zijn.....

Nee dat is geen grapje,want 500 toeren aan de krukas van een brommer van 4 pk,of 500 toeren aan de krukas van een stermotor van Spitfire met 1400pk,blijven 500 toeren.We hebben het hier over toeren,en niet over het vermogen.

Dat klopt als een bus, zou ook mijn keuze niet zijn maar Davidos is hier tevreden mee en dat was de vraag ook verder niet.

Je mag toch wel je mening geven,hoe een andere ertegen aan kijkt?
Van mij mag 10 km/h of meer varen op stationair,dat maakt mij niet uit,maar is het wenselijk is alle situaties?
Ik weet voor mij zelf wel zeker van niet.
En vanuit die gedachte,met een lagere gearingsverhouding(zelfde als reductie) gaf ik dit aan.
Wat is daar mis mee?
Daar komt nog bij,dat als hij de schroef dusdanig maakt,dat het minder spoed heeft, hij nog beter de motor benut qua pk's en koppel.
Nadeel kan zijn,een hoger verbruik,al hoeft dat niet,want als het zijn toeren niet haald ,doodeenvoudig omdat de motor te min vermogen heeft in vergelijking met zijn eind overbrenging,kan de motor erin smoren,en gaat als nog veel gebruiken.

Even een vergelijking.
Niet voor niks plaats EML(bestaat de trouwens nog?) in de zijsancombinaties,achterwielen die kleiner waren dan de standaard BM of Honda wielen,het werden toen autobanden met een kleinere diameter.Het kwam ten goede aan de kracht op de achterwielen,maar ging ten koste van de snelheid.Maar dat is bij zo'n voertuig niet belangrijk.Het is geen Hayabusa namelijk. :) :)
Noordvaarder
 

Re: Vraag over de spoed van de schroef - aanpassen ja of nee

Berichtdoor bas » 16 Mrt 2018, 20:17

En mijn opmerking is niet gebaseerd op wat de schroef aan toeren maakt, maar op de opmerking dat je bij een verschillende reductie gelijke toeren hebt.
In de grond klopt namelijk die stelling niet.


Dat was mijn stelling ook niet. Davidos stelt dat zijn boot hetzelfde presteert qua snelheid met zijn nieuwe motor en andere reductie. Dat klopt als een bus aangezien er aan zijn schroeftoerental helemaal niks veranderd is uiteindelijk, die was 1100 en die is nog steeds 1100.

Maar het motortoerental kan nooit te nimmer gelijk zijn.

Dat is het toch ook niet.

Nee dat is geen grapje,want 500 toeren aan de krukas van een brommer van 4 pk,of 500 toeren aan de krukas van een stermotor van Spitfire met 1400pk,blijven 500 toeren.We hebben het hier over toeren,en niet over het vermogen.

Dat snap ik ja maar die brommer levert zijn vermogen toch bij een ander toerental dan de spitfire ( hadden overigens geen stermotor). Max toerental van zowel de oude als de nieuwe motor worden niet vermeld, enkel de toeren waarbij bepaalde snelheden werden/worden gehaald en het gewenste toerental.

Daar komt nog bij,dat als hij de schroef dusdanig maakt,dat het minder spoed heeft, hij nog beter de motor benut qua pk's en koppel.

Dit was dus uiteindelijk de vraag van Davidos en daar kun je simpelweg geen antwoord op geven zo lang je de huidige schroefdiameter niet weet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten