bas schreef:Dit was dus uiteindelijk de vraag van Davidos en daar kun je simpelweg geen antwoord op geven zo lang je de huidige schroefdiameter niet weet.
Goed,als je het exact stelt,niet nee,maar ik was er even vanuit gegaan,dat het hier een hermotorisatie betreft,en bij de vorige motor was het met een beduidend hoger toerental,dan dat het nu is.Ik ga er even vanuit dat de schroef eerste montage was.
Maar nu je het toch over vermorgen hebt,want dat is een ander verhaal dan toeren.
Mijn vraag daar over.
Je leest vaak,dat en jacht 5 pk per ton gewicht moet hebben,althans dat is de richtlijn.
Voor mij zou dat neerkomen op 27,5 pk,want de Doerak weegt 5,5 ton.
Die 27,5 pk,zijn dat de pk's bij de kruissnelheid gerelateerd aan het toerental, bv 1600 toeren , of is dat het maximaal haalbare pk's van de motor bij, zeg maar 3000 toeren.
Waarom vraag ik dat?
Bij die lage toeren zal een motor minder pk's hebben,dan bij pakweg 3000 toeren.
Ik heb 2 motoren op het oog.
Nr 1:
is een Yanmar 4JH45 Commonrail.Deze heeft 45 pk bij 3000 toeren.
Maar zijn hoogste koppel ligt tussen 1600 en 2400 toeren.
Bij 3000 toeren is zijn koppel al aardig gezakt.
Zijn Pk's echter zijn bij 1600 toeren 28,5 pk.
Nr 2:
is ook een Yanmar,maar een 3YM30AE.Deze heeft 29 pk bij 3200 toeren.
Zijn hoogste koppel ligt echter tussen 1600 en 1900 toeren.
Moet ik dus zorgen dat de motor zijn pk's ( op papier) heeft bij zeg maar 1600 a 1800 toeren,of moet je uitgaan van het te leveren vermogen bij max toeren?
Mij is altijd geleerd,dat bij een dieselmotor het koppel belangrijker is dan de pk's.