Pagina 2 van 3

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2018, 10:18
door Jonazz
Bedoel 1200 kub per uur??

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2018, 10:40
door Klaver vier
Zoals ik al zij zo,n pompje verpompt meer als je denkt
Gr René ( klaver vier)

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018, 11:27
door RonaldL
Ik snap het vermeende probleem eigenlijk niet:
Ik begrijp dat aan de ene kant van de 6 meter bak het motor koelwater van 80 graden C instroomt en aan de andere zijde van die 6 meter bak het intussen gekoelde koelwater van zeg 30 graden er weer uitstroomt. Voor zover ik kan lezen is de bak niet een pijpen-warmtewisselaar, maar gewoon een doorstroombak.
Dus aan de ene zijde stroomt 80 graden warm water de bak in. Die zijde van de bak is dus altijd iets van 80 graden.
intussen gekoeld aan buitenwater is het motorkoelwater aan de andere zijde ongeveer 30 graden geworden. Daar voelt de bak dus koeler aan.
De effectiviteit van de koeling aan het buitenwater is het grootst als het temperatuurverschil het grootst is. Het verspreiden van de koelwatertemperatuur over de bak zal dus de effectiviteit verminderen: dus de uittree temperatuur gaat omhoog! Dat is dus contra productief. Niks doen dus, zo laten zou ik zeggen.
Als het een pijpen-warmtewisselaar is, dan is het verhaal anders.

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018, 18:43
door varg
Beste Ronald, Hoe kom je aan die aanname dat het water er 30 graden uitkomt? Dan was deze topic nooit gestrart. Ik denk te begrijpen van de TS dat bij 'hard werken' de kvs er met 80 graden ingaat en met 70 graden weer uit, terwijl andere delen van de koelerbak wel koel blijven. Mixen dus.....
Arnold

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018, 11:11
door RonaldL
Beste Arnold, ik beschreef het algemene principe van de doorstroombak. De TS beschreef niet heel specifiek waar die warme en koude gebieden zaten. Mijn posting was dus eigenlijk een uitnodiging voor de TS om te bevestigen dat ofwel:
- de koude gebieden netjes bij de uitgang zitten (bak werkt prima, zo houden) ofwel
- de koude gebieden nou net niet bij de uitgang zitten (bak verkeerd geconstrueerd, oplossingen nader te onderzoeken).

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018, 23:01
door varg
Hoi Ronald, ik begrijp het, we wachten even op info van de TS.
Arnold

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 08:58
door Jonazz
Bedankt voor reacties!
Weet me te herinneren dat iemand op het oude forum iets schreef over doorstroom snelheid versus koeloppervlak; volgens hem was/is er een dus een optimum doorstroomsnelheid, koelend oppervlak.
Mijn vraag was of er op dit forum iemand is die daar kennis over heeft.
Constructie bak is oke; een wat lagere bakhoogte was misschien beter geweest om inhoud koelvloeistof te verminderen maar kwam bouwtechnisch niet goed uit.
Goede tip van iemand was om een extra pomp te installeren en ook was er een opmerking over een CV pomp met een debiet van 1200 kub.
Heb inmiddels een extra pomp geïnstalleerd, nog niet in praktijk getest.
Blijf interesse houden over opmerkingen wat betreft het te vinden optimum.
Groeten,
Jonazz

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 22:37
door varg
HOi Jonazz, Hou je ons op de hoogte van de 'bijdrage' van de extra pomp?
groet Arnold

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2018, 09:01
door Jonazz
Pomp doet waar ie voor ingebouwd is; verhogen van doorstroom snelheid zorgt voor een behoorlijk snellere afkoeling van koelwater.
Laat de pomp af en toe een half uurtje lopen met een debiet van 11 kub.
Stuur de pomp nu nog handmatig aan en verander dat in een automatisch gevalletje.
Moet nog wat experimenteren met verschillende doorstroom snelheden om een optimum te vinden.
Bedankt voor reacties. Groeten, Jonazz

Re: Vlakkoeling

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2018, 00:12
door varg
Mooi te horen....maak je er nog foto's van als alles klaar is?
groet
Arnold