Leeg oliepotje en honende motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 12 Mrt 2018, 00:22

Beste watersport liefhebbers.
Sinds afgelopen vrijdag heb ik mijn Breehorn Valk uit 1982 ingeruild en ben ik de trotse eigenaar van een Scand 20 uit 1983 met een 10pk 1 cil. Bukh dieselmotor.
Aangezien ik niet heel veel verstand heb van een dieselmotor en ik toch tegen wat dingen aan loop stel ik jullie graag een tweetal vragen.
De eerste heeft te maken met een leeg oliepotje die ik onder een van de bankjes heb gevonden. Hieronder zit een slangetje die naar de as loopt van de aandrijving.
Mijn eerste vraag hierover is, met wat voor olie vul ik dit potje bij en moet ik dit erin pompen of gaat dit door zwaartekracht naar beneden.

Mijn tweede vraag is over een raar geluid. Dit is het best te omschrijven als een soort hoonend geluid. Als de motor stationair loopt en iets meer gas bij geeft dan is het er niet, maar bij iets meer gas dan begint het geluid. Geef ik dan nog meer gas (ongeveer tweederde van de max) dan is het geluid weer weg. Heeft dit wellicht te maken met smering uit mijn eerste vraag of iets anders? Het komt in ieder geval niet bij het blok zelf weg maar echt achter uit de boot. Dus bij de as of de schroef oid.

Ik wil graag foto's toevoegen van het oliepotje maar dit lukt om een of andere reden helaas niet. Iemand tips hiervoor?

Dank alvast voor jullie reactie!
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor eagle » 12 Mrt 2018, 03:13

Behalve de motor is bij Scand/Fjord 20 ook de schroef-as en -koker van Bukh.
Die is watergesmeerd, met als afdichting/binnengland een messing gland met oliekeerringen erin.
Die keerringen moeten worden gesmeerd; Dat gebeurt met olie in het bewuste tankje, via het slangetje.

Er moet versnellingsbak-olie SAE 80W90 in. (Staart-olie voor buitenboordmotoren mag ook..).

Pompen hoeft niet; De olie zakt vanzelf naar de gland. Dat gaat langzaam, door de dikke olie, maar dat moet ook.

Als de gland droog loopt kan dat geluid maken. Ook kan het rubber achterlager van de schroef-as de bron zijn als die te ver is gesleten; dat maakt vaak een meer rommelend geluid..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor stefan » 12 Mrt 2018, 20:26

viewtopic.php?f=35&t=1112

Moet lukken zo met die foto’s !
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 13 Mrt 2018, 11:18

eagle schreef:Behalve de motor is bij Scand/Fjord 20 ook de schroef-as en -koker van Bukh.
Die is watergesmeerd, met als afdichting/binnengland een messing gland met oliekeerringen erin.
Die keerringen moeten worden gesmeerd; Dat gebeurt met olie in het bewuste tankje, via het slangetje.

Er moet versnellingsbak-olie SAE 80W90 in. (Staart-olie voor buitenboordmotoren mag ook..).

Pompen hoeft niet; De olie zakt vanzelf naar de gland. Dat gaat langzaam, door de dikke olie, maar dat moet ook.

Als de gland droog loopt kan dat geluid maken. Ook kan het rubber achterlager van de schroef-as de bron zijn als die te ver is gesleten; dat maakt vaak een meer rommelend geluid..

Gr, Eagle


Dank voor je bericht. Je verhaal verduidelijkt inderdaad een hoop.
Nog even voor de volledigheid, hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De schroef maakt trouwens een "zingend" geluid. Het is geen rommelend geluid. Na heel veel zoekwerk zie ik dat meer mensen hier last van hebben en dat dit te maken zou kunnen hebben met de schroef zelf.
Ik lees veel over een anti-zing rand en dat je de schoepen aan de kant waar het water uitstroomt kan inslijpen om dit "zingen" te verhelpen. Iemand hier ervaring mee?
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2018, 12:26

Zingende schroef en met name VETUS schroeven doen dat heel erg. Schaamde me kapot in grote sluizen, klonk van wand naar wand juist met stationair lopende motor.
Anti-zingranden erop slijpen is een fluitje van een cent voor een specialist.
Je moet wel even je schroef eraf halen en mee naar de specialist. Ik kon er destijds op wachten, met tien minuutjes geslepen en gebalanceerd.
Ik weet niet of vermelding hier mag maar: Kramer Scheepsschroeven in Nieuw Vennep doet dat met uitstekend resultaat en tevredenheid.
Klein eenmansbedrijf en als je daar binnenkomt en tussen de mega schroeven staat schaam je je met je kleine schroefje.....
:D
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 13 Mrt 2018, 13:02

Het lijkt op een messing schroef. Aan de buitenkant is er niet veel geks aan te zien maar de vorige eigenaar moet hier ook wel last van hebben gehad lijkt me?
Is het een kwestie van de achterste schroef losdraaien of zit er nog een spie oid tussen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2018, 13:46

Schroeven zijn doorgaans van brons of brons-legering, helemaal messing is te zwak. In ieder geval de dopmoer losdraaien. Het kan zijn dat het plaatje tussen de dopmoer en de schroef een zekering is die aan een kant omgebogen/geslagen is om lostrillen van de dopmoer te voorkomen. Plaatje altijd vervangen door een nieuwe, niet hergebruiken. Wat er achter de schroef zit (her)ken ik niet, weet dus niet of dat los kan/moet. De schroef kan erg vastzitten, meestal is dat met verwarming/verhitting op te lossen. Ik heb destijds hulp gekregen van de werfbaas die een fikse loodgietersbrander had nadat ik met een camping-gaz brandertje geen beweging in de schroef kreeg.

Nog even een aanvulling: Het kan zijn dat je het roerblad moet demonteren om de schroef eraf te schuiven. Was bij bij net niet nodig maar de kans bestaat....
Soms zit het mee en soms zit het tegen....
Laatst gewijzigd door aadbloem op 13 Mrt 2018, 14:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Mrt 2018, 13:51

aadbloem schreef:Wat er achter de schroef zit (her)ken ik niet, weet dus niet of dat los kan/moet.

Dat is zo te zien een zink of aluminium anode.
Het lijkt erop dat het uit 2 helften bestaat,en d.m.v. boutjes aan elkaar op de as geklemd zit.
Noordvaarder
 

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 14 Mrt 2018, 22:08

Bedankt voor de reacties! Aangezien de boot er al in ligt zal dit niet eerder worden dan einde van het vaarseizoen maar ik ga er mee aan de slag.

Een beetje off-topic maar wel een nieuwe uitdaging:
Bijkomend probleem nu is dat het aankomend weekend alweer gaat vriezen terwijl ik de hoop had dat dit niet zou gebeuren. Nu lees ik veel over dat ik het kapotvriezen van de leidingen kan voorkomen door de afsluiter van de aanvoer van het koelwater dicht te draaien, vervolgens antivries koelvloeistof kan toevoegen in de wierpot met draaiende motor en als er dan koelvloeistof uit de uitlaat komt stoppen met bijvullen. Klopt dit? zoja kan ik gewone auto-antivries koelvloeistof toevoegen? De wierpot heb ik denk ik gevonden maar wat draai ik dan open en waar moet ik de vloeistof toevoegen?

Foto als illustratie. Zoals ik zie denk ik dat de wierpot linksonder op de foto staat?

Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2018, 22:12

Linksonder lijkt me eerder een brandstof(voor)filter. Te dunne leidingen voor koelwater.
Zit ook redelijk diep voor een wierpot.
aadbloem
 
Berichten: 1011
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten