door eagle » 15 Mrt 2018, 03:14
Standaard heeft een Scand/Fjord 20 geen wierfilter.
Bukh DV 10 heeft een aftapplug; Achter de startmotor zit een pijpje met aan het einde een messing zeskante dop, die eraf geschroefd kan worden; De motor loopt dan leeg, in de bilge.
Eerst de buitenkraan dichtdraaien; Die zit onder de keerkoppeling. Komt er geen water, dan met een koperdraad het pijpje doorprikken.
Tevens het deksel van de impellerpomp losdraaien; De schroefjes ca 1a2 slagen losdraaien, dan het deksel met een mes iets los wippen, dan loopt ook het pompje leeg. (op het deksel staat: "Losen cover to drain")
Koelvloeistof door de motor draaien werkt niet; Zolang de thermostaat dicht zit, gaat dat om het motorblok heen, via de bypass, direct naar de uitlaat!
Het zichtbare "filter" is de sedimenteerpot/water afscheider voor de dieselbrandstof. Onderaan zit een water-aftap schroef (soort vleugelmoer, van kunststof).Slechts enkele slagen losdraaien is voldoende; Er is een gleufje in de draad gefreesd waardoor het water weg kan. Dus niet helemaal eruit draaien!
Reinigen kan door afnemen van de beker en de sedimentkegel. Hiertoe de bout midden op de bovenkap losdraaien. De rubber ringen goed weer op hun plaats leggen (lastig), anders lekt er diesel, en komt er lucht in de brandstof.
Gr, Eagle