Leeg oliepotje en honende motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mrt 2018, 22:29

Ik zou er niet aan beginnen als je niet het verschil weet tussen een brandstoffilter of een wierpot
Mijn advies haal er iemand bij die weet wat hij doet,anders krijg je alleen maar meer problemen.
Als je het verkeerde los haalt loopt de motor niet meer ( niet aan beginnen)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 14 Mrt 2018, 22:35

Klaver vier schreef:Ik zou er niet aan beginnen als je niet het verschil weet tussen een brandstoffilter of een wierpot
Mijn advies haal er iemand bij die weet wat hij doet,anders krijg je alleen maar meer problemen.
Als je het verkeerde los haalt loopt de motor niet meer ( niet aan beginnen)
Gr René ( klaver vier)



Dank voor je bezorgdheid René, maar aangezien dit niet de laatste vorst zal zijn die de boot in mijn bezit mee gaat maken is het toch handig voor mezelf om over deze informatie te beschikken. Kan iemand met een soortgelijke inboard me hier wellicht iets over vertellen?
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2018, 22:39

Zoek je buitenboordkraan, de inlaat voor de koeling en volg de slang/buis naar je wierpot. Zet de kraan dicht en laat de motor kort even lopen of alleen de startmotor.
Je idee om er dan antivries in te gooien is niet verkeerd, neem een liter of twee echte antrivries, geen koelmiddel. Laat opnieuw de motor lopen en vang het amtivries bij de uitlaat op in een emmer ofzo. Niet in de sloot.
Gooi ook wat in de wierpot richting de buitenboordkraan.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 14 Mrt 2018, 22:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor Klaver vier » 14 Mrt 2018, 22:41

Ik zie wel een impeller pompje voor op het blok ,waar deze zijn water vandaan zuigt moet volgens mij de wierpot zitten.
Maar ik kan dit systeem ook niet misschien is het wel anders.
Er is vast wel iemand die je verder kan helpen,je zit niet bij mij in de buurt anders zou ik je graag verder helpen.
Als ik er voor zou zitten kom ik er wel uit,maar nu zie ik te weinig.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor eagle » 15 Mrt 2018, 03:14

Standaard heeft een Scand/Fjord 20 geen wierfilter.

Bukh DV 10 heeft een aftapplug; Achter de startmotor zit een pijpje met aan het einde een messing zeskante dop, die eraf geschroefd kan worden; De motor loopt dan leeg, in de bilge.
Eerst de buitenkraan dichtdraaien; Die zit onder de keerkoppeling. Komt er geen water, dan met een koperdraad het pijpje doorprikken.

Tevens het deksel van de impellerpomp losdraaien; De schroefjes ca 1a2 slagen losdraaien, dan het deksel met een mes iets los wippen, dan loopt ook het pompje leeg. (op het deksel staat: "Losen cover to drain")

Koelvloeistof door de motor draaien werkt niet; Zolang de thermostaat dicht zit, gaat dat om het motorblok heen, via de bypass, direct naar de uitlaat!

Het zichtbare "filter" is de sedimenteerpot/water afscheider voor de dieselbrandstof. Onderaan zit een water-aftap schroef (soort vleugelmoer, van kunststof).Slechts enkele slagen losdraaien is voldoende; Er is een gleufje in de draad gefreesd waardoor het water weg kan. Dus niet helemaal eruit draaien!
Reinigen kan door afnemen van de beker en de sedimentkegel. Hiertoe de bout midden op de bovenkap losdraaien. De rubber ringen goed weer op hun plaats leggen (lastig), anders lekt er diesel, en komt er lucht in de brandstof.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor frankdevries99 » 15 Mrt 2018, 14:02

eagle schreef:Standaard heeft een Scand/Fjord 20 geen wierfilter.

Bukh DV 10 heeft een aftapplug; Achter de startmotor zit een pijpje met aan het einde een messing zeskante dop, die eraf geschroefd kan worden; De motor loopt dan leeg, in de bilge.
Eerst de buitenkraan dichtdraaien; Die zit onder de keerkoppeling. Komt er geen water, dan met een koperdraad het pijpje doorprikken.

Tevens het deksel van de impellerpomp losdraaien; De schroefjes ca 1a2 slagen losdraaien, dan het deksel met een mes iets los wippen, dan loopt ook het pompje leeg. (op het deksel staat: "Losen cover to drain")

Koelvloeistof door de motor draaien werkt niet; Zolang de thermostaat dicht zit, gaat dat om het motorblok heen, via de bypass, direct naar de uitlaat!

Het zichtbare "filter" is de sedimenteerpot/water afscheider voor de dieselbrandstof. Onderaan zit een water-aftap schroef (soort vleugelmoer, van kunststof).Slechts enkele slagen losdraaien is voldoende; Er is een gleufje in de draad gefreesd waardoor het water weg kan. Dus niet helemaal eruit draaien!
Reinigen kan door afnemen van de beker en de sedimentkegel. Hiertoe de bout midden op de bovenkap losdraaien. De rubber ringen goed weer op hun plaats leggen (lastig), anders lekt er diesel, en komt er lucht in de brandstof.

Gr, Eagle


Dank Eagle.
Het eerste stuk van de impellerpomp en aftapplug is duidelijk maar het stuk van de sedimenteerpot nog niet helemaal. Dit is ook een onderdeel van de stappen die ik moet volgen om het koelwater weg te laten lopen?
En welk zichtbare filter bedoel je? Die linksonder op de foto?
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor Klaver vier » 15 Mrt 2018, 16:43

De sentimenteer pot is het brandstof filter links onder op de foto.
Wat je dus moet doen is boordafsluiter dicht en schroeven voor op de impellerpomp lossen tot er water uit komt,dan loopt de slang leeg die naar boven op de motor loopt,de andere kant loopt naar de uitlaat en loopt waarschijnlijk gewoon door de uitlaat weg.
Wat de sentimenteer pot betreft daar zit dus onderop een klein plastic schroefje wat je iets kan lossen om eventueel water onder in het filter af te tappen.
Maar als het goed is kan je zien of er onder in het glas water zit,zo niet hoef je hier niets aan te doen.
Als je het niet vertrouwd kan je de slang van de uitlaat nog losnemen en doorblazen naar buiten,dan weet je zeker dat het water weg is.
En van het voorjaar alles weer vast en de boordkraan weer open en gaan met die banaan.
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Leeg oliepotje en honende motor

Berichtdoor eagle » 16 Mrt 2018, 22:58

Origineel heeft Scand/Fjord 20 geen diesel voorfilter (zoals CAV 296), maar iets wat er op lijkt, nl een zg sedimenteerpot met water afscheider, ook wel bezinkselpot genoemd.

Het bestaat uit drie delen:
De Bovenkap (is hetzelfde als CAV 296). Hieraan zitten de aansluitingen.

Daar onder het Sediment-deel; Hierin zit een kegel waar de diesel heel langzaam en draaiend overeen stroomt, waardoor de zwaardere bestanddelen als vuil en water zich afscheiden en naar beneden zakken.

Onderaan zit de Opvangbak voor het vuil en water.

Onderhoud: Uit elkaar halen, en de onderdelen reinigen met schone diesel.
Tussentijds water aftappen kan met de aftapschroef onderaan (de bak is van aluminium, dus niet doorzichtig)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten