Waar te beginnen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 04 Mrt 2018, 21:01

Hallo,

Ik heb een stalen vlet gekocht met daarop een Lister sr2. Weer een nieuw project! :)

Kleine bijzonderheid. De boot/vlet (10m) lag onder water, deze is inmiddels bovenwater (met veel pijn en moeite). De motor heeft gedeeltelijk onder water gestaan. Dan bedoel ik de onderste 30 centimeter. De keerkoppeling stond helemaal onder water.

Ik inmiddels een nieuwe brandstoffilter, oliefilter, luchtfilter en een complete pakkingset gekocht.

Ik kon draaien aan de zwengel maar dit ging niet makkelijk. Dag twee zat ie helemaal vast.

Hoe pak ik deze motor aan? Waar begin ik?

Mvg

Ray :D
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mrt 2018, 21:30

Ray wat je zo ie zo niet moet doen is aan die zwengel draaien.
Eerst de verstuivers er uit dan het carter leegpompen, dan nieuwe olie er in,je zou ook door de verstuivergaten wat kruipolie op de zuigers kunnen spuiten.
Als de verstuivers er uit zijn kan je de motor waarschijnlijk wel tornen .
Ik denk dat de startmotor ook onder heb gestaan dus die inruilen of reviceren.
Het is natuurlijk een beetje de vraag hoe lang heeft hij onderwater gestaan.
Nu blokkeerd de motor door het water in het carter en misschien zelfs door water boven de zuigers,hoewel ik denk dat het zo hoog niet gekomen is.
Zaak is de motor zo snel mogelijk laten draaien om verder schade te voorkomen.
Ik wens je veel succes en hoop dat er niet lang water in heeft gestaan en dat het in die tijd niet gevroren heeft anders kan je wel ophouden.
Veel succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 05 Mrt 2018, 19:10

Hoi René,

Bedankt voor je reactie. Ik zal niet meer draaien! Ik heb een pomp besteld dus daar zal ik eerst op moeten wachten. Ik heb de boot bewust voor de kou boven water gehaald.

Weet je ook wat voor olie er in een sr2 moet? Daar kan ik ook niet een echt overtuigend antwoord op vinden.

Binnenkort maak ik foto's

Mvg

Ray
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Klaver vier » 05 Mrt 2018, 19:52

Ray ik heb geen idee wat voor olie er in moet ik ken zelfs de hele motor niet
Ik heb alleen een beetje proberen uit te leggen wat belangrijk is om eerst te doen.
Elke dag dat je langer wacht maakt het overleven van de motor moeilijker.
Het water moet er uit en wel zo snel mogelijk,er is ook een spoelolie te koop om de motor te spoelen.
Als er een startmotor op zit moet die er ook af en snel uit elkaar drogen en invetten
Meestal overleeft een startmotor het niet,ik neem aan dat de dynamo hoog genoeg zit om niet onder water te komen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor jade » 05 Mrt 2018, 20:38

Denk dat je voor nu elke oliesoort wel kan gebruiken ommte spoelen en even te draaien om verder te reinigen.
Daarna kan je wel kijken naar de juiste olie.
Zoals al gezegt zo snel mogelijk alles los en draaibaar en in de olie.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2018, 12:32

Wat René zegt: Eerst de verstuivers er uit dan het carter leegpompen, dan nieuwe olie er in,je zou ook door de verstuivergaten wat kruipolie op de zuigers kunnen spuiten.
Met de verstuivers eruit heb je geen tegenduk en krijg je een beeld van de mate hoe zwaar het daadwerkelijk draait.
Zo snel mogelijk doen, voordat de zuigers vastroesten in de cylinders en dat vastroesten gaat heeeel snel.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 18 Mrt 2018, 00:08

Update: 1 vette tering zooi!

De boot is bagger vet. Centimeters dikke lagen olie onder de planken. Vandaag carter leeg gezogen, weinig olie aangetroffen maar wel liters water kwam er uit het carter (Het water heeft de olie bij de peilstok eruit gedrukt denk ik.)

Ik ben flink in de weer met Dreft en keukenontvetter. Iemand andere adviezen? Staat nog wat water in en los de olie op met veel Dreft en haal het er daarna uit. Helemaal droog maken zonder hete zon lukt niet ben ik bang.

Wat de motor betreft... Nieuwe olie erin? Nieuwe Diesel erin, en testen? Of eerst wat andere dingen checken?

Heb geen startmotor erop en geen dynamo. Zijn dus ook niet stuk want heb ze niet :D

Heb nieuwe pakkingen en heavy duty olie 20w20 gehaald.
Morgen de koppeling bekijken.

Btw, vliegwiel zit toch niet vast. (Compressie stond er op) :P

Ciao!
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor redmiller » 18 Mrt 2018, 09:13

Het vet onder de planken zou je zoveel mogelijk kunnen wegzuigen met de vacuümpomp. Daarna doeken erin leggen en wachten totdat ze helemaal volgezogen zijn. Met diesel en doeken kun je de boel aardig schoonmaken.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Popeye » 18 Mrt 2018, 09:51

redmiller schreef:Daarna doeken erin leggen en wachten totdat ze helemaal volgezogen zijn.

Luiers!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2018, 10:31

Je hebt nu het water wel uit het carter gehaald en bent alweer aan de motor aan het draaien maar je hebt de verstuivers er nog niet uit gehad,dan vraag je om een kapotte motor.
Wat die vette troep betreft bij een automaterialen zaak een jerrycan jyzer halen de vettegheid er mee inkwasten en afspoelen met water,opzuigen en klaar is kees
Jyzer lost het vet op en maakt er een soort melk van.
De keerkoppeling leegpompen en verversen en na draaien de motor en de keerkoppeling weer olie verversen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten