Waar te beginnen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor varg » 01 Apr 2018, 11:21

Nou kan zo een listertje veel hebben, maar denk je ook aan de keerkoppeling? Een lister koppeling kost vaak meer dan de motor!! Tap de olie nog maar een paar keer af totdat je 100% zeker weet dat er geen water meer in zit! Ik zou het bootje ook geen vlet noemen maar een praam of een westlander. Vaak zit er beton in voor of achterpiek en geeft dat op den duur problemen. Een boot rot van binnen-uit, dus houdt de binnenkant goed droog en/of vet.
Voor wat betreft de lister: zorg er aub goed voor, lees deze http://www.drillcorp.com/contentms/manu ... ENGINE.pdf gebruiksaanwijzing goed door en houd je aan de onderhouds-instructies. In dat geval is het motortje onverwoestbaar. Ga je hem verwaarlozen uit onkunde of slordigheid dan heb je straks een oude praam zonder lister = niks waard! Verwissel de olie nog een paar keer, dat kost je de kop niet! Als je het lawaai wilt verminderen, gebruik dan geen noppenschuim zoals de vorige eigenaar, maar zet een tweetal droge uitlaten achter elkaar (kijk eens op Histoparts). De motorkist moet open blijven (zie de instructies in de manual!) voor de koeling...daar is weinig te verdienen met isolatie.
succes, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor broekerhaven » 01 Apr 2018, 14:15

Dit is een tuindersvlet, of polderschuit.
heb er zelf ook meerdere gehad , ook listers heb ik gehad .
Zijn vrij simpele en degelijke motoren.
Wat voor koppeling zit er achter?
Bij mijn listers zat er bij allemaal een rijsdijk koppeling achter.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 01 Apr 2018, 14:22

Ik weet nog niet wat voor koppeling. Plaatje is niet leesbaar, moet ik even opschuren. Ben zelf geen monteur maar mijn buurman heeft er wel kijk op. (Hoi Thijs, weet niet of je meeleest :)) Ga de modellen die je benoemd eens googlen. Er hebben iig koeien op gestaan en hij was eerder 15 meter. Ingekort ivm regela varen door grachten in Amsterdam begreep ik.
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten