Waar te beginnen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor kajoe » 18 Mrt 2018, 11:17

wat wij wel deden is goed de zaak schoonmaken of spoelen met een mengsel van gasolie met smeerolie ,of peterolie met wat smeerolie ,blijft iets vettig maar reinigt goed ,dwz de motor van binnen ,ook deden we het met benzine ,effe een rotzooi maar alles werd schoon ,en daarna alles goed in de smeerolie .
wij smeerden de kleppen /stoters van onze omkeerbare motoren ook met een gas /smeerolie mengsel omdat dat de aankoeken van roet en rotzooi oploste .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor bas » 18 Mrt 2018, 11:33

Hoe lang heeft je motortje onder water gestaan?

Je eerste vraag is van 4 maart, je volgende post dat je het water uit je carter hebt gepompt van 17 maart :shock:
Vrees toch dat dit voor loopvlakken kruk-/nokkenas en zuigerwanden e.d. een beetje teveel van het goede is geweest.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 30 Mrt 2018, 21:29

Volgende update:

Ik was niet aan het draaien. Ik heb het blok via pijlstokopening leeggezogen met een electrische pomp. Daarna zijkant open gemaakt en carter van binnen bekeke en met doeken gereinigd. Zat flink wat liter water in, en het heeft flink gevroren. Oeps. Nieuwe pakkingen geplaatst. Alles zag er heel netjes uit.

Oude diesel eruit, nieuwe Diesel erin. Filter vervangen. Boel ontlucht, klein snufje ether in de inlaat, en toen geprobeerd te starten. Sloeg gelijk aan en loopt als een ☀️.

Nog een hoop schoonmaakwerk voor de boeg. Later een startmotor en dynamo plaatsen.

Geen idee hoe ik foto's kan plaatsen hier. In ieder geval bedankt voor alle adviezen! Ook een oud orgineel boekje gevonden en besteld.

Gr ray
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Klaver vier » 30 Mrt 2018, 22:00

Gefeliciteerd ik zou wel na een half uurtje draaien de motor olie aftappen en nog een keer vernieuwen.
Veel plezier van de boot
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Mrt 2018, 23:52

Raydg schreef:Geen idee hoe ik foto's kan plaatsen hier.

Linksonder op de volgende link,zie je een grote emoticon staan met een camera.

portal.php
:idea:
Noordvaarder
 

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 31 Mrt 2018, 21:55

bas schreef:Hoe lang heeft je motortje onder water gestaan?

Je eerste vraag is van 4 maart, je volgende post dat je het water uit je carter hebt gepompt van 17 maart :shock:
Vrees toch dat dit voor loopvlakken kruk-/nokkenas en zuigerwanden e.d. een beetje teveel van het goede is geweest.


Ik denk dat de boot een week of 6 onder water lag. Motor voor misschien 45%. De motor heeft met water nog 3 weken bovenwater gestaan. Toen ik de spullen binnen had eruit gehaald. Zag er als nieuw uit van binnen.
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 31 Mrt 2018, 21:57

Klaver vier schreef:Gefeliciteerd ik zou wel na een half uurtje draaien de motor olie aftappen en nog een keer vernieuwen.
Veel plezier van de boot
Gr René ( klaver vier)


Olie zat, zal ik doen! Thanks
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 31 Mrt 2018, 22:09

Afbeelding
Afbeelding
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2018, 23:18

Een foto zegt meer als heel veel woorden ik had bij een vlet namelijk een heel ander idee,maar niet te min ben ik blij voor je dat hij het doet.
Maar wat was nou de oorzaak waarom hij onder water lag?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waar te beginnen

Berichtdoor Raydg » 31 Mrt 2018, 23:45

Ik wist niet eerder hoe de foto's te plaatsen ^^

Hij lag onder een brug vast aan twee sloten. Kwam nooit van zijn plaats. Iemand heeft hem losgeknipt en toen is ie afgedreven. Daarna door iemand vast geknoopt aan een boom. Toen door regen gevuld en uiteindelijk onder water geraakt. Eigenaar opgespoord en die gaf te kennen niet op de hoogte te zijn van de situatie. Hij wilde hem ook verkopen omdat de boot bijna nooit werd gebruikt. Na een nachtje slapen kocht ik hem!
Raydg
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 04 Mrt 2018, 20:51
ligplaats: ALKMAAR
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten