opvoerhoogte impellerpomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor Arthur4 » 15 Feb 2018, 23:10

goedenavond forumleden,
ik heb in de schuur een Farymann 18W437 hangen, die ik aan het opknappen ben.
Ik wil nu proefdraaien en heb problemen met het aanzuigen van koelwater. Deze motor werkt direct met buitenwater, het water wordt aangezogen door de impellerpomp (Jabsco) en dan doorgeperst naar de cilinderkop en/of het uitlaatspruitstuk (thermostatisch gestuurd).
Als ik de aanzuigleiding vooraf vul en ontlucht dan zuigt de pomp alleen maar aan als het waterniveau van de voorraadtank gelijk of hoger is dan de pompaansluiting. Dan doet hij het ook prima. Ligt het waterniveau wat lager dan doet de pomp helemaal niets.
Ik vind dit vreemd, zo'n pompje mag toch wel minimaal een halve meter hoogteverschil kunnen overbruggen, of vergis ik me daarin.
De pomp zelf draait mooi, de impeller is vernieuwd, ik heb nergens slijtage kunnen meten.
Iemand een idee?
met vriendelijke groeten,
Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor Amersfow » 15 Feb 2018, 23:31

Kijk maar eens of de impeller de juiste maat heeft. Ik had eens een goedkope Vetus vervangende impeller die dus 2 mm korter was dan de originele Sole; gevolg heel slechte aanzuiging. Even exact naast de oude leggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor peter jansen » 15 Feb 2018, 23:32

Misschien toch valse luchtaanzuiging. Zit het bruggetje wel in de pomp kamer? Om zo het druk verschil te verkrijgen om goed te kunnen pompen?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor Arthur4 » 16 Feb 2018, 01:52

hallo Peter,
pomp is helemaal goed en compleet, werkt ook prima, alleen die opvoerhoogte, eigenlijk de aanzuighoogte, daar zit ik mee.
hallo Amersfow,
het is de originele impeller, maar ik heb op een bepaald moment alle maten gemeten en het is de exact passende impeller.

In mijn eigen boot, met een Volvo MD32a, zit ook een impellerpomp en die moet een circa 30cm water opzuigen naar de wierpot, dat doet die zelf als alles leeg is geweest, dus daarom begrijp ik dit pompje van die Farymann niet ........
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor eagle » 16 Feb 2018, 02:22

Is de impeller ook van Jabsco?
Johnson levert impellers die volgens de cross-reverence lijst ook in Jabsco pompen zouden moeten kunnen, maar de praktijk leert, dat ze niet precies de goede hoogte hebben daarvoor..

Nieuwe impellers hebben slechtere aanzuig eigenschappen dan de oude (mits die nog goed was,uiteraard). Ze moeten eerst inlopen op de (oude) pompkamer.
Vooral de achterkant/bodem van de pompkamer is van belang, evenals de binnenkant van het deksel. Ook de dikte (dunte) van de pakking moet kloppen.
Ook moet de eerste keerring (die voor het water) dicht zijn.

Controle gaat met een transparante slang aan de ingang/zuigkant: Omhoog houden, ca 1 meter, vol water gieten, en kijken of het niveau zakt; Dat mag niet! Indien wel; Zie bovenstaande te controlerende zaken..

Een impellerpomp is geen centifugaalpomp, maar een verdringerpomp! Daarom moet de impeller alzijdig waterdicht in de kamer passen!!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor pascall » 16 Feb 2018, 07:18

Zoals Eagel al aangeeft, moet het allemaal kloppen.
Het lijkt een simpel pompje maar het luistert allemaal heel nauw, heb er zelf ook ervaring mee.
Mijn pompje zoog op een gegeven moment ook slecht zijn water aan, als eerst de impeller vernieuw, nop.
Het deksel omgedraaid, dat was iets ingesleten, en ja hoor hij deed het weer.
Enige tijd later het zelfde euvel, impeller vernieuwd, pakking, nieuw deksel, het messing schaaltje, nop!
Uiteindelijk was het pomphuis op de bodem te ver ingesleten, te oplossing was een nieuwe pomp en, ik had een berg reserveonderdelen :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor Bobbob » 16 Feb 2018, 17:45

ik vraag me hierbij af of een siphon voor de pomp geen oplossing zou kunnen geven , zodat het pomphuis nooit droog kan vallen , een anti-terugslag-klep in de aanzuiging , eens op gegoten , doet ook wonderen .
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: opvoerhoogte impellerpomp

Berichtdoor Klaver vier » 16 Feb 2018, 19:50

Ik denk dat een syphon niks oplost die is daar ook niet voor die is om stank tegen te houden
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten