stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2018, 19:14

Klaver vier schreef:Ik denk ook wel dat het een waterpomp is maar die dunne leidingen deden mij twijfelen,die dunne leidingen bij buitenwater zitten denk ik zo verstopt helemaal waar ze gaan vernauwen

Ik sluit nu al uit,dat het een brandfstofopvoerpomp is,want die zit namelijk links van het blok gemonteerd bij de oliefilter.
Ik heb even gezocht op fuel pump BMC Sealord 51,en die ziet er zo uit: https://www.asap-supplies.com/eu/brands ... 800-131040
Die zit dus links van het blok,dat je op een foto kunt zien.
De koperen leiding daarvan,loopt naar voren, naar de filter.

De impellerpomp die op de aandrijving zit van de brandstofpomp zit,is dus de waterpomp voor de koeling van de KK.
Of de dikte van de leiding van de impeller naar de KK niet voldoende is,zal blijken tijdens het varen of deze dan niet te heet wordt.
Als het water dat uit de uitlaat komt,te heet is,is de aanvoer te klein,en dient er meer water aangevoerd worden.
En als er geen wierfilter in de aanvoerleiding zit,zou ik die wel monteren om de kans van aanslibben van vuil in de leiding en het koelsysteem van de KK te voorkomen.
Noordvaarder
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Jan 2018, 13:16

klopt!
Er zit rechts zon diesel opvoerpomp.
Ik heb ook een inlaatkraan op de bodem met een wierfilter : een metalen cilinder met fijne gaatjes.

Of het water dat eruitkomt te warm wordt, is moeilijk te achterhalen..ik zou graag ergens een Temp meting/sensor op zetten zodat ik dit gedeelte van de koeling ook kan controleren, want de hele tijd naar die uitlaat op bakboord kijken is ook niet zo handig... Een alarm of meter zou me wel helpen...

Misschien kan ik de leidingen al dikker uitvoeren ?

Ik heb de juiste impellers gevonden en een impellertrekker besteld..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jan 2018, 13:48

Ik zou als die impeller werkelijk helemaal kapot is de delen na de pomp wel heel goed reinigen
In de oliekoeler zitten bijv, maar heel kleine gaatjes die maar zo verstopt zitten.
Makkelijk gezegd moet de leiding vanaf de pomp goed door te blazen zijn.
Ik leer hier ook weer wat,ik had nog nooit van een impellertrekker gehoord.
Ik dacht dat hij gewoon met een spie op de as vastzat.
Wat die leidingen betreft als het altijd zo gewerkt heeft moet het toch nu ook weer werken,al vindt ik ze erg dun.
Bij mij zijn de slangen binnenwerks net zo dik als de slangtule van de oliekoeler,dan heb je ook geen vernauwing die voor verstopping kan zorgen
Gr René ( klaver vier)
Daxiepaks schreef:klopt!
Er zit rechts zon diesel opvoerpomp.
Ik heb ook een inlaatkraan op de bodem met een wierfilter : een metalen cilinder met fijne gaatjes.

Of het water dat eruitkomt te warm wordt, is moeilijk te achterhalen..ik zou graag ergens een Temp meting/sensor op zetten zodat ik dit gedeelte van de koeling ook kan controleren, want de hele tijd naar die uitlaat op bakboord kijken is ook niet zo handig... Een alarm of meter zou me wel helpen...

Misschien kan ik de leidingen al dikker uitvoeren ?

Ik heb de juiste impellers gevonden en een impellertrekker besteld..
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Jan 2018, 15:29

https://www.klaas-mulder.nl/product-jab ... 65+mm-1931


ik ben niet 100% zeker, en kan het ook niet verifiëren , maar ik denk dat de impellerpomp bij deze boot na de oliekoeler zit..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Yep » 27 Jan 2018, 16:35

Daxiepaks schreef:Ik heb de juiste impellers gevonden en een impellertrekker besteld..


De vraag is of je een relatief dure impellertrekker wel echt nodig hebt.....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jan 2018, 17:47

Je kan voor de prijs van de impellertrekker heel wat nieuwe impellers kopen.
Ik zou hem er gewoon maar uittrekken met een punttang met platte bek,kapot is hij toch al.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor jessejohn » 10 Feb 2018, 12:35

Controlleer ook even de uitlaatslang en demper/waterlock. Grote kans als je zonder koeling gevaren hebt dat deze aan de binnenkant nu blaren vertoond.
jessejohn
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Mrt 2015, 21:31
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten