stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 26 Jan 2018, 15:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Dit zijn de enige fotos momenteel in mijn bezit, ik kan pas weer naar de boot binnen 2 weken ;-(((
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2018, 17:00

Daxiepaks op de foto’ is 1 de impellerpomp en er staat ook iets op de deksel
Je kan zien of hij in het buitenkoelwater zit,dan zit hij namelijk in het circuit met de wierbak.
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Daxiepaks » 26 Jan 2018, 17:11

Klaver vier schreef:Daxiepaks op de foto’ is 1 de impellerpomp en er staat ook iets op de deksel
Je kan zien of hij in het buitenkoelwater zit,dan zit hij namelijk in het circuit met de wierbak.
Succes
Gr René ( klaver vier)


Top !
Ik zoek het uit volgende keer ik er geraak ;-)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor broekerhaven » 26 Jan 2018, 17:11

We hebben het nu de hele tijd over de impeller die stuk zal zijn, maar welke schade kan de keerkoppeling oplopen na een uur geen koeling?
De koeling zit er niet voor niets maar hoor niemand daar over.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2018, 17:18

Ik denk ook niet dat je daar bang voor hoeft te zijn,die koeler is meestal extra koeling,omdat de koppeling weinig tot geen koeling in de motor ruimte heeft
En hij heeft niet hard hoeven werken toen de koeling het niet deet,hij wordt pas goed heet als hij hard moet werken
Gr René
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2018, 17:32

Achteraf gezien vindt ik de leidingen aan die impellerpomp die wij zien wel erg dun,misschien een vreemd idee van mij maar kan het niet zijn dat deze impellerpomp niet in het water gedeelte zit maar bijv in het brandstof systeem.
Voor waterkoeling lijken de leidingen mij erg dun.
Gr René
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jan 2018, 18:07

Op de foto met de koeler van de KK nr 7 lijkt er rechts ook maar een hele dunne leiding in of uit te gaan
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2018, 18:28

Inderdaat hij verloopt naar dunner,goed gezien Ivoisrood.
Gr René
Klaver vier
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2018, 18:37

Daxiepaks schreef:Foto's komen eraan,

Maar : Het gesloten koelsysteem van de BMC wordt gekoeld door een buisjesysteem onder de kiel.. toch ?

Dat had ik niet begrepen uit je eerdere posting.
Maar dan staat je motor dus los van die Jabsco impeller pomp,daar de motor zijn koleing onttrekt uit de koelbuizen onder het schip.

In dat geval kan de impellerpomp dus je koelwaterpomp zijn voor de keerkoppeling,of wat er al eerder geoppert is,de oliekoeler van de KK.
In de aanvoer van de Jabsco zit altijd eerst vanaf de bodem een kraan,en vervolgens een wierfilter.
Wil je zeker zijn van ongerechtigheden in je buitenwater koelsysteem,dan dien je een wierfilter er tussen te zetten.Het is niet oeveral het geval,sommigen vinden het niet nodig.Maar de naam zegt het al,het filterd het wier(alg) en wat hier vaak in de vaarten kan liggen, eendenkroos, uit het water.

Of de leidingen niet toereikend zijn voor de aanvoer van water naar je koeling,wat K4 zegt,weet ik niet.
Wat ik je wel kan zeggen,sluit de kraan in de wateraanvoerleiding en de brandstofaanvoerleiding,en haal de deksel van de Jabsco,en dan weet je ook of de impeller defect is,en/of het in dit geval een brandstofaanvoerleiding betreft is,wat Klaver4 beweerd.
Ik denk dat het een waterpomp is,maar uitsluiten dat het geen brandstofpomp is,kan ik het niet.
Jabsco maakt wel brandstofpompen,maar die zien er anders uit en worden niet direct aangedreven door de motor,althans die ik ken van Jabsco.
In ieder geval wel je kranen sluiten vooraf,want anders loopt je tank leeg,of je boot vol water.

Indien het wel een brandstofpomp betreft,zal er dus nog een andere impellerpomp aanwezig moeten ,want anders kun je water via de uitlaat afvoeren.
Zonder pomp geen water aan en afvoer.
Noordvaarder
 

Re: stommiteit... hopelijk geen te grote gevolgen..

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2018, 18:59

Ik denk ook wel dat het een waterpomp is maar die dunne leidingen deden mij twijfelen,die dunne leidingen bij buitenwater zitten denk ik zo verstopt helemaal waar ze gaan vernauwen
Je moet wel een heel goede wierpot hebben anders kan je wachten op een verstopping zeker waar de leiding gaat vernauwen.
Inderdaat de impeller eerst maar bekijken,daar zou wel niets van over zijn en dat zit dan gelijk in de toch al erg dunne leidingen.
Je weet dus pas wat als je de impeller hebt gezien.
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten