Je Keerkoppeling is een Volvo Penta typr RB.
Deze maakt gebruik van de stuwkracht van de propeller, zowel bij vooruit alsook achteruit.
De axiale krachten in de schroefas worden gebruikt in de koppeling om conussen in elkaar te drukken.
Daarom MOET de schroefas axiaal geheel vrij gelagerd zijn. De vrijheid moet voldoende slag hebben; De schroefas moet voldoende vij naar voren kunnen, zonder dat de schroefnaaf tegen het einde van de koker komt!
Er mag dus geen stuwdruklager zijn! (is er ook niet).
Tijdens het schakelen moet de hele schroefas zichtbaar meerdere mm axiaal bewegen.
Bediening gaat met een pook, of met een speciale Twee-handle bediening.
Motor is een vroege MD2B met Dynastart. De decompressiehandles zijn gekoppeld; Die moeten gebruikt worden tijdens starten; De dynastart komt anders niet door de compressie.
Achterop zit een koudstart-knop; Die verlegt het roetpunt tijdelijk naar boven..
Onderdelen worden schaars; De motor is al jaren niet meer in productie. De laatste zijn van 1978.. Gebruikte delen zijn er hier en daar nog wel, maar dat wordt ook minder. De meeste koppen zijn doorgerot, de meeste cilinders hebben dichtgeslibde koelkanalen. Dieseldelen zijn er nog wel, maar duur. zuigers ook; 2 overmaten. Pakking-sets ook nog.
Zorg ervoor dat de oliezeef-dop (BB zijde, messing vierkant) goed dicht is/vast zit. Dat geldt ook voor de oliepeilstok; Er moet een rubber ringetje onder de knop zitten. Als deze zaken niet goed zijn, valt de smering uit, lopen de krukaslagers stuk!!
Gr, Eagle