Pagina 1 van 2

Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 14:28
door ashwin
Goeden dag,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Ashwin 23 jaar en kom uit Beuningen een plaatsje bij Nijmegen.
ik heb afgelopen zomer een cruiser werf gebouwd van 7,5 bij 3 meter gekocht met een Volvo penta MD2B motor erin.
wij hebben de keus gemaakt om hem om te varen vanaf Dokkum naar Maasbommel.
het was een spannende maar vooral leerzame tocht waarbij je de boot meteen goed leert kennen.
nou kamde we met een probleem dat de rubbers tussen de koppeling en de schroef as tot 2 keer toe kapot gesprongen zijn tijdens het achteruit varen met de boot.
nu heb ik all verschillende verhalen gehoord van het uitlijnen van de as tot de verkeerde rubbers.
nou ben ik er all een tijd mee bezig en kom ik er maar niet uit hoe ik dit probleem op kan lossen aangezien zoals ik kan zien de rubbers origineel bij deze motor horen.
mijn is echter wel opgevallen dat als ik de schroefas los draai ik de as helemaal naar achter kan schuiven vrij makkelijk. nu lijkt het wel dat door de kracht van het achteruit varen er zo hard aan de rubbers word getrokken dat deze uit elkaar getrokken worden. moet ik eventueel een andere flex koppeling monteren of zijn er nog alternatieven? aangezien die rubbers ook niet heel goedkoop zijn en zonder aandrijving op het water dobberen is ook geen prettig idee.
ik hoop dat iemand mijn hier kan helpen met dit probleem alvast super bedankt.
afbeeldingen in de link hieronder
https://ibb.co/mk5oGw
https://ibb.co/jB7M3b
https://ibb.co/eQogMw
https://ibb.co/dBUXTb
https://ibb.co/nCmCTb
https://ibb.co/i2XVEG
https://ibb.co/dRcmob
https://ibb.co/e3jcuG
https://ibb.co/hphxuG
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes, Ashwin Roubos.

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 14:40
door henkvd
Schroefas die je achteruit kunt duwen als die los ligt is normaal zonder stuwdruklager, het probleem zit zonder twijfel in de home made flexibele koppeling, zet daar maar een andere in bv

Afbeelding

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 14:48
door ashwin
Bedankt voor de snelle reactie waar zijn deze eventueel te bestellen? en zonder is ook geen optie.

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 15:00
door henkvd
Dit zoek argument gebruiken " flexibele koppeling schroefas "
Begin met de diameter van de schroefas als uitgangspunt , kijk vervolgens of het binnen het motorvermogen past, met jouw motor moet dan geen probleem zijn.
Vervolgens evt verloop adapter naar koppeling. Vervolgens vermogen terug rekenen naar pk/100 rpm na reductie koppeling.

Zonder is geen optie als de motor op rubbers staat en dan nog wil je niet zonder.

Feitelijk heb je geluk dat het bij 2x defect is gebleven, in feite is de huidige constructie niet beter te kwalificeren dan een breekpen.

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 16:19
door eagle
Koppeling is een originele, maar oude, Volvo Penta koppeling, die bedoeld is voor achter de MS keerkoppeling

https://www.marinepartseurope.com/nl/vo ... 13821.aspx

De rubbers zijn nog leverbaar door VP, maar duur..( Pos 3 Rubber cushion 803762 4pcs E52,27)
De al gevonden rubbers zijn after-market van Sierra, verkrijgbaar bij https://www.kohout.nl/home.html

Om een andere dan deze koppeling te monteren, is er altijd een (dure) adapter nodig! (boordeknoop)

Gr, Eagle

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 16:27
door henkvd
Ik had hem duidelijk niet herkend als orgineel, kan je een verklaring geven Eagle waarom die nu rubbers vreet ?

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 16:41
door ashwin
Ik zal dalijk even naar de boot gaan om duidelijke foto's te maken van de koppeling en de rubbers om het Mischien ook duidelijk in kaart te krijgen om welke koppeling het precies gaat

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 17:01
door eagle
Tja; Oud rubber, olie op de rubbers, grote uitlijn-fout, rubbers niet meer de originele ...

Bovendien horen er metalen kappen om het rubber, die mede het koppel overbrengen via de zijkanten van de rubbers. De flexibiliteit op torsie ontstaat door de conische vorm van het rubber. De kappen zorgen dat er geen schuifspanning in het rubber komt, alleen druk of trek.

Op de foto,s zie ik de kappen niet...

Gr, Eagle

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 19:10
door ashwin
Dat klopt die foto kwam van internet als voorbeeld ik heb net even snel foto's gemaakt. De rubbers zitten er op de foto niet tussen daar zitten de flenssen in directe verbinding met elkaar wel met de schalen ertussen.
Kan iemand mijn ook vertelen welken keerkoppeling dit Is? Dit zijn in ieder geval de foto's van de schroefass motor en koppeling de schroefass diameter is 25mm

https://ibb.co/eQogMw
https://ibb.co/dBUXTb
https://ibb.co/nCmCTb
https://ibb.co/i2XVEG
https://ibb.co/dRcmob
https://ibb.co/e3jcuG
https://ibb.co/hphxuG

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2018, 21:22
door ashwin
En waar kan ik het beste onderdelen bestelen voor die motor zoals onderhoud en slijtdelen