Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor eagle » 22 Jan 2018, 22:36

Je Keerkoppeling is een Volvo Penta typr RB.

Deze maakt gebruik van de stuwkracht van de propeller, zowel bij vooruit alsook achteruit.
De axiale krachten in de schroefas worden gebruikt in de koppeling om conussen in elkaar te drukken.

Daarom MOET de schroefas axiaal geheel vrij gelagerd zijn. De vrijheid moet voldoende slag hebben; De schroefas moet voldoende vij naar voren kunnen, zonder dat de schroefnaaf tegen het einde van de koker komt!

Er mag dus geen stuwdruklager zijn! (is er ook niet).

Tijdens het schakelen moet de hele schroefas zichtbaar meerdere mm axiaal bewegen.

Bediening gaat met een pook, of met een speciale Twee-handle bediening.


Motor is een vroege MD2B met Dynastart. De decompressiehandles zijn gekoppeld; Die moeten gebruikt worden tijdens starten; De dynastart komt anders niet door de compressie.
Achterop zit een koudstart-knop; Die verlegt het roetpunt tijdelijk naar boven..
Onderdelen worden schaars; De motor is al jaren niet meer in productie. De laatste zijn van 1978.. Gebruikte delen zijn er hier en daar nog wel, maar dat wordt ook minder. De meeste koppen zijn doorgerot, de meeste cilinders hebben dichtgeslibde koelkanalen. Dieseldelen zijn er nog wel, maar duur. zuigers ook; 2 overmaten. Pakking-sets ook nog.

Zorg ervoor dat de oliezeef-dop (BB zijde, messing vierkant) goed dicht is/vast zit. Dat geldt ook voor de oliepeilstok; Er moet een rubber ringetje onder de knop zitten. Als deze zaken niet goed zijn, valt de smering uit, lopen de krukaslagers stuk!!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor ashwin » 23 Jan 2018, 00:42

Bedankt voor de uitgebreide reactie en voor de moeite en tijd die je erin stopt. Ik ben nu all een heel stuk meer te weten gekomen. dat het een oudje was wist ik iid maar het is dus ook nog een langzaam uitstervend ras. dus als ik het zo goed begrijp wat ik uit jou verhaal opmaak is dat die originelen rubbers de axiaalen krachten gewoon goed zouden moeten opvangen zonder probleem. dus dan word het kijken voor het uitlijnen van de schroefass en 4 nieuwe rubbers. en dan gewoon nog een poging wagen of adviseer je toch iets anders kwa flexibele koppeling?
ashwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Jan 2018, 13:58
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor eagle » 23 Jan 2018, 00:53

Ik zou het voorlopig origineel laten; Er varen nog vele jachten, vooral in Scandinavie, met deze koppeling.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor ashwin » 23 Jan 2018, 01:04

Helemaal super dan ga ik het nog een poging wagen om deze te vervangen en hopen dat ze nu niet binnen enkele slagen breken weet je me toevallig of er ook een speciale bevestiging is van de schalen en of rubbers tenopzichten van de motor en schroefass?
ashwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Jan 2018, 13:58
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor eagle » 23 Jan 2018, 06:08

Zie https://www.marinepartseurope.com/nl/vo ... 15172.aspx

Pos 10 = Schroefas..
Pos 12 = Keerkoppeling

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor ashwin » 23 Jan 2018, 11:17

bedankt!! mocht er toevallig nog iemand tips hebben hoor ik het graag. gelukig heb ik ook al een instructie boekje gevonden over de motor.
ashwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Jan 2018, 13:58
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Probleem Volvo Penta MD2B koppeling rubber

Berichtdoor fenix » 05 Mei 2020, 11:21

.beste allemaal

Ik heb zelfde probleem tot 2 maal toen afgescheurde dure rubbers
Wat was bij jullie het uiteindelijk probleem?
Dank Bas
fenix
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Mei 2020, 11:16
ligplaats: Volendam
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten