Pagina 1 van 2

Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 15:44
door Steen
Mijn scheepje is 9.50 lang 3.50 breed
De motor is een Status Marine DTP 40 van 43 pk

Iemand op de werf riep dat mijn schroef (18 x 10) te klein is voor het schip (en voor de motor).
Is daar een sommetje voor? Schroef afmeting, keer toerental is zo en zo snel varen?
Ik vaar met 2000 tpm (dat is dus 1050 toeren op de schroef) ongeveer 9 km/uur en 2400 tpm (is maximum) ongeveer 11km/uur.
Normaal vaar ik met 1700 tot 1800 tpm en heb dan een GPS snelheid van 7.8 tot 8.3 km/uur.
De romp is van De Vries Lentsch (rondspant)
Hoeveel het schip weegt weet ik niet.

Het is niet zo dat ik met alle geweld sneller wil varen maar als de motor een grotere schroef aankan is dat misschien wel prettig afentoe.
Er is wel een hoop ruimte voor een grotere schroef.

groet Steen

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 16:34
door Rene
Hier een site voor het bereken van je schroef:

www.vicprop.com/displacement_size.php

René

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 17:57
door Steen
Met die berekening kom ik op een schroef van 19 x 12.
Dat is dus een heel wat zwaardere schroef.
Volgende vraag; Wat is wijsheid?

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 18:05
door broekerhaven
Ten eerste , waar bemoeid zo'n iemand zich mee..... heb zelf een hekel aan dat figuren.

Verder als je tevreden ben , zo laten.

anders iemand die er verstand van heeft ernaar laten kijken en rekenen.

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 18:21
door Steen
broekerhaven schreef:Ten eerste , waar bemoeid zo'n iemand zich mee..... heb zelf een hekel aan dat figuren.

Verder als je tevreden ben , zo laten.

anders iemand die er verstand van heeft ernaar laten kijken en rekenen.

Dank je wel, je hebt gelijk!
Ik denk dan als iemand zoiets roept;
Misschien is het wel beter voor de motor :P of
misschien is het verbruik dan wel lager :lol: of
misschien kan ik voor hetzelfde geld wel veel sneller varen :-D

Groeten Steen

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 19:01
door Marie Christina
Mwoah, zelden.
Meestal klopt alles wel aardig.
De verbetering zal zich verhouden in tienden tot enkele procenten.

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 19:18
door kajoe
het is niet zomaar grote schroef ed maar ook de op te brengen koeling en de uitlaat temperaturen ,motor inbouwers hebben dar veel ervaring mee als onbekende is het altijd weer gissen ,
voor mij persoonlik laat ik het over aan de profesionelen deze hebben er vestand van tenslotte je bent zuinig op je karretje .

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 21:02
door Marie Christina
Vorig jaar werd een aantal studenten van mij aangehouden in de haven van Delfzijl.
De rib waar ze mee voeren ging ( net) harder dan 20 km/ u.
Om gezeik in de toekomst te voorkomen heb ik er toen een schroef met minder spoed en een kleinere diameter onder gezet.
Ging hij nóg harder.
27 km/u.
Kennelijk Kon de motor met die kleinere schroef beter zijn koppel kwijt.

Er doen dus nogal wat elementen mee in de berekening.
In dat staatje van hierboven zie ik het element spoed en rake niet eens terug.

Dus of je wat kan met die berekening betwijfel ik ten zeerste.

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 21:43
door Rene
Je geeft in je eerste post weer dat je niet weet hoe zwaar je schip is, hoe kun je dan een berekening maken met Vicprop?
Verder denk ik dat je snelheid mss. een halve kilometer harder kan, maar zijn dit de kosten waard?
En idd. waar bemoeid degene zich eigenlijk mee, geef dan ook de juiste maat, als je het zo goed weet. Krijg ook altijd uitslag van dergelijke mensen.

René

Re: Afmeting schroef

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2017, 11:08
door jkos
Voor mijn Harding sloep van c.a 3 ton, 43 pk, reductie 1.91: 1 kreeg ik het advies voor een 16” x 13”.
Mijn huidige schroef is een 18” x 16”, deze is natuurlijk veel te zwaar, wilde ik vasthouden aan een diameter van 18” dan werd mij een 18” x 11” aanbevolen.
Dat laatste advies komt heel dicht in de buurt van jouw 18” x 10”.
Mijn advies zou zijn: als alles onbeschadigd is, en je temperaturen (van de motor ;) ) zijn in orde, lekker oliebollen gaan bakken en niks aan doen.
Prettige jaarwisseling,

John.